مسئول کمیته موزشی کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری یزد گفت: حدود ۷۰ هزار دانشجو در ۵۰ مرکز آموزش عالی استان یزد مشغول تحصیل هستند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد پیشرفت و شکوفایی کشور در تمام عرصهها بویژه در دانشگاهها و در حوزه علم و فناوری بوده ایم، استان یزد، نیز در این زمینه شاهد پیشرفتهای بسیاری در حزوههای مختلف بوده است.
استان یزد از نظر شاخص نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت یزد پس از استان سمنان در رتبه دوم کشوری قرار دارد و اکنون ۵۰ مرکز آموزش عالی در استان یزد فعالیت میکنند و حدود ۷۰ هزار دانشجو در دانشگاههای استان یزد مشغول تحصیل هستند.
قاسم برید لقمانی، مسئول کمیته موزشی کارگروه دانشگاهیان علم و فناوری یزد در نشست خبری کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: حدود ۷۰ هزار دانشجو در دانشگاههای استان یزد مشغول تحصیل هستند و حدود هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی و هزار ۱۵۰ رشته گرایش در این دنشگاهها فعال هستند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی تا کنون ۱۵۰ هزار دانشجو از دانشگاههای استان فارغ التحصیل شده اند.
وی در خصوص تاریخچه تاسیس مراکز آموزش عالی در استان یزد اظهار داشت: اولین مرکز آموزش عالی استان در سال ۵۰ تحت عنوان دانشسرای راهنمایی تحصیلی یزد تاسیس شد که در سال ۵۷ بعد از هفت سال فعالیت ۳۸۰ دانشجو داشت. انیسیتو تکنولوژی یزد به عنوان دومین مرکز آموزش عالی استان یزد در سال ۵۲ شکل گرفت که بعد از انقلاب به نام آموزشکده فنی شهید صدوقی تغییر نام داد.
لقمانی با اشاره به موسسات آموزش عالی قبل از انقلاب گفت: سومین مرکز آموزش عالی در استان مرکزآموزش پرستاری بود که در سال ۵۴ شکل گرفت و در مقولههای پرستاری بهداشتی فعالیت داشت که در سال ۶۵ با شکل گیری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با هم ادغام شدند. دانشسرای عالی یزد نیز در سال ۵۶ تاسیس شده بود که در سال ۷۱ با تاسیس دانشگاه یزد در یکدیگر ادغام شدند.
لقمانی با بیان این که رسالت دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی است افزود: دانشگاههای نسل اول زمانی که شروع به فعالیت کردند آموزش محور بودند و صرفا کارهای آموزشی انجام میدادند و مدرک گرا بودند، اما پس از آن دانشگاههای نسل دوم معروف به دانشگاههای علم محور بوجود آمدند و سپس نسل سوم دانشگاهها که دانش بنیان و فنآور بودند ایجاد شدند و امروز در دنیا صحبت از دانشگاههای نسل چهارم که به دنبال آن هستند که چگونه تولید رفاه کنند.
وی اظهار داشت: متاسفانه هنوز بعضی از دانشگاههای ما نسل اول هستند و صرفا به دنبال این هستند که مدرکی را به دانشجو تحویل دهند در حالی که سالها از این فلسفه گذشته است، اما خوشبختانه شکل گیری شرکتهای دانش بنیان در بعضی از دانشگاهها به آنها کمک کرده قدمهای مثبتی را در راستای دانشگاههای نسل سه و چهار بردارند.
معاون آموزش دانشگاه یزد با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر این که دانشگاه خوب میتواند یک ملت را سعادتمند کند و اگر دانشگاهی بد باشد میتواند ملت را به عقب برانند، عنوان کرد: زمانی لازم بود به دلیل جمعیت دانشجو تعداد دانشگاهها افزایش یابد، اما در ادامه مسیر باید با دقت بیشتری کار شود چرا که آمار بالای مراکز آموزشی و تعداد دانشجویان باعث شده کیفیت کارهای دانشگاهی کم شود.
لقمانی تاکید کرد: به نظر میرسد بعد از ۴۰ سال باید یک فکر و حرکت اساسی در راستای ایجاد دانشگاههای نسل سه و چهار انجام شود مخصوصا با وجود تحریمها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد باید در دانشگاهها جهت گیریها به سمت حل مشکلات موجود تغییر کند.
وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح دانشگاهها و مراکز آموزشی استان گفت: در راستای افزایش کیفیت، جلوگیری از موازی کاری، کاهش هزینههای مدیریتی و به دلیل عدم وجود امکانات کافی در همه دانشگاهها باید بعضی از این مراکز باهم ادغام شوند.
وی اذعان داشت: موضوع ادغام مراکز اموزش عالی معمولا باعث ایجاد یک سری بحثهای سیاسی میشود که میطلبد مسئولین استان این موضوع را رصد کنند تا بتوانیم به دور از تنشهای سیاسی مراکز آموزشی را ادغام کنیم.
لقمانی تاکید کرد: ایجاد هماهنگی بین مراکز آموزش عالی برای جلوگیری از موازی کاری در جهت کیفی سازی دانشگاهها ضروری است.
وی با اشاره به کمبود عضو هیئت علمی در دانشگاههای استان ادامه داد: خیلی از مراکز آموزش عالی استان به تعداد کافی عضو هیئت علمی ندارد و نسبت دانشجو به استاد که نسبتی است که در کل دنیا به آن اشاره میکنند در استان یزد بسیار بالا است که لازم است عضو هیئت علمی متخصص در دانشگاهها جذب شوند تا هرم هیئت علمی دانشگاه اصلاح شود. استفاده از مدرس حق التدریس که هزینه اش بسیار کمتر از نیروی تمام وقت است میتواند این مشکل را رفع کند.
لقمانی بازنگری در سرفصلهای آموزشی دانشگاهها را ضروری دانست و ادامه داد: الان خیلی از سرفصلهایی که تدریس میشود مربوط به دهه ۶۰ و ۵۰ و حتی قبلتر از آن است هر چند بعضی از آنها به روز شده است. اکنون بعضی از دانشگاههای استان این امکان را دارند که سرفصلهای آموزشی را به روز کنند از این رو باید همتی شود تا بتوان سرفصلهای آموزشی را در راستای حل مشکلات صنعت و تقویت توان مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی به روز کرد.