نخستین جلسه «هماندیشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با محوریت «تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی» در مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برپا شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نخستین جلسه «هماندیشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با محوریت تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی آن در مسیر مأموریت مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) به همت هسته مکتب امام خمینی (ره) و با حضور دکتر حسین عرباسدی، مدیر اندیشکده دولت اسلامی و دکتر مصطفی غفاری، نویسنده کتاب فتنه تقلب و عضو هیئتعلمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر حسین عرب اسدی در تبیین این موضوع که رهبری در این بیانیه درصدد تحقق چه اهدافی بودند، گفت: جابجایی یگانی بین نیروهای جوان انقلاب اسلامی و نیروهای پا به سن گذاشته که با قانون منع بهکارگیری بازنشستگان شتاب بسیار زیادی گرفته است، هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید. بیانیه گام دوم بر آن است که این موقعیت خاص را به یک فرصت برای انقلاب اسلامی تبدیل کند. همچنین این بیانیه با تعریضهای مکرری که به مسئولین میزند فضا را فراهم میکند که دهه پنجم انقلاب، دهه ورود جدیتر مردم به عرصه های مدیریتی است.
دکتر عرب اسدی همچنین در توضیح سؤالاتی که باید به آنها درباره بیانیه گام دوم پاسخ دهیم، گفت: در نسبت با این بیانیه باید به چهار پرسش پاسخ دهیم؛ اول اینکه رهبری در این بیانیه چه گفتند؟ دوم اینکه آقا قصد داشتند چه پیامی را با این بیانیه منتقل کنند؟ سوم اینکه ارتباط این بیانیه با هر کدام از ما چیست؟ چهارم اینکه اقداماتی که ما باید ناظر به این بیانیه انجام دهیم چست؟
دکتر عرب اسدی در انتهای سخنان خود گفت: از نظر من مخاطبان این پیام فرماندهانی هستند که در وسط میدان مشغول عمل انقلابیاند. اینها باید با این پیام بروند و یگان بسازند نه این که پیشتر بروند.
در ادامه جلسه دکتر مصطفی غفاری به وجوه نوآورانه بیانیه گام دوم اشاره کرد و در همین راستا گفت: اگر کسی با اندیشه رهبری آشنا باشد متوجه میشود که متن از نظر قالب، زمان صدور و انگیزه نویسنده متن دارای وجوه کاملاً جدیدی است.
وی غرض صدور این بیانیه را از بین بردن یک خلأ تصویری از مسیر طی شده و مسیر پیش روی انقلاب اسلامی دانست.
دکتر غفاری افزود: با چند روش میتوان با این بیانیه مواجهه پیدا کرد که هیچکدام از این روشها هم با دیگری منافاتی ندارد. روش نخست، فهم مفاهیم و کلیدواژههای خاصی است که در متن بیانیه به کار رفته است. نوع دیگر مواجهه این است که تلاش کنیم اسکلتبندی و مهندسی متن را استخراج کنیم. روش دیگر آن است که به روح کلی حاکم و جنبههای انگیزشی متن توجه کنیم. لایه دیگر این است که به سراغ فرامتن برویم و به ناگفتههای متن توجه کنیم. لایه نهایی این است که وارد فراوری متن شویم. ما باید به این فکر کنیم که اگر ما در یک وضعیت اجتماعی متفاوت با شرایط موجود بودیم، آیا امکان داشت آقا باز هم چنین بیانیهای صادر کنند؟ به بیان دیگر کدام خلأ جدی باعث شده است که این بیانیه صادر شود؟ به نظر من پاسخ سؤال به این باز میگردد که ما بهشدت دچار خلأ گروههای مرجع مولد هستیم و رهبری دارند خلأ گروههای مرجع فکری جامعه را جبران میکنند.
وی گفت: متأسفانه در یکی دو دهه اخیر، آقا به تنها فرد مرجع فکری اجتماعی و سیاسی تبدیل شدهاند. ارزش یک قله، زمانی فهم میشود که به آن در دل یک رشتهکوه نگریسته شود، ارزش اندیشه رهبری هم زمانی فهم میشود که نسبت آن با سایر اندیشهها فهم شود.
دکتر غفاری ضمن اشاره به این که امید و برقراری تعادل بین واقعبینی و آرمانگرایی یکی از کارویژههای جایگاه رهبری جامعه اسلامی است گفت: کاری که در این متن انجام شده است حفظ امید است، آقا در این بیانیه توضیح میدهند که به چه چیزهایی امیدوارند و نسبت به چه افراد یا موضوعاتی نا امیدند. آقا در این بیانیه تلاش میکنند ضعف چشم رویش بین ما را جبران کنند.