دانشگاه بینالمللی امام خمینی تنها دانشگاه کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیرایرانی به شمار میرود؛ مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه بهعنوان مرجع رسمی برای آموزش و انتقال فرهنگ ایرانی انتخاب شده است.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انقلاب اسلامی ایران با دستیابی به موفقیتهای ملی و بین المللی در زمینههای مختلف علمی، نظامی، سیاسی و در سطح جهان، به عنوان یک ابرقدرت مطرح بوده و بسیاری از کشورهای دنیا در صدد ایجاد راههای همکاری مشترک با ایران میباشند که این خود نشان از عزم و اراده بالای جوانان مومن و انقلابی این مرز و بوم دارد.
با پیروزی انقلاب اسلامی استانها کشور با تحولات زیادی رو به رو شدند؛ دردوران رژیم پهلوی رشد علمی در دانشگاهها پیشرفت چشمگیر نداشته با پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاهها به سمت کشف استعدادهای نخبگان سوق برداشتند.
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم با دستاوردهای دانشگاههای شهر قزوین آشنا شویم.
دانشگاه بینالمللی قدس اولین دانشگاه قزوین
لایحه تأسیس یک دانشگاه بینالمللی اسلامی در دیماه سال ۱۳۶۲، در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید و این دانشگاه با نام «دانشگاه بینالمللی قدس» آغاز به کار کرد.
در سال ۱۳۷۰ این دانشگاه با مجتمع آموزش عالی دهخدا ادغام شد و با نام «دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)» فعالیت رسمی خود را بهصورت یک دانشگاه جامع آغاز کرد و اساسنامه دانشگاه نیز در تیرماه سال ۱۳۷۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
با گذشت نزدیک به چهار دهه از فعالیتهای چشمگیر دانشگاه در عرصههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، در سایه توجه ویژه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) آبروی نظام است»، این دانشگاه در مسیر ارتقا و تحول قرار دارد.
دانشگاه امام خمینی (ره) تنها دانشگاه بینالمللی کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیرایرانی
سیدابوالحسن نائینی رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: این دانشگاه از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شاخص و نمونه کشور است که باید آن را دستاورد انقلاب اسلامی و مولود مبارک آن است.
سیدابوالحسن نائینی تصریح کرد: این دانشگاه که به نام مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) مزین است، در سایه اراده و تلاش خالصانه مسئولان آن میکوشد ضمن کمک به گسترش تحصیلات آموزش عالی در ایران به تربیت متخصصان متعهد برای خودکفایی علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی و جهان پرعظمت اسلام بپردازد و بر پایه یک رسالت جهانی به موازات نشر علوم، فنون و ترویج معارف اصیل اسلامی در سطح بینالمللی زمینههای لازم را برای توسعه تحقیقات و نوآوری در ایران و انتقال آن به کشورهای اسلامی فراهم آورد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) با مساحت بیش از ۱۰۰ هکتار دارای یک سایت ۷۶ هکتاری برای ساختمانهای آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه و یک سایت ۲۴ هکتاری برای ساختمانهای رفاهی و ورزشی است.
وی گفت: مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه از دو دانشکده در بدو تأسیس آن در سال ۱۳۷۰، امروزه به هفت دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، ادبیات و علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم پایه، فنی و مهندسی، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی و سه مرکز آموزشی و پژوهشی با عناوین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، مرکز پژوهشی آیندهپژوهی و مرکز رشد و کارآفرینی گسترش پیدا کرده است که در آنها هماکنون حدود ۱۰ هزار دانشجوی ایرانیو بیش از یک هزار دانشجوی غیر ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی و دورههای آموزش زبان فارسی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در مورد شاخصترین ویژگیهای این دانشگاه گفت: قانون تأسیس دانشگاه در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسیده و اساسنامه آن مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، حضور رئیسجمهور بهعنوان رئیس هیئت امنا از ویژگیهای متمایز این دانشگاه با سایر دانشگاههای کشور است و این دانشگاه تنها دانشگاه بینالمللی کشور در عرصه تربیت دانشجویان غیرایرانی به شمار میرود؛ مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان تنها مرجع رسمی دانشگاهی برای آموزش و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی و زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در کشور انتخاب شده است.
کسب مقام قهرمانی لیگ اختراعات در مسابقات روباتیک آزاد شیراز
نائینی بیان کرد: از جمله دستاوردهای دانشگاه بینالمللی قزوین میتوان به کسب عنوان قهرمانی لیگ اختراعات در چهارمین دوره مسابقات کشوری روباتیک آزاد شیراز در سال ۲۰۱۸، انتخاب طرح رحمان احمدی عضو هیئت علمی گروه معدن دانشگاه بهعنوان طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۷ و انتخاب طرح محمدرضا خانمحمدی خرمی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بهعنوان طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۷ اشاره کرد.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در ادامه افزود: کسب رتبه دومدانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از نظر میزان استناد نسبت به کل مقالات (مؤثرترین تولیدات علمی) در دوره سهساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بین دانشگاههای جامع کشور، کسب رتبه هفتم در میان دانشگاههای جامع و مؤسسات تحقیقاتی کشور در تعاملات علمی بینالمللی و بر اساس شاخص مقالات با مشارکت بینالملل از کل مقالات بر اساس گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۷، قرار گرفتن دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در جمع مؤثرترینهای دنیا در کنار ۵۳ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی کشور بر اساس اطلاعات استخراجشده از پایگاه شاخصهای اساسی علم (ISI-ESI) در سال ۲۰۱۷ از دیگر دستاوردهای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است.
