در یکی از پنلهای چهارمین همایش ملی آموزش عالی با موضوع دیریت سرمایه انسانی در دانشگاهها تاکید شد که نیازی نیست تمامی دانشگاهها پژوهشی باشند و به سمت نسل چهارم حرکت کنند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در چهارمین همایش ملی آموزش عالی پنلی با موضوع مدیریت سرمایه انسانی در دانشگاهها به ریاست جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
در این برنامه علی اکبر آقاکوچک استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، علی حسینی رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، محمد مهدی نایبی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف و نسیم نورشاهی رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به ارائه سخنرانی پرداختند.
در ابتدا نورشاهی رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بیان کرد: مسئولیت اجتماعی در دانشگاهها همواره توسعه پیدا میکند، دانشگاه وجدان بیدار جامعه و پاسخگو و عامل است. مسئولیت اجتماعی با بالندگی اعضای هیئت علمی شامل توسعه شخصی، حرفه ای، سازمانی، اجتماعی و فعالیتهای خلاقانه درون زا و داوطلبانه غیرانتفاعی در تحلیل مهارتهای انسانی رابطه دارد.
محمد مهدی نایبی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موضوعات خود را با عنوان مدیریت دانشجو در دانشگاه جامعه محور آغاز کرد و با بیان بخشهایی از ماموریت و چشم انداز دانشگاه صنعتی شریف گفت: مهمترین دوره آموزشی در دانشگاه، دوره کارشناسی است و نباید مقاطع تحصیلی دیگر ما را از این دوره غافل کند.
نایبی اظهار داشت: باید با تدابیری بتوانیم سطح پایبندی دانشجویان به موضوعات مذهبی، فرهنگی، اخلاق حرفهای را افزایش دهیم و باید در دروس عمومی دانشجویان یک جهان بینی عمیق تری وجود داشته باشد. نیازی نیست تمامی دانشگاهها پژوهشی باشند و به سمت نسل چهارم حرکت کنند.
علی اکبر آقا کوچک استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: دلیل انتخاب موضوع این پنل دو مورد است اول آیین نامه ارتقا که نقش مهمی در فعالیتها دارد، دوم، موضوع اتهامی که متوجه آیین نامه ارتقا شده و بازدارنده اعضای هیئت علمی برای رسیدن به رسالتهای اجتماعی خود است.
وی ادامه داد: آیین نامه ارتقا ظرفیت کافی دارد برای اینکه اعضای هیئت علمی به رسالتهای اجتماعی خود بپردازند این آیین نامه هر ۴ یا ۵ سال تغییر داده میشود. متن آیین نامه مشکلی ندارد و آن چیزی که باعث مشکل میشود اجرای آن است اهدافی برای آیین نامه ارتقا شمرده شده است و بعضی از بندهای این آیین نامه با ادبیاتی دیگر رسالتهای اجتماعی دانشگاه را بیان میکنند.
علی حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: دانشجو و استاد ارکان مهم و تاثیرگذار نه تنها رشد و توسعه فضای دانشگاهی بلکه کشور و جهان هستند. از سال ۹۴ برنامه آمایش سرزمینی برای وزارت بهداشت اجرایی شد و حرکت به سوی آن ما را به این سمت برد که ۸۰ منطقه آمایشی را ماموریت گرا کنیم و نزدیک به ۷۰ بسته ماموریتی بین المللی منطقهای و استانی و ... برایشان طراحی و بین دانشگاههای در مناطق آمایشی تقسیم کرده ایم.
وی درباره نتیجه گیری فعالیت و ارزیابیها ادامه داد: برنامه تحول آموزش پزشکی را باید در دستور کار قرار دهیم و اولویتهایی مثل ماموریت گرا کردن، عدالت آموزشی، توجه کردن به بعضی از دانشگاههای خاص و افزایش جذب دانشجویان خارجی، امکان آموزش مجازی با محوریت دانشگاه مجازی برای دانشجویان برخی از دانشگاه ها، انجام دادن بخش دوم اعتبار بخشی به دانشگاهها و ... را مد نظر گیریم.
رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت عنوان کرد: در آموزش پرستاری و مامایی به این نتیجه رسیده ایم که گسترده کردن تحصیلات تکمیلی اصلا مناسب نیست و به جد معتقدیم که حذف مربی برای آموزشهای ما میتواند خیلی خطرناک باشد.