فکر میکنید دوران خرید پیکان دیگر به سرآمدهاست؟ سخت در اشتباهید. اگرچه بیش از 10 سال است که دیگر پیکان تولید نشده اما روح سرگردان او در بسیاری از خودروهای تولیدی نسل بعد ادامه پیدا کردهاست. برای مثال وانت مزدا، آردی، روآ و 405 تاثیر زیادی از آن گرفتهاند.
پیکان با 40 سال تولید پرفروشترین خودرو ایرانی محسوب میشود. این تاریخچه آن را امروز هم به خودرو مورد علاقه برخی از اقشار تبدیل کردهاست. داشتن پیکان منش و سبک زندگی خاص خود را میخواهد. امروزه افرادی هستند که با آن همچون خودرو لوکس رفتار میکنند و برای ارتقا تجهیزاتش حاضرند حتی میلیونها تومان هزینه کنند. برای مثال سال پیش فردی پیکان خود را به قیمت 80 میلیون تومان به فروش گذاشت. پیکان هنوز هم طرفدارانی دارد که بیشتر از اینکه بخواهند خودرو ارزانی بخرند، مایل هستند که خودروهای آنتیک و قدیمی را در کلکسیون شخصی خود جمعآوری کنند. اگر در سایت دیوار کلمه پیکان را جستوجو کنید در کنار آگهی پیکان وانت با تعداد زیادی آگهی فروش پیکان روبرو میشوید. پیکانهای اسپرت با رنگهای جیغ که گاهی حتی به سانروف هم مجهز شدهاند. برای مثال فردی در دیوار قیمت فروش پیکان خود را هشت میلیون تومان آگهی کرده و در توضیح نوشته که خودرو او مثل عروسک است.
برای خرید پیکان دست دومی که تزیین شده نباشد بهتر است سراغ گزینههای سال 83 و 84 بروید. چراکه آخرین سری تولید شده این خودرو بودهاند و احتمالا دارای مشکلات کمتری هستند. برای مثال یک آگهی در سایت دیوار درباره یک پیکان تولید سال 83 است که صاحب آن با 300 هزار کیلومتر کارکرد قیمت هفت میلیون و 500 هزار تومان را برایش تعیین کرده است. هنگام خرید پیکان توجه داشته باشید که مدل قدیمیتر به معنای ارزانتر بودن آن نیست. برای مثال یک پیکان سال 1355 که در میزان کارکرد مشابه مورد قبلی است 15 میلیون تومان فروخته میشود. سال پیش فردی قصد داشت با فروش پیکان خود به قیمت 35 میلیون تومان رکورد گرانقیمتترین پیکان را بشکند.
برای خرید پیکان باید با انواع آن آشنا باشید. پیکان دو لوکس و پیکان جوانان معروفترین پیکانهای موجود هستند. از مدل دولوکس یک فیسلیفت هم ساخته شده که به چراغ بنزی شهرت دارد. پیکان کارلوس خودرویی بوده که بعد از انقلاب و تحت مالکیت دولت به بازار آمده است. پیکان پژویی و پیکان 1600 هم آخرین مدل موجود در بازار هستند. پیکان جوانان موتور قویتری در مقایسه با پیکان دولوکس دارد. حجم موتور پیکان جوانان برای مثال از دنا 200 سیسی بیشتر است. پیکان جوانان مانند بسیاری از خودروهای امروزی هشت سوپاپ دارد. شتاب استاندارد پیکان حوانان و تیپ دو 206 مشابه یکدیگر است؛ یعنی هر دو بعد از 14 ثانیه به 100 کلیومتر سرعت میرسند. پیکان حداکثر میتواند سرعت 140 کیلومتر در ساعت را تجربه کند که در مقایسه با خودروهای امروزی بسیار سرعت کمی است. مصرف سوخت بنزین پیکان در هر 100 کیلومتر 9 لیتر است که هیچ تفاوتی با پژو 405 ندارد. باک بنزین آن شبیه رنو کپچر گنجایش 45 لیتر بنزین دارد.
حیات پیکان اگرچه دیگر به انتها رسیده اما تولیدکنندههای ایرانی نتوانستند هیچ برنامهای برای جایگزین کردن خودروی دیگری اجرا کنند. با اینکه ادعا میشد که ال90 به جای پیکان به بازار آمده اما به دلیل تفاوت قیمت نتوانست طرفداران پیکان را به خود جذب کند. به همین دلیل هم چهره پیکان در تاریخ خودروسازی ایران مانند یک اسطوره باقی ماند.
منبع : ویرلن