وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر برنامه ریزی برای صرفه جویی در هزینهها عنوان کرد: در همه دانشگاهها به یک تجدیدنظر و تغییر روش نیاز داریم تا بتوانیم کار خود را براساس نیاز جامعه پیش بریم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در دانشگاه پیام نور برگزار شد، گفت: یکی از ماموریتهای مهم دانشگاه پیام نور از ابتدای تاسیس تاکنون فراهم کردن امکان تحصیل برای کسانی است که در مناطق مختلف کشور شاغل هستند. از این رو این دانشگاه باید اهداف و ماموریتهای خود را به عنوان محور اصلی در برنامهها مدنظر قرار دهد.
غلامی با بیان اینکه ماموریت آموزشهای نیمه حضوری و مجازی به دانشگاه پیام نور محول شده است، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه هم تاکید میشود که آموزش مجازی از سوی دانشگاه پیام نور پیگیری و دنبال شود. این تاکیدات موید آن است که در محور برنامه ریزیهای دانشگاه پیام نور به این مسئله توجه بیشتری شود.
وزیر علوم اظهار داشت: در تمام دانشگاهها به یک تجدیدنظر، تغییر روش نیاز داریم تا بتوانیم کار خود را براساس نیاز روز جامعه و هماهنگ با توسعه فناوریهای موجود در جهان پیش ببریم. خوشبختانه دانشگاه پیام نور برنامه راهبردی خود را تنظیم کرده است و بدون شک محورهای لازم را در این برنامه توجه کرده است البته این را باید متذکر شویم که که اصلاح و تغییر روند برنامهها نیز یک ویژگی است و ممکن است این سند راهبردی در آینده به صلاح نیاز داشته باشد.
وی عنوان کرد: برنامه ساماندهی در آموزش عالی کشور به عنوان تکلیفی قانونی در حال تدوین و هم اکنون مراحل پایانی آن است در طی آن قرار است در سازماندهی و اداره مراکز آموزش عالی کشور طرح جدیدی را پیش ببریم.
به گفته وی این طرح پشتیبان تمام مراکز آموزشی است و هدف دارد که دانشگاهها را در قالب برنامههای خاص ماموریت محور قرار دهد.
غلامی تاکید کرد: محول کردن ماموریت توجه به آموزشهای مجازی به معنای انحصار این مطلب در دانشگاه پیام نور نیست در تمامی دانشگاهها چنین مسئلهای پی گرفته میشود بنابراین انحصاری نیست، اما ماموریت اصلی دانشگاه پیام نور است.
وزیر علوم با بیان اینکه دو دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی برای ادامه تحصیل شاغلین در کشور فعال هستند، گفت: این دو دانشگاه باید در کنار صنایع و مشاغل شکل بگیرند و افراد را در زمینه شغلی شان ارتقا دهند البته در دانشگاه علمی کاربردی قدری انحراف از مسیر اتفاق افتاد و تحصیل افراد منجر به اعطای امتیاز مادی به آنها در سیستمهای دولتی میشد که خوشبختانه با تلاش این بخش از بدنه دولتی جدا شد.
غلامی بیان کرد: در تمام بخشهای دولتی از جمله وزارت علوم به برنامه ریزی برای صرفه جویی در هزینهها نیاز داریم و باید هر فضا و وسیلهای را که معطل میماند برایش برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم به نحوی مطلوب از تمامی ظرفیتها بهره بگیریم.
وزیر علوم با تاکید بر جدا شدن از درآمدهای نفتی عنوان کرد: همه در دانشگاهها باید فکر کنند که چگونه میتوان بدون درآمدهای نفتی باعث رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی شد تا آسیب پذیریهای ما کمتر شود. امید دارم تحولی که در دانشگاهها طی دو دهه اخیر رخ داده است آینده بسیار خوبی را برای علم و فناوری ایجاد خواهد کرد.