«شب روایت» در هفدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۹ بهمن، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «شب روایت» در هفدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۹ بهمن، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.
در بخش «لذت نقد» با کوروش علیانی، بحث تعریف روایت پی گرفته شد.
روایت، بازنمود زبانی حافظه رویدادی
علیانی در تعریف روایت گفت: روایت یک سیستم ثبت است که باعث به خاطر سپاری میشود. این سیستم دادههای حسی را ثبت میکند و بعضی الگو سازیها را انجام میدهد. روایت یک هسته تصویری دارد که این تصویرها اکثرا به ترتیب زمانی هستند. روایت خوراک فراموشی است و قسمتهایی از آن ممکن است فراموش شوند، اما بعد از فراموشی با توجه به شواهدی، ذهن آن تکهها را بازسازی و تصویر سازی میکند بنابراین روایت میتواند واقعی باشد یا نباشد. روایت یک قاب و یک پایان دارد و ما آگاهانه تصویرها را برای تعریف کردن انتخاب میکنیم و پایان به همه تصاویر معنا میدهد. تمام این ویژگیهایی که برشمردم در واقع خصوصیات یک بخش از مغز ماست که روانشناسان به آن حافظه رویدادی میگویند و روایت در واقع بازنمود زبانی حافظه رویدادی است.
در بخش گفتگو، دیانی میزبان محمد حسن روزی طلب، منتقد و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران بود تا «تاریخ نگاری انقلاب» را بررسی کنند.
روزی طلب در ابتدا فوت آقایان مهرآیین و حبیبی را تسلیت گفت
وی در مورد وضعیت تاریخ نگاری انقلاب در حال حاضر گفت: انقلاب ما با اینکه به چهل سالگی رسیده است، اما هنوز جوان است و تاریخ نگاری اش شروع نشده است. منظور من این نیست که کاری انجام نشده است. کارهای خوب بسیاری در صورتهای مختلف صورت گرفته است.
جنگ ما جنگ روایت است
روزی طلب ادامه داد: ما باید از حافظه تاریخی ملت ایران صیانت کنیم. انقلاب اسلامی محصول حافظه تاریخی ملت ایران از مشروطه بود. همه دنیا از انقلاب اسلامی ایران شگفت زده شدند. بعد از اقدامات متفاوتی که دشمنان اوایل انقلاب برای تخریب آن انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که جنگ ما جنگ روایت است. کتابهایی که در ۴۰ سالگی انقلاب در مورد آن منتشر شده اند کاملا قلب روایت هستند تا واقعیت خودشان را قالب کنند. انقلاب اسلامی اولین انقلاب مدنی کل دنیا بود. تمام کشورهای اطراف ما تحت تاثیر انقلاب اسلامی هستند.
وی در مورد حکومت پهلوی گفت: پهلوی در آن زمان فاقد مشروعیت لازم بود و ما بعد از چهل سال با پدیده تطهیر پهلوی مواجهیم و آن را نماد کار آمدی کرده اند. ما در دوگانه روایت تبلیغیم. مشکل اینجاست که ما خوب روایات را نمیگوییم و بعد تحلیل بر اساسش ارائه میشود.
تنها راه مقابله با تحریف منحصرا تولید است
روزی طلب در مورد بحث تحریف و مقابله با آن بیان کرد: در مورد تحریف مشکل سنجش وجود دارد. بعضی چیزها فیلمش موجود است و غیر قابل تغییر هستند مثل فیلم جلسه انتخاب آیت الله خامنهای به رهبری انقلاب که سال گذشته پخش شد و نمیشود تحریفش کرد. اما در مورد روایتها متفاوت است. به نظر من تنها راه مقابله با تحریف منحصرا تولید است.
وی در نقد آیین نامه اخیر حفظ نشر آثار دفاع مقدس که در مورد مقابله با تحریف است گفت: این بیانیه اصلا قانونی نیست و خلاف قانون اساسی است. مسئله دیگر این است که اصلا امکان اجرا ندارد. مثلا گفته در مورد شکستها چیزی نوشته نشود مگر میشود؟ خودِ این نوعی تحریف واقعیت است.
نگرانی از سوء استفاده دشمن، دلیل برخی عدم روایتها
روزی طلب ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما در روایت از تاریخ انقلاب اسلامی این است که ما به دلیل نگرانی که سوءاستفاده دشمنان داشتیم، خیلی از کنش و واکنشهای درست خودمان را روایت نکردیم.
وی در مورد ماجرای سال ۶۷ و سکوت در مورد آن توضیح داد: حکم امام بدون پیش زمینه نیست و نمیتوان آن را به صورت یک پرونده بررسی کرد بلکه باید به عنوان یک پروسه و جریان بررسی شود. نکته بعدی این است که در دهه ۶۰ به دلیل وجود شرایط جنگ و ترور، خواستهی مردم چند برابر آنچه اتفاق افتاد بوده است.
«شب روایت» چهارمین شب از «شبهای هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش میشود.