برنامهریزی کارگروه علم و فناوری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در چهارمحال و بختیاری با عضویت دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، انجام و دانشگاه شهرکرد به عنوان مادر استان مسئول این کارگروه شد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ چهارمحال و بختیاری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از ضعیفترین و محرومترین مناطق کشور از نظر شاخص توسعه یافتگی محسوب میشد، به گونهای که در این استان حتی یک دانشگاه ملی وجود نداشت و بسیاری از جوانان و نخبگان استان برای ادامه تحصیل راهی دیگر استانها میشدند.
محرومیت زدایی از روستاهای استان چهارمحال و بختیاری را از مهمترین این دستاوردها انقلاب اسلامی میتوان برشمرد.از نظر ساختار درمانی بیشتر پزشکان هندی و غیر بومی بودند و یا مردم این استان برای رسیدن به پزشک باید مسیر طولانی را طی میکردند تا به تنها مطب پزشک عمومی در شهرکرد میرسیدند.
به دلیل نبود پزشک یا دندانپزشک تعدادی از سرباز معلمها یا همان سپاه دانش در شهرها در امور طبابت نیز دخالت میکردند و حتی کشیدن دندان از سوی سپاه دانشیها در روستاها یا شهرها انجام میشد.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیاری از این کمبودها از میان برداشته شد و اکنون چهارمحال و بختیاری ۲ هزار پرشک مجرب دارد که تعدادی از آنها در دانشگاههای معتبر جهان نیز مشغول تدریس هستند.
این استان پس از پیروزی انقلاب به برکت خدمات نظام جمهوری اسلامی به استانی نیمه توسعه یافته، پیشرو و آباد در عرصههای مختلف عمرانی، اقتصادی، علمی و اجتماعی تبدیل شد.
استان چهار و محال بختیاری از نظر مراکز آموزش عالی هیچگونه مرکز آموزشی مستقلی در سطح استان وجود نداشت و جویندگان دانش با تحمل رنج و مشقت فراوان ناگزیر به مهاجرت به شهرهای بزرگ میشدند.
یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی در چهارمحال و بختیاری احداث سد و نیروگاه کارون ۴ است که بخشی از برق کشور در این استان تامین میشود.
جذب سرمایه گذاری خارجی، تحول در زیرساختهای بهداشت و درمان، ارتقای شاخصهای فرهنگی، رشد گردشگران ورودی به استان، بهره مندی ۶۵۰ هزار نفر از خدمات بیمه سلامت و تحول در زیرساختهای حمل ونقل بخشی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارمحال وبختیاری است.
یکی از زمینههای توسعه هر کشور، موضوعات علمی بوده که به شدت به مراکز علمی و دانشگاهی وابسته است. در این گزارش سعی داریم وضعیت استان چهارمحال و بختیاری که به عنوان یک استان محروم شناخته میشود را در حوزه دانشگاهی و پیشرفت علمی مورد ارزیابی قرار دهیم.
تربیت نیروهای جوان و انقلابی برای مدیریت کلان
سعید کریمی سرپرست دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: با توجه به این که دانشگاهیان به عنوان قشر نخبه و تاثیرگذار برای تداوم گفتمان انقلاب و برای همفکری، همکاری و همراهی برای برگزاری هر چه باشکوهتر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستند، این کارگروه شروع به فعالیت کرد تا هر چه بهتر بتواند برای تبیین انقلاب اسلامی و آرمانهای انقلاب منتقل کند.
کریمی سرپرست دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: امید آفرینی در بین اقشار مردم، تحکیم وحدت و همبستگی انقلابی و ایجاد خودباوری در جوانان از اهداف ما بوده و منویات مقام معظم رهبری را خط مشی خود قرار دادیم و با توجه به استدلالهایی که وجود داشته ۳ محور تبیین دستاوردها، تبیین کارنامه ۴۰ سالگی انقلاب و جمهوری اسلامی و شناسایی احزاب و پاسخ به شبهاتی که در این زمینه وجود دارد را پیگیری کردیم.
وی گفت: ما در این کارگروه بالندگیهایی که طی ۴ دهه گذشته در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاد را جمع بندی کردیم و یکسری مقایسه انجام دادیم. توسعه عدالت آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای استان در آموزش عالی، بحث گسترش تحصیلات تکمیلی برای استان در زمینههای مختلف و انجام و بحث فرآیند اجتماعی شدن دانشجویان با استفاده از برنامههای فرهنگی و علمی، جذب اعضای هیات علمی متخصص، ایجاد بسترهای مناسب علمی برای پژوهشهایی که برای اساتید و دانشجویان انجام شده و توانمندسازی اساتید و دانشجویان برای ارتباط موثر با جامعه و صنعت در ابعاد کارآفرینی و اشتغالزایی از مهمترین سرفصلهایی است که مدنظر کارگروه بود.
کریمی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما تعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار داریم بحثی که خیلی پیگیریش هستیم همین بحث اشتغالزایی و کارآفرینی است و نکته مثبتی که در این راستا بود وجود این زیرساختها و پتانسیل آموزش عالی در سطح استان بود که منجر به تربیت نیروهای جوان و انقلابی برای مدیریت کلان بوده است.
کریمی تاکید کرد: به دلیل برخی مشکلات حمایتهایی که باید از طرف مراکز آموزش عالی اتفاق بیفتد به خاطر مشکلات اقتصادی روی دانشجویان و اساتید اثر منفی گذاشته و باعث شده تحقیقاتشان فراگیر نشود. از طرفی مشکلات اقتصادی در نوع کار آنها تاثیر دارد و ضربه بزرگی است.
سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به ضعفهای موجود در حوزه آموزش عالی استان، یادآور شد: در استان براساس رایزنیهای که انجام شده و با نشستهای متعدد کارگروها، یکسری شاخصها در نظر گرفته شده تا یکسری دورههای پودمانی و دورههای اشتغال آفرینی و کارآفرینی و تجربه اندوزی با مراکز آموزش عالی در سطح کشور برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص مراکز آموزش عالی استان چهارمحال و بختیاری تعداد دانشجو در سال ۵۷، ۵۹۰ نفر در یک واحد آموزش عالی که وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و هم اکنون در سال ۹۷ تعداد ۵۳ هزار و ۵۳۳ نفر در مراکز آموزش عالی استان فعالیت میکنند که از این تعداد بالغ بر ۷ هزار نفر در دانشگاه شهر کرد هستند.
کریمی تاکید کرد: تعداد افراد هیات علمی دانشگاه در سال ۵۷، ۱۰ نفر و در سال ۹۷، ۱۸۱۰ نفر است. مساحت ساختمان نیز در سال ۵۷ که مربوط به مراکز آموزش عالی استان بود ۲۷۰۰ مترمربع بوده و امرو ۴۴۷ هزار و ۹۳۵ مترمربع است.
سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: تجهیزات مراکز آموزش عالی در سال ۵۷، ۱۰ میلیون ریال بود، ولی امروز بالغ بر ۳۴۴ هزار میلیون ریال است تعداد مقالات پژوهشی هم در سال ۵۷ صفر بوده و عمدتا مراکز آموزش عالی آموزش محور بودن و بحث پژوهش مطرح نبوده، ولی امروز ۴ هزار و ۵۷ مقاله پژوهشی به چاپ رسیده است.
کریمی با اشاره به مقایسه فعالیت ها قبل از انقلاب با سال 97 بیان کرد: دو فعالیتهای فرهنگی در سال ۵۷ گزارش شد است، ولی برنامه فرهنگی در سال ۹۷ طی ۱۰ ماه گذشته ۱۲۲۰ مورد در سطح استان بوده است همچنین تعداد فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی در سال ۵۷، ۲ هزار و ۸۸۰ نفر، ولی در سال ۹۷، ۱۱۵ هزار و ۵۶۷ نفربوده اند.
سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به ابداعات و اکتشافات گفت: در سال ۵۷ هیچ اختراع و اکتشافی نداشتیم، ولی در سال ۹۷، ۳۳۴ ثبت اختراع داشتیم میزان کارآفرینی در سال ۵۷، هیچ طرحی ثبت نشده، ولی در سال ۹۷، ۱۳۷۵ طرح در خصوص کارآفرینی ثبت شده است.
وی در ادامه افزود: در خصوص ارتباط دانشگاه قبل از انقلاب فعالیت نداشتیم اما در سال ۹۷ حدود ۶۲۳ مورد تفاهم نامه با سایر دانشگاه کشور به امضاء رسیده است؛ و در مورد ارتباط گیری با سایر دانشگاههای خارج از کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتی وجود نداشته است، ولی در سال ۹۷ حدود ۲۱ تفاهم نامه قرارداد بین المللی در استان ثبت شده است.
کریمی در اظهار کرد: این آمار برای مراکز آموزش عالی استان چهارمحال و بختیاری دانشگاه شهرکرد، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد نخبگان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی حرفهای و دانشگاه علمی کاربردی است.
وی در مورد دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: گام آغازین جهت ایجاد دانشگاه شهرکرد در خردادماه سال ۱۳۵۶ با تأسیس دانشکدهی دامپروری شهرکرد در یک ساختمان استیجاری واقع در میدان دانشگاه برداشته شد. با پایان یافتن انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها در سال ۱۳۶۲، دانشکده دامپروری به آموزشکدهی کشاورزی تبدیل شد و بهعنوان زیر مجموعهیای از دانشگاه صنعتی اصفهان با پذیرش ۳۰ دانشجو در دو رشتهی امور زراعی و امور دامی در مقطع کاردانی به کار خود ادامه داد. در سال ۱۳۶۷ آموزشکده کشاورزی به مجتمع آموزش عالی ارتقاء یافت و در تاریخ ۱۶ دیماه ۱۳۷۰ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور مجتمع آموزش عالی شهرکرد به «دانشگاه شهرکرد» تبدیل شد.
سرپرت دانشگاه تصریح کرد: فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی موجود در دانشگاه بالغ بر ۱۴۷۰۰۰ متر مربع بوده و ۴۰۰۰۰ متر مربع نیز در دست احداث میباشد. دانشگاه شهرکرد در حال حاضر دارای ۳۳۰ عضو هیأت علمی، بیش از ۳۰۰ کارمند، بیش از ۷ هزار دانشجو و ۴۹ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۹ رشته کارشناسی ارشد، ۳۶ رشته دکتری تخصصی و ۱ رشته دکتری حرفهای میباشد.
وی گفت: دانشگاه شهرکرد در سال ۲۰۱۷ میلادی برای اولین بار در فهرست یک درصد دانشگاههای برتر جهان و هم چنین در زمره دانشگاههای موثر مهندسی جهان قرار گرفت و به لحاظ تولید بیشترین مقالات یک درصد برتر ISI در میان دانشگاههای جامع کشور موفق به کسب رتبه ۱۸ گردید. این دانشگاه از سال ۱۳۹۶ شروع به جذب دانشجویان خارجی در رشتههای ادبیات و علوم انسانی و حقوق کرده است.
کریمی تصریح کرد: با توجهات و تدابیر دولت و برنامهریزیهای منسجم و تلاش همهجانبه مجموعه دانشگاه شهرکرد، این دانشگاه توانسته است در عرصههای مختلف موفقیتهای بزرگی به دست آورد و خود را بهعنوان یکی از دانشگاههای موفق به عرصه آموزش عالی کشور معرفی کند.