به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، میرحسن موسوی؛ معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی از قطار پنج ستاره نور و اعزام ۶۰۰ زوج به مشهد مقدس با این قطارها بیان کرد: سیاستهای راهآهن در سالهای اخیر ارتقای کیفیت و کمیت در قطارهای مسافری است.
وی گفت: پیش از این تعدادی از قطارهای بالای ۵۵ سال، ۴۵ سال و ۳۰ سال از ناوگان خارج شد، اما با این حال امسال ۱۳.۸درصد رشد جابهجایی مسافر داشتیم و ۲۷ میلیون نفر مسافر جابهجا شد که ۱۹.۸ درصد در بخش حومهای و ۱۱.۷ درصد در بخش بینشهری رشد داشت.
موسوی ادامه داد: در بخش ارتقای کیفیت ناوگان مذاکراتی با شرکتها انجام شد و آنها بدون دریافت هیچگونه تسهیلاتی نسبت به بازسازی و نوسازی ناوگان اقدام کردند.
معاون مسافری راهآهن افزود: در بخش ارتقای کیفیت خدمات قطارهای مسافربری به رتبهبندی قطارها توجه کردیم، مطالعات تطبیقی با کشورهای پیشرفته و همسایه انجام شد و به جمعبندی رسیدیم قطارها طبق مشخصات خود واگنهای مسافری و خدمات راهبری و تجهیز به ۲، ۳، ۴ و ۵ ستاره تقسیمبندی شد.
وی اضافه کرد: امسال برای ایام پیک نوروز رتبهبندی قطارها عملیاتی شد و در حال حاضر در سایت راهآهن و روی بلیتها ستاره و درجه قطارها درج شده ضمن اینکه تصاویر قطارها هم نمایش شده است و مسافر از حقوق خود کاملاً آگاه است و میتواند به اندازه پولی که هزینه میکند از خدمات بهره ببرد.
وی گفت: اکنون مشخص است که در قطارهای چهار تخته ۳،۴ و ۵ ستاره داریم، در شش تخته، ۲ و ۳ ستاره داریم و در قطارهای صندلی و تندرو، ۳، ۴ و ۵ ستاره داریم.
موسوی ادامه داد: برای نوروز ۹۸ تعداد ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی ایجاد کردیم و تا امروز ۷۰ درصد بلیتها پیشفروش شده و۳۰ درصد بلیتهای نوروزی مانده است.
وی افزود: در خدمات ایستگاهی، احداث، بهسازی، بازسازی و نوسازی نمازخانهها و سرویسهای بهداشتی در ایستگاهها انجام شد و در مسیر تهران و مشهد نیز سکوها اصلاح شده است.
موسوی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون افزایش قیمت نداشتهایم، گفت: تیرماه ۹۷ فقط ۱۰ درصد به نرخ بلیت قطارها افزوده شد و با مساعدت شرکتها نوروز امسال هم افزایش قیمتی اعمال نشد.
وی افزود: در حال حاضر ۱۰ رام از قطارهای مسافری ما ۵ ستاره است که طبق دستورالعمل سال ۹۴ با توجه به سرمایهگذاری شرکتها، قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره براساس تقاضا و عرضه است و سقف ندارد، اما با شرکتها توافق کردهایم حداقل قیمت قطارهای ۵ ستاره بیش از سه برابر قیمت قطارهای ۴ تخته ۴ ستاره در آن مسیر نباشد.
معاون مسافری راهآهن گفت: شرکتها امسال ۵۳ میلیارد تومان در ارائه بلیتها تخفیف اعمال کردهاند تا بتوانند نسبت به جذب مسافر اقدام کنند.
موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر میزان اقتصادی بودن حمل و نقل ریلی کشور گفت: اقتصاد ریلی در مجموع اقتصاد ملی سودده است چرا که صرفهجویی در سوخت، تلفات پایین و آسیب زیستمحیطی بسیار کمی دارد، اما برای شرکـتها سودده نیست. راهآهن به خاطر همین اقتصاد ضعیف هزینه حق دسترسی شرکتهای ریلی به ریل را حذف کرده است و ۵۰ درصد هزینه اجاره لوکوموتیو را نمیگیرد.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ تلاش میکنیم تسهیلات ارزانقیمت برای بازسازی و خرید ناوگان در اختیار شرکتها قرار گیرد.
معاون مسافری راهآهن درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکتهای ریلی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی واگنهای مسافری مستلزم تصویب هیأت وزیران است و مقرر است در کارگروه اصلی مطرح شود.
موسوی یادآور شد: هزینه ارزی شرکـتهای ریلی و حومهای جمعاً ۳۰ میلیون دلار است.
وی افزود: به عنوان مثال ترانستها تا ۴۰ درصد هزینه ارزی دارند.