دانشجویان دانشگاه پیامنور بیرجند در تریبونی مکتوب مطالبات خود را مطرح کردند؛ این در حالی است که ثقفی، ریاست دانشگاه معتقد است که این سوالات باید راستیآزمایی شود؛ چرا که شاید این مطالبات صدای دانشجو نباشد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-اعظم ذوالفقاری منظری؛* بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند، از فرصت روز دانشجو برای بیان مطالبات دانشجویی از مسئولان دانشگاه بهره برد و در شرایطی که همه به جنبه سیاسی روز دانشجو تأکید می کنند، نشان داد که میتوان از این فرصت برای تربیت دانشجوی مطالبه گر، حتی در فضای نیازهای صنفی و دانشگاهی نیز استفاده کرد.
یک تخته سفید در سالن دانشگاه نصب شد و دانشجویان مشکلات و درخواستهای خود را از مسئولان دانشگاه، روی کاغذ نوشتند و روی این تخته چسباندند.
این نکات را سید حمید هاشم آبادی، مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان می کند و می گوید: ما در دانشگاه تریبون مکتوب برگزار کردیم که نتیجه آن حدود ۱۴۰ نقد و نظر از این تریبون جمع آوری شد.
تریبون مکتوب برای شنیده شدن هاشم آبادی بیان می کند: موضوعاتی که در این تریبون مطرح شد، در خصوص سلف دانشگاه، بوفه، سرویسهای بهداشتی و همچنین هزینه کرد بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه و موضوعات دیگری بود که دانشجویان نسبت به آن دغدغه داشتند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند ادامه می دهد: این موضوعات را دسته بندی کردیم؛ سوالات تکراری را حذف کرده و ادبیات سوالات را به نحو رسمی تری تنظیم کردیم و آن را به صورت نامه و از شیوههای مختلف به رئیس دانشگاه تحویل دادیم.
وی به مطالبات دانشجویی که پیش از این مطرح شده، اشاره می کند و می گوید: چندباری این موضوعات را با ریاست دانشگاه مطرح کردیم و حتی خواستیم که همان ایام ۱۶ آذر، جلسه پرسش و پاسخی با دانشجویان بگذارند و به سوالات و مطالبات ما پاسخ دهند.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه ریاست دانشگاه با این گفته که درب اتاق خود را همیشه برای دانشجویان باز نگه می دارد، از تشکیل جلسه پرسش و پاسخ امتناع کرد، می گوید: یکی از موضوعات اصلی ما بودجه فرهنگی دانشگاه است.
هاشم آبادی توضیح می دهد: در شهریه ثابت دانشگاه پیام نور، ردیفی برای بودجه فرهنگی دانشگاه به مبلغ ۳۵ هزار تومان درنظر گرفته شده است که این مبلغ را هر ترم از دانشجویان دریافت می کنند، اما اکنون گفته می شود که قبلا معاونت فرهنگی بودجه را دریافت می کرده، اما اکنون به صورت تنخواه از معاونت مالی دانشگاه مبالغ را دریافت می کند و دانشگاه نیز براساس اولویتهای خود، می تواند پولی را که دانشجویان برای بودجه فرهنگی می دهند، صرف مسائل دیگر کند.
وی می گوید: دانشگاه پیام نور بیرجند بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو دارد و تعداد دانشجویان این دانشگاه در سطح خراسان جنوبی به بیش از ۶ هزار نفر می رسد که بر این اساس سهم دانشگاه پیام نور بیرجند از ردیف بودجه فرهنگی در شهریه دانشجویان، حدود ۹۸ میلیون تومان و در سطح استان به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان میرسد.
از سرویس بهداشتی تا فعالیتهای فرهنگی این فعال دانشجویی می گوید: در این نامه، سوالات در حوزههای آموزشی، عمرانی و خدمات، روابط عمومی و فرهنگی و حراست تقسیم شده است. در حوزه آموزشی دانشجویان درباره مقدار شهریه، سطح علمی استادان علوم ورزشی، نامنطم بودن زمان برگزاری کلاس ها، تداخل برنامه ریزی کلاسها و عملکرد اساتید سوال را پرسیده اند.
هاشم آبادی می افزاید: در حوزه عمرانی و خدمات موضوعاتی مانند نبود نمازخانه در ساختمانهای آموزشی دانشگاه، نبود سرویس بهداشتی کافی در برخی ساختمان ها، نبود آب سردکن، عرضه غذا به دانشجویان با قیمت آزاد، کیفیت غذای بوفههای دانشگاه، زیباسازی دانشگاه، گرمایش سالنها و کارگاه ها، نبود تاکسی تلفنی در دانشگاه و بی توجهی به آب گرم در سرویسهای بهداشتی مسجد دانشگاه، مورد توجه دانشجویان بوده است.
