سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر باقر لاریجانی را در سمت معاونت آموزشی این وزارتخانه ابقا کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، در این حکم آمده است: «دکتر باقر لاریجانی؛ با توجه به سوابق ارزشمند علمی و اجرایی جنابعالی در عرصههای مختلف، بدینوسیله به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابقا میشوید.»
سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت، در این حکم ضمن اشاره به دستاورهای حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت مطالباتی را یادآور شده است.
بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها، تعدد رشتههای تحصیلی و تعداد دانشجویان سرپرست وزارت بهداشت در این حکم تاکید کرد: «سالهای پس از انقلاب اسلامی با توسعه آموزش پزشکی دستاوردهای ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در راستای خودکفایی کشور به دست آمد که این گسترش علاوه بر جبران کاستیهای گذشته در تامین نیروی انسانی، اثر بخشی فراوانی در مدیریت نظام سلامت و دسترسی به شاخصهای ارزنده این عرصه نیز داشت.
مع الوصف پس از سالها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاهها تعدد رشتههای تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سالهای آتی کشور، ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکرده ایم.»
استفاده از طراحی مدل آموزشی جامعه نگر در دانشگاهها نمکی یادآور شد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (COME) حدود سی سال پیش تلاش کردیم و هدفمان تقویت آموزشهای جامعه محور (Community based learning) به جای بیمارستان محور (Hospital based learning) بود. متاسفانه هنوز اکثر رشتههای تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما با مشکلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است که امیدوارم جنابعالی و همکاران بیشتر بدان بپردازید.»
دورههای آموزشی کوتاه تر، مهارتها را افزونتر و نیروی انسانی کارآمدتر وی در ادامه این حکم اضافه کرد: «سیاست سالهای اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دورههای کوتاه مدت است این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی «هزینه کرد» را زیر سوال میبرد و زیرساختهای نظام ارائه خدمت را که در سالهای اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده میگذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشکی مورد نیاز کشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دورهها را کوتاه تر، مهارتها را افزونتر و نیروی انسانی را کارآمدتر کنیم.»
تبدیل دانشگاهها به اتاق فکر کشور برای برنامه ریزیهای کلان سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: «استفاده از ظرفیت بی بدیل اندیشمندان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در سیاستگذاریهای کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرمایه عظیمی است که غفلت از آن خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود؛ لذا انتظار میرود دانشگاههای ما اتاق فکر کشور برای برنامه ریزیهای کلان باشند که جنابعالی میتوانید موارد مهم در کلیه حوزهها را با همکاران دانشگاهی در میان بگذارید و نقطه نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.»
آموزش دانشجویان با مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت وی اضافه کرد: «مستحضرید امروز بیماریهای واگیردار نوظهور، بیماریهای غیر واگیر و مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) مواردی است که نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار میدهد. آموزش و آشنایی دانشجویان با پدیدههای فوق در آینده میتواند در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.»
استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی برای توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع نمکی در بخش دیگری از این حکم یادآور شد: «توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع که اجزای تفکیک ناپذیر یکدیگرند به دلیل کمبود پزشک خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی و گذراندن دورههای کوتاه مدت از خیل عظیم پزشکان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم.
منتظر ماندن برای فارغ التحصیلی متخصص پزشک خانواده، سالها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی مذکور نیز میتوانند به عنوان هستههای مرکزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت بکار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشکی خانواده نیز باید جزو لاینفک دوره پزشکان عمومی باشد.»
تهیه بستههای آموزشی با زبان قابل درک جهت تغییر سبک زندگی مردم سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: «جهت تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاستن از بار بیماریها لازم است بستههای آموزشی با زبان قابل درک برای گروههای هدف در جامعه تهیه کنیم. رسالت ما علاوه بر آموزش دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای کاهش مشکلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ناچار به دام آموزشها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفهای سایتهای رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.»
مقابله با این رویکرد غیر منطقی تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم نمکی تاکید کرد: «این روزها مواردی مبنی بر تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح میشود. این رویکرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشکی از فضا و عرصه بهداشت و درمان تفکیک آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممکن میکند؛ لذا جهت مقابله با این رویکرد غیر منطقی ضروری است جنابعالی و همکارانتان مستندات کافی جهت توجیه عدم امکان این سه جزء تفکیک ناپذیر فراهم کنید.»