مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به ضرورت آشنایی ناشران دانشگاهی با فرصتها و چالشها گفت: این دانشگاه بیش از فروش در نمایشگاه کتاب به ترویج فرهنگ کتابخوانی میاندیشد.
لعبت درخشانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا(س) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره انتشارات این دانشگاه به ویژه در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیان کرد: امسال نیز دانشگاه الزهرا (س) مانند سالهای گذشته در نمایشگاه کتاب حضور جدی و فعال دارد و بیش از ٨٠ عنوان کتاب (که نزدیک به ٣٠ عنوان آنها چاپ سال ٩٧ است) را ارائه میکند.
به گفته درخشانی، کتابهای ارائه شده در موضوعاتی هستند که گروههای آموزشی دانشگاه در آن موضوعات و رشتهها فعالیت دارند مثل روان شناسی، علوم تربیتی، تربیت بدنی، مشاوره و راهنمایی، فقه و اصول، ادبیات فارسی، علوم پایه، فیزیک، شیمی، هنر.
مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه برخی از کتابهای دانشگاه به چاپ سوم و چهارم رسیده است، اظهار داشت: این دانشگاه در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بیش از فروش کتاب به معرفی دانشگاه الزهرا (س)، توانمندیهای علمی و پژوهشی اعضاء هیات علمی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی میاندیشد.
وی درباره تیراژ کتاب در انتشارات دانشگاه بیان کرد: یقینا بالا رفتن قیمت کاغذ سبب کاهش تیراژ شده و افزایش قیمت کتاب شده است. بالا رفتن قیمت کتاب در پایین آمدن قدرت خرید مشتریان، که یقینا مشتریان کتابهای دانشگاهی، دانشجویان و پژوهشگران و اساتید هستند، تاثیر دارد.
درخشانی عنوان کرد: دانشجویان که توان مالی پرداخت قیمتهای سنگین کتاب را ندارند به جای خرید به راههای دیگری همچون خرید کتابهای دست دوم، تکثیر و عکس برداری از کتابهای درسی و دانشگاهی، توزیع فایل و عکس کتابها در شبکههای مجازی و موارد مشابه متوسل میشوند که این مسئله به صنعت چاپ و انتشار ضربه میزند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: از سوی دیگر دست اندرکاران و کارشناسان انتشارات دانشگاهی با فنون صنعت و تجارت کتاب بیگانه اند، بازار کتاب را نمیشناسند، اصول اصلی و پایهای توزیع کتاب را نمیدانند درحالیکه صنعت و تجارت کتاب (چاپ، نشر، توزیع، بازاریابی و فروش کتاب) نیز مانند هر صنعت دیگری تخصص خودش را دارد، علاوه بر این بحث تجارت الکترونیکی و اینترنتی در موضوع کتاب هم مانند تمام کالاهای دیگر وارد شده و ناشرین کتاب دانشگاهی میبایست علاوه بر اصول پایهای از این جهت هم به روز و با فرصتها و چالشهای آن آشنا شوند.
وی گفت: انتشارات دانشگاه الزهرا (س) با نزدیک به ٤٠ سال قدمت (از سال ١٣٦٩ تا کنون) بی وقفه و با جدیت کار کرده و کارنامهای خوب و قابل قبول دارد. در سالهای اخیر نیز از معرفی و فروش اینترنتی کتاب هم غافل نبوده است و علاوه بر فروش مستقیم در کتابفروشی درون دانشگاه، هرساله در نمایشگاه کتاب با آدرس ایترنتی به نشانی http://research.alzahra.ac.ir/ebooks/index.php/shop/ کتاب هایش را ضمن معرفی به فروش میرساند.
درخشانی افزود: نشر دانشگاه به تازگی از قدرت و تاثیر شبکههای اجتماعی هم غافل نمانده و در شبکههای متفاوتی کتابها را معرفی و به عبارتی بازاریابی میکند. با توجه به کاهش توان خرید دانشجویان و بالا رفتن قیمت کتابها ریاست محترم دانشگاه و معاونین ایشان پیگیر و مترصد فراهم کردن زمینههای حمایتی و ایجاد یارانههای خرید کتاب برای دانشحویان هستند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه استقبال از کتابها و فروش کتابهای دانشگاه شاید چشمگیر نباشد، اما ضعیف هم نیست، عنوان کرد: با این حال با توجه خاص ریاست دانشگاه بر امور پژوهشی و دقت و تلاش معاون پژوهشی بر ارتقاء عملکرد و کارنامه پژوهشی دانشگاه، تدابیری برای ارتقاء این بخش اندیشیده شده و امید میرود شاهد پیشرفت خوبی در این زمینه باشیم.
وی با تاکید براینکه کتابهای منتشر شده در انتشارات دانشگاه تماما تالیف، ترجمه یا تدوین اعضای هیات علمی هستند، یادآور شد: این مشارکت طبق آیین نامهها و شیوهنامههای مصوب انجام میگیرد. آثار اعضای هیات علمی دانشگاه نه فقط توسط انتشارات دانشگاه الزهرا بلکه توسط ناشرین دانشگاهی، تخصصی، عمومی و حتی بین المللی دیگر هم چاپ و منتشر میشود بعنوان مثال در سال گذشته کتاب شیمی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا از سوی انتشارات الزویر به چاپ رسید.
درخشانی درباره جعل نشریات علمی بیان کرد: یقینا دانشگاه الزهرا (س) مانند تمام دانشگاههای دیگر با جعل نشریات علمی روبرو شده است که علاوه بر دقت، توجه و اجرای قوانین و دستوالعملهای وزارتی و بالادستی در این خصوص، با آگاهی رسانی، به دانشجویان و اساتید ضمن برگزاری کلاسها و کارگاههای اخلاق پژوهشی، پیشگیریهای لازم را انجام میدهد.