به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مراسم امضای تفاهم نامه مابین معاونت آموزشی این وزارتخانه و موسسه آموزشی مهندسی ایران با عنوان اعتبارسنجی آموزشهای مهندسی دانشگاههای ایران و همچنین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حذف تکمیل ظرفیت گفت: از سال آینده مرحله تکمیل ظرفیت نداریم و دانشگاه ها تنها در دو مرحله بهمن و مهرماه دانشجو پذیرش خواهند کرد.
وی درباره بورس خارج کشور نیز تصریح کرد: بورس خارج از کشور ما صفر شده است چون دانشگاه های ما از توانمندی لازم برای تامین نیاز آموزش عالی برخوردار هستند.
آمادگی وزارت علوم برای کمک به دانشجویان مصدوم دانشگاه آزاد
معاون آموزشی وزارت علوم ضمن ابراز تاسف و تأثر در خصوص سانحه اخیر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که بر اثر آن تعدادی از دانشجویان این دانشگاه جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مصدوم شدند، گفت: وزارت علوم این آمادگی را دارد که مشکلات احتمالی دانشجویان در عرصه های مختلف آموزشی، حقوقی و پشتیبانی را پیگیری کند.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویانی که در زلزله کرمانشاه نیز دچار مشکلاتی احتمالی شده باشند می توانند از حمایت های وزارت علوم در حوزه های مختلف بهره مند شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: به دانشگاه آزاد و همچنین به دانشگاههای مناطق زلزله زده اعلام کرده ایم که در زمینه مسائل حقوقی با دانشجویان همراهی کنند.
شریعتی نیاسر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی افزود: جمعیت دانشجویی کشور در مقایسه با ابتدای انقلاب ۲۴ برابر افزایش یافته همچنین از اعضای هیئت علمی نیز ۲۷ برابر افزایش پیدا کرده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه رشتههای آموزشی نسبت به اوایل انقلاب بیش از بیست برابر شده افزود: در رابطه با مقاطع تحصیلی نیز امروز در همه مقاطع رشتههای تحصیلی در دانشگاهها وجود دارند و این در حالی است که اوایل انقلاب رشتهها به مقطع کاردانی و کارشناسی محدود بود.
وی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب گروههای آموزشی در تحصیلات تکمیلی عمدتا در علوم انسانی فعال بودند و فعالیت آنها در رشتههای مهندسی محدود به مقطع کارشناسی بود البته برخی از دانشگاهها نیز در کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجو پذیرش میکردند، اما در حال حاضر تمام مراکز آموزش عالی تقریبا در تمام رشتهها و حوزههای بین رشتهای دانشجو میپذیرند.
مراکز آموزش عالی کشور نسبت به اوایل انقلاب ۵۰ برابر افزایش یافته است
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای پیشتاز در رشتههای بین رشتهای از جمله نانو فناوری، علوم شناختی، ژنتیک و هوافضا است، اظهار کرد: امروز موسسات و مراکز آموزش عالی کشور نسبت به اوایل انقلاب ۵۰ برابر افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در آموزش مجازی نیز ایران با وجود دانشگاه پیام نور در خاورمیانه مطرح است، اظهار کرد: در بخش آموزشهای مهارتی نیز دو دانشگاه مهارتی در کشور فعالیت میکنند و این در حالی است که پیش از انقلاب آموزشهای مهارتی سابق متمرکز و فراگیر نداشته است.
وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب اعزام دانشجو به خارج از کشور در تمام حوزههای تحصیلات تکمیلی و در همه رشتهها انجام میشده تصریح کرد: امروز تعداد دانشجویان بورس نادر و تقریبا به صفر رسیده و این بیانگر توانمندی آموزش عالی برای تامین نیازهای کشور است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه امروز ایران از حیث رشد علمی در سطح دنیا دارای مقام است، افزود: به لحاظ پیشرفتهای علمی در بعد تولید دانش فنی در بعضی از حوزهها مقام اول را داریم.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: پیشرفتهای صنعتی و نظامی کشور حاصل توانمندی دانش آموختگان دانشگاههای این کشور است و اگر امروز ما ماهواره پرتاب میکنیم، صنایع نظامی کشورمان رشد کرده، در بخشهای موشکی توفیقی کسب کرده ایم و نفت، گاز و پتروشیمی کشورمان در منطقه حرف اول را میزند این موفقیتها حاصل دستاوردهای دانشگاه است.
وی با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه علوم انسانی و کشاورزی تصریح کرد: این پیشرفتها ناشی از رشد و ارتقای سطح توانمندی مراکز آموزش عالی کشور و از برکات جمهوری اسلامی است.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که میتوانیم با دنیا رقابت کنیم و شرایط دنیا هم نیز نشان میدهد که قدرت دست کشورهایی است که از لحاظ علمی پیشرفت کرده اند، افزود: ما امروز میتوانیم بگوییم که جمهوری اسلامی به دلیل پیشرفتهای علمی یکی از کشورهای قدرتمند دنیا است.
