عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید تلاش کنیم که ساماندهی در حوزه خودرو به معنای واقعی صورت گیرد نه اینکه تنها نام ساماندهی را یدک بکشد.
سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به طرح ساماندهی خودرو با بیان اینکه باید در صنعت خودرو استراتژی مشخصی داشته باشیم اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای دنیا برای کاهش سوخت های فسیلی به سمت خودروهای تمام برقی و هیبریدی رفته اند که این جهت گیری به نفع مردم، دنیا و کشورهایی است که دچار آلایندههای بالای هوا هستند.
وی افزود: بخشی از لزوم ساماندهی خودرو به مقوله کیفیت خودرو برمی گردد و جهت گیری طرح ساماندهی خودرو به پایداری هوای پاک و ارتقای کیفیت خودروها اشاره دارد.
مقدسی در ادامه تصریح کرد: برای حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و تمام برقی باید زیرساختهای لازم را فراهم کنیم که متاسفانه از گذشته زیرساختهای لازم در این حوزه به خوبی فراهم نشده است. از سوی دیگر هزینههای تمام شده خودرو بسیار بالا است که خودروسازان باید اصلاح ساختاری جدی اداری و مالی در این رابطه انجام دهند و در جهت کاهش هزینه تمام شده خودرو تلاش کنند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر لزوم توجه به ارتقای کیفیت خودرو در داخل یادآور شد: متاسفانه خودروهایی که تولید میشوند از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند، بنابراین دولت باید اهتمام جدی نسبت به این موضوع داشته باشد.
وی با بیان اینکه مهمترین جهت گیری ساماندهی صنعت خودرو ترسیم یک استراتژی روشن و مشخص برای این صنعت است گفت: البته جزییات این طرح ایراداتی داشت که در آینده این ایرادات را در صحن به بحث میگذاریم، اما موضوعی که مهم است این که مردم از ما انتظار دارند قوانین مرتبط با خودرو را به نحوی اصلاح کنیم که منجر به حاکم شدن یک منطق بر این صنعت شود که آن منطق میگوید خودروسازان داخلی باید مسیری را طی کنند که تمام دنیا در حال طی کردن این مسیر هستند تا از صنعت دنیا عقب نمانیم.
مقدسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بکارگیری ظرفیت دانشگاهها، شرکتهای دانش بنیان و نخبگان در صنعت خودرو خاطرنشان کرد: باید تقویت بخش آر اند دی و تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، تغییر نوع سوخت و ارتقای کیفیت خودرو را مورد توجه قرار دهیم تا شاهد یک ارتقای منطقی در صنعت خودرو باشیم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه در خصوص صنعت خودرو قوانینی از گذشته وجود دارد که دولت باید آنها را اجرا کند تصریح کرد: مجلس نیز موظف است بر اجرای قوانین دولت در این حوزه نظارت کند و در صورت برخورد با ایرادات و مشکلات این حوزه از ابزار قانونی و نظارتی خود استفاده کند و در مواردی هم که نیاز به اصلاح قانون داریم آن را انجام دهیم.
وی با تاکید براینکه باید به بیماری مزمن صنعت خودرو رسیدگی شود یادآور شد: از سوی دیگر دورنمای درستی برای این حوزه در نظر نگرفته ایم که در صحبتهایی که با وزیر سابق صنعت معدن و تجارت و وزیر فعلی صمت انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اتاق فکری در این زمینه تشکیل دهیم و از تمامی بازیگران صحنه خودروسازی کشور از جمله قطعه سازان، خودروسازان، کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد برای حضور در این اتاق فکر دعوت کنیم تا بتوانیم یک دورنمای روشنی برای صنعت خودرو مشخص و یک ساماندهی منطقی برای آینده این حوزه فراهم کنیم.
مقدسی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که ساماندهی در حوزه خودرو به معنای واقعی صورت گیرد نه اینکه تنها نام ساماندهی را یدک بکشد.