دانشگاه مازندران براساس رتبهبندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی جهان است، در زمره ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاههای داخلی در رتبه ۱۲ قرار دارد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اگر مروری به کارنامه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی بیندازیم، میبینیم کارنامه ۴۰ ساله انقلاب نسبت به پیش از آن بسیار درخشان بوده و قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
محرومیت زدایی از روستاهای استانهای کشور را از مهمترین این دستاوردها در انقلاب اسلامی میتوان برشمرد.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر صنعتی ما رتبه ۶۴ جهان بودیم والان رتبه ۱۹ جهان هستیم، از نظر پزشکی ۴۳ بودیم الان رتبه ۱۰جهان هستیم، در تولید علم رتبه ۴جهان هستیم در اختراعات رتبه ۹۵بودیم الان رتبه ۲جهان هستیم.
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم با دستاوردهای دانشگاههای استان مازندران آشنا شویم.
این استان با ۹۶ درصد جمعیت باسواد، بالاترین نرخ سواد را در کشور ایران دارد. همچنین مازندران رتبه دوم تعداد نخبگان کشور ایران را دارا میباشد.
یکی از مهمترین دانشگاههای این استان دانشگاه مازندران است که پیشرفتهای قابل توجهی را داشته است،
دانشگاه مازندران هم اکنون بزرگترین مرکز آموزش عالی
دانشگاه مازندران هم اکنون بزرگترین مرکز آموزش عالی استان به شمار میرود و دارای سابقهای بالغ بر ۴۷ سال است که هسته اولیه آن را مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی، مدرسه علوم کشاورزی ساری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر تشکیل داده اند که در سال ۱۳۵۸ و با تصویب شورای عالی انقلاب از ادغام این مراکز، دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس و در طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی در هر دو عرصه کمی و کیفی داشته است.
در حال حاضر این مرکز آموزش عالی بر اساس سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اهداف متعددی در عرصه تولید علم و فناوری و پژوهش، خدمات آموزشی و فعالیتهای فرهنگی در عرصه تبادل اندیشه و شکوفا نمودن استعدادها و اندیشههای نسل فرهیخته جامعه بر عهده دارد و بر همین اساس، با اتخاذ راهبردهایی در حوزه طرحهای عمرانی، برنامههای زمان بندی شده آموزشی، پروژهها و طرحهای پژوهشی و فرهنگی فعالیتهای مجدانهای در دست اقدام دارد.
در این راستا علیاکبر باقریخلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با اشاره عملکرد این معاونت گفت: امروز دانشگاه مازندران به عنوان مولود انقلاب اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی قرار دارد. تحولات ساختاری طی سالهای اخیر، برنامههای توسعه بزرگترین دانشگاه دولتی استان را دستخوش تغییراتی کرده است.
باقری تصریح کرد: دانشگاه مازندران طی سالهای ۸۰ تا ۶۸، تعداد ۱۶۸۹۹ دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) پذیرش کرده است که از این تعداد، ۷۵۱ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۶۱۴۸ دانشجوی مقاطع کاردانی و کارشناسی میباشند. اکنون پس از تفکیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دارای ۱۱ دانشکده و حدود ۱۱۰۰۰ دانشجوی در حال تحصیل میباشد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران بیان کرد: یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه، تشکیل کمیته تهیه و تدوین برنامه جامع توسعه (سند راهبردی) بوده که این برنامه در تاریخ ۳۰ /۱۰ / ۹۷ توسط هیات امنای دانشگاه، نهایی شد.
اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه
وی گفت: یکی از مهمترین و بنیادیترین راههای ارتقای سطح و رتبه دانشگاه که منجر به جذب بودجه بیشتری نیز میشود، اصلاح و بهینه سازی هرم اعضای هیات علمی است و یکی از سیاستهای مهم دانشگاه و معاونت آموزشی، اصلاح و بهبود هرم اعضای هیات علمی دانشگاه میباشد که این امر از طریق فراخوان جذب دانشگاه که مرتباً بر اساس برنامه ریزیهای دفتر جذب وزارت عتف انجام میگیرد، رو به پیشرفت است.
باقری با اشاره به بهبود ارتقای اعضای هیات علمی تصریح کرد: یکی از اقدامات درخشان هیأت ممیزه دانشگاه، تلاش برای ارتقای اعضای هیات علمی به دانشیاری و استادی بوده و از سال ۱۳۹۴ تا کنون، ۶۵ عضو هیات علمی ارتقا یافته اند.
اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش دانشجویان برتر آزمون سراسری
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: تشکیل «کمیته تصویب پایان نامهها و رسالههای دانشگاه» به منظور رعایت تخصص، ارتقای کیفیت و سرعت در تصویب از دیگر اقدامات معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است.