معاون آموزشی وزارت علوم به انتشار ۴۳ هزار مقاله ISI در سطح جهانی و در معتبرترین مجلات طی سال ۹۶ اظهار کرد: آئین نامه تحلیل هم زمان دانشجویان نخبه بازنگری و ابلاغ شده و براساس آن دانشجویان واجد شرایط میتوانند به طور هم زمان در دو مقطع کارشناسی تحصیل کنند البته اگر این دانشجویان در رشته دوم مشمول اطاله زمان شوند میتوانند در مقطع ارشد رشته اول تحصیلی خود تا دو ترم دیگر نیز به طور رایگان در رشته مقطع کارشناسی دوم تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه آئین نامه استعدادهای درخشان هم نهایی و ابلاغ شده گفت: براساس این آئین نامه دانشگاههای سطح یک و دو میتوانند ۴۰ درصد از ظرفیت خود را با پذیرش سوابق تحصیلی داوطلبان اقدام به پذیرش دانشجویان کنند و بر این اساس به سمت پذیرش مستقیم دانشجو بروند. امیدواریم این درصد اختیار دانشگاهها افزایش یابد تا جایی که دانشگاههای خوب تمام ظرفیت خود را به پذیرش مستقیم دانشجو از طریق بررسی سوابق تحصیلی اختصاص دهند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویتهای وزارت علوم ساماندهی موسسات آموزش عالی است و معتقدیم این کار یک اصل است، تصریح کرد: این طرح ساماندهی در جهت توانمندسازی و ارتقای وضعیت موجود موسسات دنبال میشود و یقینا در این طرح انحلال، تضعیف و یا جمع کردن موسسات مطرح نیست در واقع هدف ما ارتقای موسسات است با این وجود امیدواریم که تا پایان سال در این زمینه به جمع بندی برسیم.
معاون آموزشی وزارت علوم از الکترونیکی شدن انتخاب اعضای کارگروههای تخصصی خبر داد و افزود: کارگروههای تخصصی را در تمام حوزههای ایجاد کرده ایم و ۷۰۰ نفر از استادان با سطح دانشیاری و بالاتر را نیز به همکاری دعوت کرده و ماموریت این کارگروهها را فراگیرتر از برنامه ریزی درسی پیش بینی کرده ایم.
وی با بیان اینکه در آستانه بررسی فصل بودجه در مجلس هستیم، اظهار کرد: حداقل در حوزه آموزشی انتظار داریم که نمایندگان توجه ویژهای به نیازهای آموزش عالی داشته باشیم، چون اگر بخواهیم گامهای جدی برای اعتلای کشور برداریم باید شرایط حمایت از آموزش عالی فراهم شود.
تمام مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج میبرند
شریعتی نیاسر با بیان اینکه تمام مراکز آموزش عالی ما از کمبود اعتبار رنج میبرند و نمایندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند، اظهار کرد: آموزشهای جهانی از اولویتهای مورد توجه وزارت علوم است بنابراین برای تحقق این آموزشها باید اعتبارات مورد نیاز در بودجه سال ۹۸ پیش بینی شود.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۲۵ مرکز آموزش عالی را برای انجام آموزشهای جهانی که در راستای اقتصاد مقاومتی است مدنظر قرار داده ایم، افزود: ما این هشدار را میدهیم که اگر مشکل بودجه حل نشود دانشگاهها دچار مشکل خواهند شد و نمیتوانند جایگاه لازم را کسب کنند اگرچه معتقدیم کشور نیز با برخی مسائل و مشکلات مواجه است.
وی به کاهش اعتبارات حوزههای بین رشتهای در لایحه بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: اعتبارات نانو تا ۵۰ درصد تقلیل پیدا کرده با این وجود انتظار داریم که نمایندگان توجه بیشتری به حوزههای بین رشتهای کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه حذف تدریجی کنکور اتفاقی است که سال ۹۲ براساس مصوبه مجلس کلید خورده است و براساس آن باید ظرف ۵ سال ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاهها از طریق بررسی سابقه تحصیلی انجام شود افزود: در سال ۹۸ عملا برنامه زمانبندی به گونهای پیش بینی شده که رشتههای واجد شرایط از طریق بررسی سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج شوند و کنکور تنها در رشتههای پرمتقاضی برگزار شود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه تا پایان دی ماه رشته محلهای واجد شرایط برای پذیرش دانشجو خارج از فرآیند کنکور در سامانه سازمان سنجش اعلام میشود، افزود: باید داوطلبان را ترغیب کنیم تا متناسب با استعداد و علاقه مندی خود رشتههای خارج از کنکور را انتخاب کنند تا دغدغه کنکور در نسل جوان شکل نگیرد.
وی ابراز امیدوار کرد: با حذف کنکور درصد قابل توجهی از داوطلبان دغدغه کنکور نداشته باشند و این فرایند را تا جایی پیش ببریم تا جایی که کنکور به صورت غیرمتمرکز را حذف کنیم.
تکمیل ظریفت را از سال آینده حذف میکنیم
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تکمیل ظریفت را از سال آینده حذف میکنیم و براین اساس دیگر پذیرش بینابینی بهمن و مهرماه را نداریم اظهار کرد: توجه به حوزههای فنی و حرفهای و مهارتی از اولویتهای وزارت علوم است بنابراین تقریبا بیشترین ظرفیتها به دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی کاربردی داده شده است به گونهای که ۴۲۸ مجوز رشتههای فنی و حرفهای را صادر کرده ایم.
