جوانان ایرانی با راهاندازی کسبوکاری نوپا، سامانهای را طراحی کردند که مسئولیت واکاوی، پالایش و پردازش اخبار و متون را برعهده میگیرد.
سعید ابراهیمیان مدیرعامل استارت آپ «خبریو» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو گفت: فعالیتهای بسیاری را در حوزه استارتآپها انجام دادم و یکی از استارتآپهای من نزدیک به ۲۵ هزار کاربر فعال داشت تا اینکه تمرکز اصلی خود را روی استارتآپ شناخته شده و معروف خبریو گذاشتم.
ابراهیمیان درباره خبریو ادامه داد: این استارتآپ از ۳ سال گذشته تاکنون در حوزه هوش مصنوعی فعالیت میکند و تمرکزش روی متن کاوی در وب فارسی است درواقع آنالیز و تحلیل معنایی اخباری که در وب پخش میشود. بیش از ۱۲۰۰ خبرگزاری به این استارتآپ متصل هستند و امکان اتصال شبکههای اجتماعی به آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: خبریو تمام محتوای جمع آوری شده در وب را آنالیز و تحلیل میکند تا بتواند معانی و مفاهیم پنهانی موجود برای یک خبر را به درستی استخراج کند. فرآیندهای مرور، پایش، پالایش و پردازش اخبار؛ کار اصلی این استارت آپ است؛ به این صورت که شما کلمههای کلیدی را وارد سامانه می کنید، بنا بر آن کلمهها یک ابر واژگان ایجاد می شود و درنهایت بر پایه آن ابر واژگان، محتوای متناسب با کلمههای کلیدی استخراج میشود.
مدیرعامل استارت آپ «خبریو» بیان کرد: این سامانه قادر است تا هنگام جستجو و ورود یه واژه، منظور شما را از وارد کردن آن به درستی تشخیص دهد.
ابراهیمیان خبریو را جزو معدود شرکتهایی دانست که همزمان از ۴ داده عظیم استفاده میکند و عنوان کرد: خبریو به تازگی توانسته تاییدیه دانشبنیانی خود را دریافت کند و به جمع شرکتهای دانش بنیان بپیوندد. استارتآپ خبریو در رویداد G. Text ۲۰۱۸ در زمره ۵۰ استارتاپ برتر دنیا قرار گرفت، همچنین در رویداد کارزار در بین ۸۰۰ استارتآپ ایرانی، فینالیست و برتر شناخته شد.
مدیر عامل استارتآپ «خبریو» با بیان اینکه در حوزه زبان فارسی از استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: درپی حل چالشهای جدی در زبان فارسی از سال ۹۱ در گیر این موضوع بودم و این مسئله، انگیزه من برای راه اندازی استارت آپ خبریو شد. در ایران بخاطر برخی مسائل، تجربه حرکت بر لبه تکنولوژی دنیا معمولا یک ترسی در دل کسانی که میخواهند استارت آپی را راهاندازی کنند، میاندازد. اما من و اعضای تیم خبریو خود را درگیر چالشهای علمی کردیم و هم اکنون شاهد نتایج دلچسب آن هستیم.
وی ادامه داد: به واسطه فعالیت خبریو، ۱۲ نفر مشغول به کار شدند و به حدود ۱۲۰۰ کاربر استارتآپ خدمترسانی میشود.
ابراهیمیان در خصوص مشکلات فعالیت استارتآپ خبریو، بیان کرد: بزرگترین مشکل این استارت آپ چالشهای علمی بسیار پیچیده بود، اینکه آموزههای آکادمی ایران تقریبا کاربرد تجاری نداشت و در حد مقالات علمی باقی میماند به همین خاطر مجبور بودیم برای دانش مورد استفاده خود، روی جدیدترین مقالات دنیا کار کنیم. از آنجایی که مقالات مرتبط با این موضوع در ایران به روز نبودند، تیم تحقیقاتی خبریو را توسعه دادیم و خوشبختانه با تقویت آن تیم درحال حاضر توانستیم لبه علم دنیا باقی بمانیم.
مدیر عامل استارتآپ «خبریو» اظهار داشت: تمام تلاش و رویای اعضای تیم خبریو، رسیدن به ایده آلها است و با توجه به اینکه در قالب سنجههای کلیدی توانسته ایم به حد ایده آل برسیم، بسیار به آینده امیدوار هستیم.