وی با اشاره به ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو در دورههای دکتری و کارشناسی ارشد تاکید کرد: بر اساس شرایط علمی، پژوهشی و مراتب علمی اعضای هیات علمی، از دیگر اقداماتی بود که توانست هم در سقف پذیرش بدون برنامه، محدویت ایجاد کند؛ هم دانشجویان بهتری پذیرفته شوند و هم اعضای هیات علمی با صرف وقت بیشتر، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را بهتر و دقیقتر راهنمایی کند.
باقری با اشاره به اعطای تسهیلات ویژه برای پذیرش دانشجویان برتر آزمون سراسری گفت: با توجه به ضرورت پذیرش دانشجویان مستعد و ممتاز، معاونت آموزشی دانشگاه، پیشنهاد اعطای تسهیلات ویژه به رتبههای برتر آزمون سراسری دوره کارشناسی سال ۹۶ و بعد از آن را برای انتخاب دانشگاه مازندران در مراجع ذیصلاح به تصویب رساند و در حال اجراست.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران اظهار کرد: توجه به وضعیت آموزشی و آماده سازی دانشجویان واجد شرایط شرکت در المپیاد علمی منطقه ۲ و مرحله کشوری از دیگر اموری است که معاونت آموزشی دانشگاه بدان پرداخته است. المپیادهای مختلف، فرصتی مناسب برای شناخت و کشف استعدادهای نخبه و درخشان، ایجاد رقابت سالم در بین دانشجویان و در مجموع ارزش و منزلت نهادن به دانشجویان برتر، به عنوان ارزشمندترین سرمایههای کشور است.
وی در ادامه با اشاره به پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه مازندران تصریح کرد:معاونت آموزشی دانشگاه در حوزة پذیرش دانشجویان غیرایرانی اقدام بسیار مهم مانند؛اخذ مجوز مرکز آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی، تاسیس دفتر دانشجویان غیرایرانی تشکیل شورای اداری دانشجویان غیرایرانی، تفاهم نامهها و قراردادهای آموزشی با دانشگاههای خارج از کشور، انتصاب مسؤول جذب دانشجویان غیرایرانی در کشورهای عربی و فارسی زبان انجام داده است. وی در خاتمه یادآور شد: این دانشگاه از سال ۱۳۸۶ به عنوان دانشگاه منتخب استان، نقش هدایتی و نظارتی بر تمامی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی، دانشگاههای آزاد، پیام نور، جامع علمی کاربردی و آموزشکدههای فنی و حرفهای را برعهده دارد.
در این راستا محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران، در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گزارشی از فعالیتها و عملکرد چندساله پژوهشی و فناوری دانشگاه را ارایه کرد.
محمدحسین فاطمی مطرح کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشگاه مازندران با سپری کردن چهل سال پرتلاش و پرافتخار، در حال حاضر حدود ۱۱ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل داشته که از این تعداد ۲۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۹۸۵ دانشجو در مقطع دکتری و مابقی نیز در مقطع کارشناسی میباشند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران تصریح کرد: در سالهای گذشته، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح کردن موضوعاتی، چون جنبش نرمافزاری و جهاد علمی، زمینههای خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و فنون نوین در کشور فراهم ساختند. سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین المللی، ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد نشان میدهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کمکردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیشرفته جهان میباشد.
وی گفت: طی ۲۰ سال اخیر، مدارک و مقالات علمی ثبت شده توسط پژوهشگران کشور از ۹۸۳ مدرک در سال ۱۳۷۶ به ۴۹۶۹۶ مدرک تا پایان سال ۱۳۹۶ رسیده است که این عدد، افزایش بیش از ۵۰ برابری را نشان میدهد.
فاطمی در ادامه بیان کرد: کشور ایران با کسب جایگاه ۱۶ در فهرست تولیدکنندگان علم جهان، با رشد سالانه ۲۲ درصدی طی دهه اخیر به بزرگترین جهش علمی جهان در حوزههای علوم، فنی و مهندسی دست یافته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران اظهار داشت: بنابرگزارش پایگاه استنادی آی اس آی، سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا تقریبا ۹/ ۱ در صد مقالات دنیا است. این سهم در مقالاتی که جزو ۱ درصد برتر هستند؛ بر اساس گزارش پایگاه استنادی ISI، ۹ /۲ درصد است.
وی در ادامه افزود: دانشگاه مازندران براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاههای جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با ماموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالشهای ملی قرار گرفته است.
فاطمی خاطر نشان کرد: دانشگاه مازندران براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی جهان است، در زمره ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاههای داخلی در رتبه ۱۲ قرار دارد. همچنین در حوزههای فنی مهندسی و علوم پایه، دانشگاه مازندران جزء ۱% دانشگاههای موثر جهان قرار دارد و پنج نفر از اعضای هیات علمی آن جزء ۱% دانشمندان پر استناد جهان قرار دارند.
استان مازندران با داشتن ۹ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیرانتفاعی و ۲ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۴ دانشگاه آزاد اسلامی توانسته در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، جایگاه گستردگی تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و تولید علم جهان، با یک جهش روبرو شده است.