شریعتی نیاسر با اشاره به همراهی وزارت علوم با دانشگاه صدا و سیما برای پذیرش دانشجو در مهرماه سال ۹۷ تصریح کرد: این همراهی به دلیل این بود که اطلاعیه پذیرش دانشجو دیر ابلاغ شد، اما در سال ۹۸ این دانشگاه باید خود را با مصوبه شورای عالی تحقیقات و فناوری هماهنگ کند، چون معتقدیم باید در تمام مراکز وابسته به دستگاهها یک ساماندهی و بازنگری صورت بگیرد بنابراین این تعیین تکلیف باید تا پایان آذر ماه انجام شود و ما ناگزیرم به این جمع بندی برسیم، چون باید دفترچه انتخاب رشته منتشر شود.
وی با تاکید بر اینکه دستگاههای اجرایی نباید فکر کنند خودشان باید نیازهای تخصصی شان را از تربیت دانشجو تامین کنند افزود: ماموریت دانشگاهها تامین نیروی مورد نیاز دستگاههای اجرایی است بنابراین اگر قرار باشد هر دستگاههای یک دانشگاه داشته باشد پس دانشگاهها باید چه کنند البته رییس جمهور هم تاکید کردند که حدود این همه مراکز آموزش عالی به صلاح نیست.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: وزارت علوم این آمادگی را دارد تا برای تجمیع مراکز غیرانتفاعی با این مراکز همکاری کند.
شریعتی نیاسر در زمینه احتمال لو رفتن سوالات امتحانات نهایی مدارس که در بررسی سابقه داطلبان و رود به دانشگاهها موثر است تصریح کرد: اگر این فرض را داشته باشیم که سوالات لو میرود باید صورت مساله را پاک کنیم در هر حال قرار نیست که این اتفاق بیفتد. تخلف و تقلب به هر شکلی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی دستگاه بالا دستی باید هوشیار باشد و جلوی تقلب را بگیرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش متعهد شده تا یک نظام ترازگونه را در بررسی سابقه تحصیلی دانش آموزان به کار گیرد افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد رشتههای پرمتقاضی ظرفیت دانشگاههای کشور را تشکیل میدهند.
وزارت علوم به درآمدهای موسسات خصوصی ورود پیدا نمیکند
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم نظارتی بر درآمدهای دانشگاه آزاد دارد تصریح کرد: اساسا وزارت علوم به درآمدهای موسسات خصوصی ورود پیدا نمیکند و چون دانشگاه آزاد دارای هیات امنا است بررسی مسایل مالی در این دانشگاه انجام میشود.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: با بیان اینکه بیکاری عمومی کشور بین ۱۲ تا ۵/ ۱۲ درصد است و این میزان بین دانش آموختگان دانشگاهها متناسب با رشته تحصیلی آنها بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است.
لازم به ذکر است، در این مراسم تفاهمنامه اعتبارسنجی آموزشهای دانشگاههای ایران مابین معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه ارزشیابی آموزشی مهندسی ایران امضا شد. این تفاهمنامه با موضوع شناسایی نقاط قوت و ضعف آموزش مهندسی در مقطع کارشناسی برای حصول اطمینان از صلاحیت حرفهای دانش آموختگان و کمک به ارتقا و تضمین کیفیت آموزش از طریق تشویق به نوآوری و تصحیح برنامه ریزیهای راهبردی مورد نیاز در مهندسی فناوری و علوم کاربردی به امضای معاون آموزشی وزارت علوم و نماینده موسسه ارزشیابی آموزشی مهندسی ایران رسید.
براساس این تفاهمنامه وزارت علوم باید نسبت به تنظیم و ابلاغ سیاستهای تشویقی برای انجام ارزشیابی برنامه آموزشی و نیز کمک به تشکیل مراکز ارزیابی کیفیت دانشگاهها و آموزش عالی و همچنین عقد قرارداد با موسسه برای ارزیابی درونی چند برنامه آموزش مهندسی به صورت آزمایشی و از بین چند دانشگاه به انتخاب وزارتخانه اقدام کند.
طبق این تفاهمنامه موسسه ارزیابی آموزشی مهندسی ایران نیز باید به ارایه مشاوره و نظارت بر حسن اجرای ارزیابی درونی و تلاش برای فراهم نمودن شرایط ارزیابی بیرونی موسسات منتخب، انجام ارزیابی بیرونی برنامههای آموزشی موسسات منتخب بر طبق روش استاندارد موسسات بین المللی با نظر وزارت علوم و برنامه ریزی برای تامین فرآیند ارزیابی به سایر مقاطع تحصیلی در آموزش مهندسی اقدام کند.
امضای این تفاهمنامه هیچ تعهد مالی برای وزارت علوم و موسسه ارزیابی آموزشی مهندسی ایران ایجاد نمیکند و کلیه هزینهها در قالب قرارداد تعیین میشود.