شهردار تهران گفت: مشکل آلودگی هوای تهران راه حل دارد، همان طور که در سایر کلانشهرهای دنیا این اتفاق افتاده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیروز حناچی در همایش ملی روز حمل و نقل با بیان اینکه مطرح کردن نحوه مشکل میتواند ۵۰ درصد جواب را به ما بدهد، گفت: طرح مسئله به صورت اشتباه ما را از رسیدن به جواب دور میکند.
وی با بیان اینکه همه ما در برابر معطل شدن مردم پشت ترافیکهای طولانی مسئول هستیم، گفت: ما نیز از رنج مردم، رنج میبریم و باید به دنبال حل این چالش قدیمی در کلانشهرها باشیم.
شهردار تهران با بیان اینکه حل معضلات شهری در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر آسانتر از شهرهای با جمعیت بالاست، گفت: در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر مسائل و مشکلات راحتتر حل میشود، زیرا هنوز شهر به آن میزان که باید توسعه پیدا نکرده و راحتتر میتوان توسعه را بر اساس نیازهای شهر انجام داد و هزینه رفع معضلات نیز پایینتر است.
حناچی با بیان اینکه برای حل مشکل ترافیک نیاز به همدلی و همکاری میان بخشی داریم، گفت: باید از تک تک ظرفیتها در این حوزه استفاده کرد و حل مشکل ترافیکی نیاز به یک کار تیمی دارد و کاری انفرادی نیست، هر چند که ما کارهای تیمی را هم به صورت انفرادی انجام میدهیم و از لذت تجربه کار تیمی نیز خود را محروم میکنیم.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ترافیک محرک اقتصاد شهرها نیز هست، گفت: یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا تمرکز فعالیت در محدودههای خاصی است و تمرکز فعالیتها یکی از عوامل افزایش آلودگی در آن بخش هاست.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به تجربه کلانشهرهای دیگر دنیا در کاهش آلودگی هوا گفت: در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۳۶ در لندن آلودگی هوا جان ۴ هزار نفر را گرفت که این اتفاق منشأ تصمیمات بزرگی در لندن شد و با مدیریتی که انجام شد و برنامه ریزیهای منسجم و سرمایه گذاریهای مناسب، این معضل حل شد، بنابراین در تهران و کلانشهرهای ایران نیز میتوانیم این معضل قدیمی را حل کنیم.
حناچی تأکید کرد: اجرایی کردن شبکه گسترده حمل و نقل عمومی به طوری که تمام نقاط شهر را پوشش دهد، یکی از مهمترین راهکارهاست. متاسفانه در تهران این پوشش وجود ندارد در حالی که در شهری مانند پاریس با هر ۵۰۰ قدم به یک ایستگاه مترو میرسیم.
وی با اشاره به سیاستهای دیگری که در سایر شهرهای دنیا در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی اعمال میشود، گفت: در شهری مانند پاریس برای حضور در پاریس مرکزی، خودروها با اعمال سیاستهایی نقره داغ میشوند و تردد با وسیله حمل و نقل عمومی آسانتر است، اما این موضوع در کشور ما فرهنگ نشده است. پرچمدار این فرهنگ باید گروههای مرجع باشند و ما باید بتوانیم رفتارعمومی را به این سمت گرایش دهیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی فعالیتهای خوبی انجام شده و ۵ خط مترو مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت:، اما در حوزه ایجاد محدودیت برای خودروی شخصی موفق نبوده ایم.
به گفته حناچی، طرح زوج و فرد جدید در شورای عالی ترافیک در حال بررسی است، یا افزایش سخت گیری در محدوده LEZ میتواند در کنترل تردد خودروهای شخصی موثر باشد.