استاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) گفت: دانشگاهها متاسفانه کمترین امکانات پژوهشی و بودجه فنی را دارند، دانشجویان رشته حسابداری لابراتوار و سایت نیاز دارند؛ اما متاسفانه بودجهای برای این کار وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته اولین چیزی که به فکرشان خطور میکند، بازار کار رشتهای است که می خواهند انتخاب کنند؛ رشته حسابداری از جمله رشتههایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.
فرصتهای شغلی یک حسابدار بسیار وسیع است و از پایینترین سطح تا بالاترین سطح را در برمیگیرد و با وجود این که در دانشگاهای مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل میکنند؛ اما تعداد فارغالتحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشتهها کمتر است. چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانههای کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند. یک حسابدار میتواند دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری باشد و یا این دانش را به صورت تجربی آموخته باشد.
۱۵ آذر هر سال روز حسابدار در ایران است. این روز در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ نهادهای حسابداری ایران شامل انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی به این عنوان نامگذاری شد.
مصطفی علوی، استاد رشته حسابرسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و عضو هیات علمی با اشار به نحوه آموزش رشته حسابداری در دانشگاهها به خبرنگار ما میگوید: نحوه تدریس تئوری با عملی در رشته حسابداری تفاوتیهای دارد؛ منتهای مراتب این ذات رشته حسابداری نیست در رشتههای که جنبه فنی دارند، هم این مشکل وجود دارد.
علوی در ادامه میافزاید: طبق اصلاحیه جدید وزارت علوم سرفصل درسها رشته حسابداری در مقطع کارشناسی تغییر کرده است، سعی شده کاربردیتر و به واقعیت کاری نزدیک شود تا دانشجو بتواند مهارتهای کاری را یاد بگیرد.
این استاد دانشگاه میافزاید: کیفیت آموزش در دانشگاهها متفاوت است؛ البته این بستگی به خود استاد دارد در دانشگاه خارج از کشور مباحث تئوریک را در کنار وک شاپهایی توضیح میدهند.
فرار صنعتگران از دانشگاه او میگوید: متاسفانه ساختار آموزشی ما به گونهای که صنعت از دانشگاه است و صنعتگران ما حاضر نمیشوند خود را به دانشگاه نزدیک کنند؛ البته دانشگاه تمایل دارد این اتفاق بیفتد؛ اما صنعتگران استقبال نمیکنند و این به خاطر سیاستهای کلانی است که گرفته میشود و ما نیز به تجدید نظر اساسی و عملی نیاز داریم.
علوی میافزاید: فکر کنید پروژهای علمی را میخواهیم انجام دهیم، کسی استقبال نمیکند و سیاستهای آموزشی که باید جنبههای آموزش و تئوریک را به فنی نزدیک کند، متاسفانه در وزارت علوم و نهادهای قانون گذار مثل مجلس دیده نشده است.
بودجه ای به رشته حسابداری تخصیص داده نمی شود عضو هیات علمی می افزاید: دانشگاهها متاسفانه کمترین امکانات پژوهشی و بودجه فنی را دارند، دانشجویان رشته حسابداری لابراتوار و سایت نیاز دارند؛ اما متاسفانه بودجهای برای این کار وجود ندارد.
او در ادامه میگوید: دانشجویان در دانشگاهها صرفا درسهای آکادمیک را آموزش می بینند. اگر بودجه ورک شاپها تامین شود میتوانیم این کارها را انجام دهیم؛ اما متاسفانه مسئولان حاضر نیستند بودجهای لحاظ کنند.
علوی در مورد کمبودهای رشته حسابداری میگوید: دانشجویان این رشته، نیاز به ورک شاپهایی و سایت آموزشی دارند، باید نرمافزار داشته باشیم تا بتوانیم دفاتر رسمی روزنامه اطلاعات شرکتها را نشان دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی میافزاید: سرفصل درسهای وزارت علوم برای همه رشتهها صرفا یک دید آکادمیک و تئوریک است باید درسهای تخصصیتر و فنیتر باشد بعضی از استادان دانشگاهها تحصیلات آکادمیک دارند و تحصیلات فنی ندارند.
او میگوید: نحوه پذیرش یک استاد ملزم پژوهشهایی است که انجام داده اند، متاسفانه خیلی از اساتید تجربه کافی ندارند و در ساختار آموزشی دیده نشده که استاد موظف به انجام کار فنی باشد و امکانات سخت افزاری و بودجهای برای این کار لحاظ نشده است و اینها ملزم به این میشود که دانشجو و استاد از صنعت فراری باشند.
دانشجویان باید واحد اخلاق حرفه ای را بگذرانند علوی در مورد روشهای غیر اخلاقی حسابداران میگوید: در هیچ دانشگاهی روش اختلاس و فرار مالیاتی را آموزش نمیدهند، در دانشگاه لازمه ضروری است که یک واحد اخلاق حرفهای را به دانشجویان آموزش دهیم و متاسفانه زمانی که شرایط اقتصادی کلان بدتر میشود این اتفاقات هم بیشتر میافتد. البته امکان دارد در هر حرفهای اتفاق بیفتد.
این عضو هیات علمی میافزاید: اینکه عملا این سوءاستفادهها مالی صورت میگیرد من رد نمیکنم و متاسفانه در محیط کار این اتفاق میافتد در محیط دانشگاه اساتیدی هستند که سعی میکنند روحیات و اخلاق حرفهای را رعایت کنند.
اومی گوید: اگر حسابداری خطایی کند در کنار آن سازمان بازرسی دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی و ممیز مالیاتی، جامعه حسابرسان را هم داریم. متاسفانه در برخی موارد از سوی نهادهای نظارتی اهمال صورت می گیرد، خیلی از شرکتها تمایل ندارند مالیات بیشتری بدهند و فرار مالیاتی میکنند و در حسابها دستکاری میکنند و نتیجه اش میشود همان اختلاس.