دنیای دیجیتال و فناوریهای نوین روزانه امکانات و دستاوردهای جدیدی را در مقابل انسان قرار میدهد که هرکدام از آنها بخشی از زندگی انسان را دستخوش تغییر قرار میدهند که از آن جمله میتوان به خلق کسب و کارهای نوین در جهان اشاره کرد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اینترنت برای مصارف محتوای ویدئویی، استفاده از پلتفرم رسانههای اجتماعی آنلاین برای خریدوفروش، برقراری ارتباط و تبادل داده است. از سوی دیگر کشورهای دنیا تلاش دارند تا از این رهاورد عرصه دیجتالی شدن بیشترین بهره را ببرند و هرکدام سهم بیشتری از اقتصاد دیجیتال را به خود اختصاص دهند.
به همین منظور با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتالی در جهان، ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در گزارشی سعی داشته است، که به بررسی این موضوع در قالب خلق کسب و کارهای نوین در رابطه به استقبال جمعیت جهان به شبکههای اجتماعی بپردازد.
تأثیر ظهور و نفوذ شبکههای مجازی در کسب و کار
یکی از قابلیتهای نوظهور اخیر فضای کسبوکارهای گوناگون، ظهور و نفوذ شبکههای مجازی است که علاوه بر اینکه خود، بخش قابل توجهی از ارزش برند شرکتهای فعال در اقتصاد دیجیتال را تصاحب کردهاند، به طرز قابل توجهی بر هم زننده معادلات در کسبوکارهای مختلف نیز شدهاند.
پلتفرمهای اجتماعی در سطح جغرافیایی در حال رشد و افزایش هستند
براساس شکل زیر در سال ۲۰۱۶، ۲.۸ میلیارد نفر، یعنی بیش از یک سوم جمعیت جهان به پلتفرم شبکههای اجتماعی، متصل بودهاند. براساس آمارهای موجود میتوان دریافت که پلتفرمهای اجتماعی بهسرعت و در سطح جغرافیایی گستردهای در حال رشد و افزایش هستند و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است.
همچنین آنچه بیش از پیش توجهات را به خود معطوف کرده است، استفاده از این پلتفرمها جهت انجام کسبوکارها است. پلتفرم، یک مدل کسبوکار plug-and-play است که به شرکتکنندگان بسیاری (مشتریان و تولیدکنندگان) اجازه میدهد به آن متصل شده، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به خلق و مبادله ارزش بپردازند.
تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۶ در کشورهای منتخب
نکته حائز اهمیت در رابطه با این پلتفرمها آن است که موفقیت یک پلتفرم دیجیتال به اکوسیستم خارجی آن وابسته است. اتصال و کاربرد راحت، میزان جذابیت پلتفرم برای کاربران (مصرفکنندگان و تولیدکنندگان) و جریان افزایش همکاری و خلق ارزش ایجادشده از طریق آن پلتفرم، از جمله فاکتورهای تعیینکننده موفقیت یک پلتفرم محسوب میشود. پلتفرمهای دیجیتال با مدلهای کسبوکار متنوع در بسیاری از صنایع تجاری و خدماتی کاربرد دارد.
این پلتفرمها در قالب مصارف گوناگونی، چون تبلیغات، اشتراکگذاری ـ آبونمان، فریمیم (Freemium) (اپلیکیشن رایگان)، معاملات و پرداخت امروزه در حال استفاده هستند.