چهارمین گردهمایی دانشجومعلمان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در بخش پسران، از روز گذشته در پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، افتتاحیه چهارمین گردهمایی سراسری دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان با عنوان رویش روز گذشته با حضور رئیس و معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، مدیر امور پردیسهای خراسان رضوی، جمعی از مسئولان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و دانشجومعلمان فعال فرهنگی اجتماعی کشور در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد.
بهترین نوع آموزش برای دانش آموزان، آموزشهای مهارتی است
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در این مراسم افزود: در این عصر آموزش توام با شگفتی و تحولات وسیع، عمیق و انتظارات پیچیده دانش آموزان پرسشگر است؛ دانش آموزان هم اکنون همچون کوزهای لبریز از سوال، انتظار و توقع هستند و در صورت عدم برخورداری از دانش روز در معلمان به سرعت از معلم عبور میکنند.
خنیفر ادامه داد: معلم در عصر آموزش باید حداقل دارای ۲۵ ویژگی باشد. تسلط به فنون ارتباطی جدید، شناخت ایستگاههای رشد، فهم زبان مخاطب، آموزش مصداقی، تسلط به حداقل یک هنر، قابلیت کار با فناوریهای نو و مطالعه فراوان از جمله مهمترین ویژگیهای مورد نیاز هستند؛ استفاده بیش از پیش از تجارب همنوعان و تجارب بین المللی، تدریس کوتاه و مشارکتی در کلاس، استفاده از روشهای جدید تدریس، پاسخگویی، اخذ آزمونهای مکرر، شناخت تفاوتهای فردی، خلاقیت و نوآوری در کلاس از دیگر ویژگیها است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید براینکه اکثر کتابهای درسی ما مهارتی نبوده و تئوری هستند، خاطرنشان کرد: بهترین نوع آموزش برای دانش آموزان، آموزشهای مهارتی است، چراکه نهایت توجه دانش آموزان به آموزشهای تئوری تا حدود ۲۰ دقیقه است و پس از آن خسته میشوند، در حالیکه آنان آموزشهای مهارتی تا چهار ساعت همراهی میکنند.
وی بیان کرد: اکنون ما در ایران ما ۴.۵ میلیون دانشجو داریم در حالی که کل اتحادیه اروپا این رقم دانشجو را دارند.
خنیفر با اشاره چهارمین جشنواره رویش این دانشگاه، عنوان کرد: این دوره از جشنواره پس از دوسال تعطیلی با وجود فشار بودجه، چهار برابر شدن قیمتها و وجود ۴۱ هزار دانشجو برگزار شد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: جشنواره رویش فرصتی است تا دانشجویان بتوانند استعدادهای خود را در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی به منصه ظهور برسانند؛ مقام معظم رهبری فرمودند: «ما میتوانیم» و این مطالبه را از دانشجویان و دانش آموزان دارند.
وی در پایان یادآور شد: بزرگترین جشنواره رویش دانشگاه فرهنگیان در زمان جنگ بود که ۳۶ هزار شهید دانش آموز و ۴ هزار معلم شهید، ۱۲۰۰ شهید دانشجو معلم تقدیم کشورنمود.
اگر تشکلهای دانشجویی در میدان باشند، دانشگاه فرهنگیان مسیر خود بهتر طی میکند
همچنین در این مراسم علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: جشنواره رویش دانشگاه فرهنگیان نسبت به جشنواره رویش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابعاد وسیع تری برگزار میشود.
محمدی با بیان این که رویش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صرفاً در حوزه کانونهای فرهنگی برگزار میگردد، اظهار داشت: ما در جشنواره رویش دانشگاه فرهنگیان شاهد حضور پررنگ دانشجویان در حوزههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: در گردهمایی رویش دانشگاه فرهنگیان حدود ۵۰۰ دانشجومعلم در بخش دختران و پسران به همراه استادان مشاور و کارشناسان فرهنگی حضور دارند و ضمن ارائه آثار خود در نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، از ۷۰ کارگاه توانمندسازی نیز استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه ما شاهد کشف استعدادها و حمایت از اختراعات و ابداعات دانشجومعلمان در حوزه فرهنگی در جشنواره رویش هستیم، تاکید کرد: ما وظیفه خود میدانیم که از آثار فاخر دانشجویان حمایت کنیم؛ ما توافق نامهای با معاونت پژوهشی دانشگاه منعقد کردیم که بتوانیم از آثار دانشجومعلمان در این جشنواره حمایت کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: جذب ۴۱ هزار دانشجو معلم درحالی که یک ردیف استخدامی در دانشگاهها و سازمانهای کشور وجود ندارد، اقدام بزرگی بود که آن را مدیون حمایتهای مقام معظم رهبری و دولت هستیم.
وی اضافه کرد: نقش دانشجو معلمان برای برافراشتن پرچم تربیت معلم و استمرار این موفقیتها بسیار تعیین کننده است که در میان آثار و نشریات آنان میتواند بروز و ظهور کند.
محمدی با اشاره به اینکه تشکلها واسطه مدیران و توده دانشجویان هستند، خاطرنشان کرد:اگر تشکلهای ما در تشکلهای رسمی جذب نشوند، در تشکلهای غیررسمی جذب میشوند که میتواند بسیار خطرناک باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: اگر تشکلهای دانشجویی در میدان باشند، دانشگاه فرهنگیان مسیر خود را در مسیر بهتری طی خواهد کرد.