این فعال دانشجویی ادامه می دهد: سوالات دانشجویان در حوزه روابط عمومی و فرهنگی درخصوص نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی، میزخدمت، لزوم برگزاری کارگاه سبک زندگی، برگزاری اردوهای راهیان نور، بی انگیزه شدن دانشجویان به دلیل روند سخت کار فرهنگی، نبود فرهنگ سازی حجاب، نبود جلساتی درباره تببین انقلاب اسلامی و تجلیل از شهدای گمنام دانشگاه است. همچنین دانشجویان از یکی از کارمندان سابق حوزه فرهنگی دانشگاه تشکر کردند. همچنین نبود نظارت قانونمند در بعضی برنامههای فرهنگی و علمی نیز موضوعی است که در حوزه حراست مورد سوال دانشجویان بوده است.
۱۶آذر مناسبت سیاسی است نه صنفی! مهدی ثقفی، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی است و می گوید: هشت سال است در این دانشگاه حضور دارد و اکنون ۱۳ دانشگاه را زیرمجموعه خود دارد. او از دانشجویان گلایه دارد که چرا این نامه را پیش از آنکه به دفتر ریاست دانشگاه برسانند، در فضای مجازی منتشر کرده اند. هرچند هاشم آبادی قبلا گفته است که این نامه را ابتدا در کارتابل اداری دانشگاه قرار داده تا به دست رئیس و معاون فرهنگی برسد.
ثقفی با بیان اینکه در همه دانشگاههای زیرمجموعه خود جلسات پرسش و پاسخ به صورت علنی گذاشته و این روند را ادامه میدهد، می گوید: امسال در ۱۶ آذر جلسه پرسش و پاسخ تدارک ندیدیم، چون با مناسبت روز دانشجو سنخیتی ندارد. ۱۶ آذر یک مناسبت سیاسی است که برنامه سخنرانی سیاسی مناسب این روز است و نباید آن را در حد یک برنامه پرسش و پاسخ پایین بیاوریم.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی می افزاید: پیشنهاد دادم که از سوی تشکلهای دانشجویی یک شخصیت سیاسی دعوت شود و در کنار جلسه سخنرانی، من هم به سوالات دانشجویان پاسخ دهم که این پیشنهاد عملی نشد.
وی درباره نامه معتقد است که احتمال سانسور سوالات در نامه وجود دارد و ممکن است این نامه اصلا صدای دانشجو نباشد، سوالاتی باشد که صرفا از سوی این تشکل دانشجویی مطرح شده است.
نمی دانیم سوالات دانشجویان است یا تشکل؟ ثقفی می گوید: نمی دانم آیا این افراد نماینده دانشجویان هستند یا نماینده تشکل خودشان؛ درب اتاق من همیشه برای دانشجویان باز بوده و هیچ وقت هم برای شنیدن صحبتهای دانشجویان، مشکلی نداشته ام.
وی درباره پاسخ به این نامه می گوید: دانشجویان درخواست جلسه پرسش و پاسخ دارند که باتوجه به اینکه اکنون نزدیک ایام امتحانات است، دستور لازم را نوشتم که در ابتدای ترم آینده این جلسه تشکیل شود.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه باتوجه به بخشهایی که در این نامه اشاره شده، دستور پیگیری برای هر بخش صادر کردم تا پاسخ را آماده کند، ادامه می دهد: دومین دستور را هم به امور فرهنگی دانشگاه دادم که تمامی مستندات مربوط به نظرات و انتقادات دانشجویان را جمع آوری کند تا سوالاتی هم که در این نامه قید نشده، پاسخ دهیم و از طرف دیگر جامعه آماری سوالات را بدانیم.
وی بیان میکند: به بخشهای دیگری هم که سوالات این نامه به آنان مرتبط است، دستور داده ام که پاسخهای خود را تنظیم کرده و به من تحویل دهند تا روز جلسه پرسش و پاسخ این پاسخها را به دانشجویان ارائه دهم.
ثقفی می گوید: باید مشخص شود که این تشکلی که سوالات را جمع آوری کرده، آیا نماینده دانشجویان بوده است؟ این تشکل از طرف ما به نمایندگی دانشجویان تعیین نشده است. این موضوع باید مشخص شود تا بتوانیم جلسه های رسمی با دانشجویان برای بیان پرسش و پاسخهای دانشجویی برگزار کنیم.
حل مشکلات صنفی و پاسخ به مطالبات دانشجویان، کیفیت تحصیل در دانشگاه را افزایش می دهد و این نه تنها به سود دانشجویان، بلکه در کارنامه کاری مدیران دانشگاهی نیز مؤثر است. در واقع ایجاد فضای تعاملی در دانشگاه بین مدیران دانشگاهی و دانشجویان که به نظر می رسد، برای مسئولان دانشگاه نگران کننده است، راهکار اصلی تربیت دانشجو و جامعه پذیری دانشجویان است و از طرف دیگر نشان دهنده مدیریت کارامد در دانشگاه است.