معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که بر اساس سند جامع نیروی انسانی نیازها را برآورد و درخواست ۵۵ هزار مجوز استخدامی هم از طریق ماده ۲۸ و هم کنکور سراسری داده ایم که در سازمان استخدامی در حال بررسی است .
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی الهیار ترکمن در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت معلم برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید معلم مطهری گفت: معلم یکی از اجزای تاثیرگذار در هر جامعهای است و معلمان ما در جامعه از ضریب نفوذ اجتماعی بالایی برخوردار هستند.
وی افزود: هفته تکریم معلم همه ساله برگزار میشود، هرچند در همه ایام سال باید به یاد معلمان خود باشیم، همه ارکان جامعه باید در این امر دخیل باشند تا شاهد تکریم واقعی و عملی معلمان باشیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش افزود: اهداف اصلی برنامههای تحولی رسیدن به یک آموزش و پرورش فعال، چابک و منسجم است و معلم در این فضا میتواند بنحو احسن از ظرفیتهای خود استفاده کند. اگر نگاه آسیب شناسانه به تحول داشته باشیم در مییابیم که نگاه مشترک و یکسانی وجود ندارد و باید وضعیت را ساماندهی کرده و به نگاه مشترکی برسیم.
الهیار ادامه داد: دعوت میکنم همه در یک جهت مشخص حرکت کنیم و از نقش معلم بدرستی بهرهمند شده و استفاده کنیم. آموزش و پرورش مشکل را در عدم ورود و مشارکت دستگاههای بیرونی میداند، در حالی که از بیرون، معتقدند که سیاست گذاریهای مبتنی بر تحول در آموزش و پرورش بدرستی صورت نمیگیرد.
وی برنامههای هفته معلم را اعلام کرد و گفت: ایام هفته نامگذاری و به استانها ابلاغ شده و در سطوح ملی و منطقهای برگزار میشود. ۱۲ اردیبهشت، به عنوان روز شهید مطهری، اسوه معلمی، ۱۳ اردیبهشت، به عنوان روز معلم، زمینه ساز وحدت ملی، ۱۴ اردیبهشت، به عنوان روز معلم و مسئولیت حاکمیت نسبت به نقش و جایگاه او در گام دوم انقلاب، ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز معلم و مرجعیت اجتماعی، ۱۶ اردیبهشت به عنوان روز پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، محور توسعه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم، مسئولیت پذیری و حراست از قداست معلمی نامگذاری شده است.
الهیار افزود: تجدید میثاق با آرمانهای امام خمینی، دیدار معلمان با رهبر انقلاب، همچنین دیدار فرهنگیان با رئیس جمهور، رئیس مجلس، نشست صمیمی با وزیر آموزش و پرورش در دارالفنون، سخنرانی قبل از خطبه وزیر در نماز جمعه روز ۱۳ اردیبهشت، دیدار وزیر با خانواده شهید مطهری و برنامه ملی سپاس معلم از برنامههای این هفته است.
الهیار ترکمن با تاکید بر تکریم واقعی و عملی معلمان اظهار کرد: هرچند در پرداخت تعهدات با کندیهایی روبرو میشویم، اما پیگیری پرداخت آن در مسیر حرکت ما به طور جدی دنبال میشود. تلاش میکنیم با اولویت بندی و توجه به مقدورات دولت بتوانیم آن را مدیریت کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته تلاش مان این بود که پرداخت حقوق و مطالبات با وقفه مواجه نشود عنوان کرد: ۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سال گذشته دریافت کردیم و روی پرداختهای اصلی متمرکز شدیم. از همه فرهنگیان درخواست میکنم این وقفهها را به حساب عدم توجه و پیگیری نگذارند. برخی محدودیتها و امر تامین مبلغ کلان خارج از کنترل ماست.
الهیار ادامه داد: ماهانه ۳ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت میشود. در تعطیلات نوروز از محل حساب ذخیره ارزی که دولت برای برخی دستگاهها تصویب کرد و با تنخواهی که فروردین گرفتیم بخشی از مطالبات را پرداخت کردیم. در واقع ۲۶۱ میلیارد تومان از محل ذخیره ارزی و ۵۶۶ میلیارد تومان از محل تنخواه در روز شنبه به ما تخصیص شد که بابت معوقات به استانها ابلاغ شده و به حساب افراد رفته است.
وی ادامه داد:، اما با توجه به قولی که به فرهنگیان دادیم تا ریز جزئیات مطالبات حقوقی را به رسانهها اعلام نکنیم، اطلاعات تکمیلی به سمع و نظر فرهنگیان میرسد و اخبار مطالبات را به عنوان یک خبر داخلی از سایت وزارت دنبال کنند و بدانند ما پرداخت مطالبات را پیگیری میکنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره انتخاب معلم نمونه و برنامه سپاس معلم گفت: معلمان منتخب استانی را داریم که برای برنامههای تدارک دیده شده به مرکز میآیند و در برنامههای ملی شرکت میکنند. انتخاب معلم نمونه دیگر انجام نمیشود. معلمان شاخص از طرف ادارات کل استانها انتخاب و معرفی میشوند.
وی افزود: در طرح سپاس معلم در کلاسهای درس از معلمها تقدیر میشود. این مراسم به صورت سمبلیک در منطقه ۱۱ با حضور مسئولین برگزار میشود. بهنرین شکل سپاس از معلم، سپاس بی ریای دانش آموزان هست و هدیههای کوچکی که تهیه میکنند.
الهیار درباره ادغام معاونت توسعه مدیریت با مرکز منابع انسانی گفت: در راستای سیاستهای نظام تحول اداری، دستگاهها باید تغییراتی را در چارت اداری خود ایجاد کنند که آموزش و پرورش از جمله آنهاست و باید اقداماتی انجام میداد. یکبار چارت را مرور و نیازها را احصا کردیم و روندهایی که به تسهیل فرایندها کمک میکرد را احصا و به این نتیجه رسیدیم که نیازمند یک معاونت برنامه ریزی هستیم تا برشهای برنامههای توسعه و تحول را به برنامههای اجرایی سالانه تبدیل کند و اشاعه دهد و در راستای تحقق اهداف سند تحول حرکت کند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ادغام مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی در معاونت توسعه به تشکیل معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انجامید که وظیفه ساماندهی نیروی انسانی به عهده معاونت گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه کار ساماندهی شروع شده و برای نقل و انتقالات معلمان برنامههای مشخصی داشتیم که تا آخر اردیبهشت باید تکلیف مشخص و پایه نیروی انسانی تعیین شود و کسریهای احتمالی را برآورد کنیم گفت: با توجه به نیازهایی که داریم و در سالهای حادی هستیم باید تمهیدات ویژه تامین نیروی انسانی داشته باشیم.
الهیار اعلام کرد که بر اساس سند جامع نیروی انسانی نیازها را برآورد و درخواست ۵۵ هزار مجوز استخدامی هم از طریق ماده ۲۸ و هم کنکور سراسری داده ایم که در سازمان استخدامی در حال بررسی است و امید است هرچه زودتر این مجوز را دریافت و آن را اجرا کنیم.