محمدزاده از ثبت رکورد جابهجایی ۳۵ میلیارد تن کیلومتر تا پایان امسال خبر داد و گفت: این رکورد در حالی ثبت میشود که سال ۹۲ تنها ۲۲ میلیارد تن کیلومتر از طریق خطوط ریلی جابهجایی صورت میگرفت.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن در نشست تخصصی معاونان و رؤسای تابعه پلیس راهآهن کشور اظهار کرد: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی با همدلی شاهد برداشته شدن قدمهای بزرگی در مسیر توسعه هستیم.
وی با اشاره به نقش حملونقل ریلی در اقتصاد کلان و توسعه پایدار بیان کرد: عملکرد حملونقل ریلی در بخش بار بهگونهای است که هر چه بار از جاده به ریل منتقل شود صرفهجویی ناشی از سوخت، حفظ محیطزیست و افزایش ایمنی راهها را در پی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه جابهجایی هر یکتن کیلومتر بار از طریق ریل ۳۵ سیسی معادل ۱.۵ دلار در مصرف سوخت صرفهجویی میکند، گفت: در حالی تا پایان امسال ۳۵ میلیارد تن کیلومتر بار از طریق ریل جابهجا میشود که رکورد سال ۹۲ برابر با ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است.
وی با اشاره به بخش مسافری بیان کرد: جابهجایی مسافر از طریق حملونقل ریلی در مسیرهای بلند صرفهجویی سوخت برابر ۲۰ سیسی برای هر نفر و یک دلار برای هر مسافر حومهای در بردارد.
محمد زاده بابیان اینکه خدشهدار شدن اعتماد صاحب کالا به وضعیت امنیت راهآهن بهمثابه خدشهدار شدن اقتصاد ریلی است گفت: امیدوارم راهآهن و پلیس در کنار هم بتوانند حافظ نعمت امنیت برای مردم باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل ساخت خطوط ملایر -کرمانشاه، تهران- همدان، قزوین- رشت و میانه- تبریز تصریح کرد: همراه با توسعه شبکه راهآهن وظایف پلیس راهآهن نیز افزایش مییابد ازاینرو عدم امنیت در مسیرهای ریلی حفظ امنیت و جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها تا زمان بهرهبرداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات انجامشده در زمینه حملونقل ریلی حومهای بیان کرد: در اطراف شهر تهران سالانه یک میلیارد سفر حومهای انجام میشود که ۴۰۰ میلیون سفر در کریدورهایی که ریل از آنها عبور میکند، رخ میدهد بنابراین بهمنظور صرفهجویی در مصرف سوخت لازم است برای توسعه حملونقل ریلی حومهای و جابهجایی مردم از این طریق تسریع شود.
مدیرعامل راهآهن در ادامه یادآور شد: در حال حاضر خط چهارم مسیر راهآهن تهران - گرمسار بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مقابل عملیات اجرایی خط دوم کرج- زنجان نیز از پیشرفت بالایی برخوردار است؛ همچنین در صورت پیگیری و حمایتهای ویژه شاهد بهرهبرداری از راهآهن قزوین- زنجان در دهه فجر سال آینده خواهیم بود.
وی از توسعه خطوط حومهای تهران- پرند، تهران- قم و قم- تهران- پاکدشت خبر داد و گفت: در چهار سال اخیر حجم قطارهای حومهای در حال تردد در این مسیرها افزایشیافته است.
محمدزاده با اشاره به نیاز شبکه ریلی حومهای کشور به ۴۰۰ ست ریل باس تصریح کرد: در حال تهیه مدل تأمین مالی ناوگان موردنیاز برای شبکه ریلی حومهای هستیم که این اقدامات با توجه به توان داخلی در دستور کار قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحریمهای ظالمانه و مشکل تراشی از سوی آمریکا، تصریح کرد: همکاریهای شرکت ایریکو با طرف خارجی به خاطر تحریمهای ظالمانه و دخالتهای امریکا تعلیق شده است.
به گفته محمد زاده قرارداد روسیه با همکاری بخش خصوصی و شرکتهای روسی منعقدشده که این قرارداد در حال اجراست.