مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وزارت بهداشت آیا برای تأمین مرکز درمانی برای دورههای بالینی دانشجویان غیرانتفاعی پزشکی فکری کرده است؟
علیرضا مختاری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خصوصی سازی آموزش رشتههای پزشکی را در ادامه طرح تحول سلامت دانست و اظهار کرد: شبیه به خصوصی سازی دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون در این دانشگاه اعمال میشود؛ زمانی که به بهانه جذب دانشجوی بین المللی، دانشجویان ایرانی را با دریافت هزینههای بالا پذیرش کردند.
مختاری با بیان اینکه امسال در دانشگا علوم پزشکی اراک ۱۰۰ دانشجو پذیرش شد که ۵۰ نفر از آنان به صورت بین المللی بود، ادامه داد: از این ۵۰ نفر پذیرش شده بین المللی در دانشگاه ها، تنها چند نفر خارجی و بقیه دانشجویان ایرانی هستند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: این روش جذب دانشجو در مقایسه با ابلاغیه خصوصی سازی رشتههای علوم پزشکی که از سوی وزارت بهداشت مطرح شده، این مزیت را دارد که بار آموزشی که در سیستم بیمارستانی ما وجود دارد، برای این دانشجویان هم هست.
وی با بیان اینکه خصوصی سازی رشتههای علوم پزشکی، سلامت مردم را به خطر میاندازد، افزود: آیا وزارت بهداشت به این فکر کرده است که اعضای هیات علمی دانشگاههای غیرانتفاعی علوم پزشکی را چطور میخواهد تأمین کند؟
مختاری با اشاره به اشباع بیمارستانها و مراکز درمانی از دانشجویان پزشکی ادامه داد: مسلما در بیمارستانهای بخش خصوصی، اجازه حضور دانشجو بر بالین بیمار داده نمیشود؛ بنابراین دانشجویان مراکز غیرانتفاعی علوم پزشکی هم باید در این فضای اشباع شده بیمارستان ها، در کنار دانشجویان دولتی دورههای بالینی را بگذارنند.
وی با بیان اینکه دورههای بالینی در مهارت پزشکی اهمیت بسیاری دارد، افزود: کشورهایی مانند گرجستان و آذربایجان به دلیل اینکه آموزش رشتههای پزشکی را به سرمایه گذاران سپرده بودند، اکنون به پزشکان فارغ التحصیل دانشگاههای خود اعتماد ندارند و چرا مسئولان ما به این تجربیات کشورهای دیگر توجه نمیکنند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت به طرح واگذاری آموزش پزشکی به بخش خصوصی این است که در آینده دانشگاههای دولتی در کشور ما کم خواهد شد، گفت: براساس این نگاه کلان، هر سال ظرفیتهای بخش بین المللی در دانشگاههای علوم پزشکی افزایش دادند و در کنار آن یک دانشگاه خصوصی هم تأسیس شده که وضعیت آموزش و دورههای بالینی آن و همچنین نظارت بر قبولی و یا صدور مدرک دانشجویان معلوم نیست.
وی با بیان اینکه وقتی مسئولان به آمارها توجه میکنند، کیفیت آموزش کاهش پیدا میکند، ادامه داد: وقتی دانشجو در سطح دکترا تربیت میشود، در واقع مسئولان در فارغ التحصیلان این رشتهها توقعی ایجاد میکنند؛ درحالیکه به بازار کار در این رشتهها توجهی ندارند.
مختاری گفت: آموزش بالینی در دوره های پزشکی اهمیت بسیاری دارد،اگر بیمارستان یا مرکز درمانی برای اینکه دانشجو بتواند آموخته های خود را در آن بیازماید و خود را بسنجد نباشد، چطور می توان به تخصص این دانشجو اعتماد کرد؟