وی اظهار کرد: از جمله دستاوردهای دیگر این دانشگاه میتوان به رشد قابل توجه مقالات دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) بر اساس آخرین فهرست مقالات یک درصد برتر کشور بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۶، قرار گرفتن نام سعید عباسبندی عضو هیئتعلمی گروه ریاضی دانشگاه در فهرست دانشمندان پراستناد (یک درصد برتر) جهان در سالهای ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸، انتخاب فرزاد ابراهیمی عضو هیئتعلمی گروه مکانیک در حوزه مهندسی با تعداد استناد ۱۷۷۰ بهعنوان پژوهشگر یک درصد برتر ایران در سال ۱۳۹۷، ثبت زندگینامه مهدی زندیه معاون پژوهشی و فناوری و عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه در جلد دوم کتاب فاخر معماران ایران اشاره کرد.
نائینی خاطرنشان کرد: آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «تحقیقاتی کبریا» جهت تولید محصولات انیماترونیک در مرکز رشد دانشگاهبه همت فاطمه نظری، آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «توسعه فناوری واپایش هوشمند» جهت ساخت دستگاه Data Acquisition در مرکز رشد دانشگاه به همت محسن داوودی، آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «آکپاد پلیمر» جهت تولید آغازگرهای پراکسیدی و هیدرو پراکسیدی در مرکز رشد دانشگاه به همت امیر کاظمی و آغاز فعالیت شرکت دانشبنیان «رینو» جهت بازیافت پسماندهای الکترونیک در مرکز رشد دانشگاه به همت حامد مازندرانیزاده، از دیگر دستاوردهای مهم دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) است.
آمار دانشگاه در سالهای ۱۳۷۰ و ۱۳۹۷
به طور مثال در نخستین نمودار، مقایسه آمار آموزشی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) را در سالهای ۷۰ تا ۹۷ مشاهده میکنید که در آن شاهد رشد چشمگیر تعداد دانشجویان از ۹۹۱ نفر به ۹ هزار و ۵۳۰ نفر هستیم و در شاخصهای دیگر از جمله تعداد رشتههای تحصیلی و تعداد اعضای هیئت علمی نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از ۹ به ۱۴۵ نفر و ۵۱ به ۳۱۱ نفر هستیم.
در دومین نمودار، مقایسه آمار عمرانی دانشگاه را در ۲۷ سال اخیر مشاهده میکنید که در آن شاهد رشد سطح زیربنای فضای آموزشی از ۲۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع به ۴۳ هزار و ۴۹۲ مترمربع هستیم و در شاخصهای دیگر ازجمله سطح زیربنای فضاهای ورزشی و رفاهی، سطح زیربنای فضای کمک آموزشی و سطح زیربنای خوابگاهها نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از یک هزار و ۳۹۰ متر مربع به ۲۵ هزار و ۳۲۰ متر مربع، از ۶۰۰ متر مربع به ۳۴ هزار و ۷۹۲ متر مربع و ۲ هزار و ۱۰۵ متر مربع به ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر هستیم.
در آخرین نمودار، مقایسه آمار پژوهشی دانشگاه را در سالهای ۷۰ تا ۹۷ مشاهده میکنید که در آن شاهد رشد چشمگیر مقالات علمی و پژوهشی از صفر به ۲۴۵ مورد هستیم و در شاخصهای دیگر از جمله مقالات ISI، مقالات کنفرانسها و طرحهای پژوهشی نیز به ترتیب شاهد افزایش عددی از یک به ۳۹۹ مورد، از صفر به ۲۳۸ مورد و از صفر به ۳۹ مورد هستیم.
دانشگاه آزاد قزوین قطب رباتیک منطقه
در این راستا یکی از دانشگاه که توانسته است باعث پیشرفت روز افزون این استان شود دانشگاه آزاد اسلامی بوده است با توجه به موفقیتهای بسیاری که تیمهای دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات رباتیکبهدست آوردند این دانشگاه به یکی از قطبهای رباتیک منطقه تبدیل شدهاست.
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ و تنها با دو رشته تحصیلی آغاز کرد این درحالی است که امروز این دانشگاه بعنوان یکی از مراکزمعتبرتولید علم در غرب آسیا به شمار میآید. این اعتباررا میتوان عمدتاً به بکارگیری علوم و فن آوری بالا دررشتههایی همچون معماری علوم رباتیک، مهندسی کامپیوتر و مهندس عمران نسبت داد. بسیاری از دستاوردهای بین المللی ما برپایه چشم انداز ماست.
مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین توسعه کامل منابع انسانی و ارتقاء سطح دانش برای رسیدن به زندگی صلح آمیزتر و بهتر است. چشم انداز این دانشگاه تبدیل شدن به یکی از دانشگاههای بین المللی با اعتبار جهانی درسال ۲۰۲۰ میباشد. برخورداری ازاعتبار بالا درمیان دانشگاههای بین المللی در آن سال نتیجه مستقیم این چشم انداز ما خواهد بود.
در حال حاضر جمعیت دانشجویان در استان قزوین بیش از ۱۵۰هزار نفر است که بیشتر این دانشجویان در شهر قزوین و حومه آن مشغول به تحصیل میباشند.
قزوین دارای چندین دانشگاه و تعداد زیادی مؤسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی میباشد. از جمله مهمترین مراکز آموزش عالی این شهر، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشگاه پیام نور مرکز قزوین، دانشگاه آزاد قزوین، دانشکده فنی شهید بابایی، مرکز تربیت معلم شهید رجایی، مؤسسه آموزش عالی رجاء، مؤسسه آموزش عالی دهخدا و غزالی و … میباشند.
همچنین دانشگاه آزاد قزوین و دانشگاه بینالمللی امام خمینی، از مراکز مهم آموزش عالی در کشور میباشند، که دارای امکانات بسیاری میباشند و دستاوردهای بسیاری را در سطح ملی و بینالمللی کسب کردهاند.