رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش کشور داشتند و در تکریم جایگاه معلم پرور فرهنگیان حجت را بر همگان در مورد اهمیت این دانشگاه تمام کردند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از اصفهان، امیرحسین امینی؛* هر ساله شاهد دیدگاه مترقى رهبرى فرزانه در خصوص قشر رفیع و عظیم الشان فرهنگى در دیدار اردیبهشت ماه ایشان با خانواده بزرگ فرهنگیان و معلمان هستیم که نقشه راه را تبیین و ملزومات مسیر را به ناخدایان عرصه تعلیم و تربیت مینماید تا تاریخ مان را به وجود انسان هایى والا متبلور سازد و رسالت انبیا و اولیاى خداوند متعال را تدوام بخشد و تمدن نوینى را رقم زند که در رأس آن، معلمان به عنوان زمینه سازان این تمدن عظیم قرار گرفته اند.
اهمیت جایگاه و کارکرد معلم آنجا بیش از پیش مشخص میگردد که با وجود کم توجهى هاى مسئولین، مقام معظم رهبرى براى معلم جایگاهى والا قائل و پایه ریزان تمدن نوین خطابشان می کنند که بارى سنگین و ماموریت بزرگى است که در کمتر جایى مانند آموزش و پرورش میتوان به آن پرداخت.
در تکریم این قشر شریف و محترم بیانات رفیع رهبرى باید بیش از پیش در دستور کار مسئولین قرار گیرد همچنین باید به جاى دید هزینه اى، با دید سرمایه اى به آموزش و پرورش عنایت ویژه اى شود و این مهم حاصل نمیشود مگر با گفتمانى که بسیارى از مشکلات و مسائل را ناشى از کوتاهىها نسبت به آموزش و پرورش میداند و هرچه پیشرفت حاصل شده است را از توجهات به آن دانسته و در صدد احیاى این وزارت با رویکرد تحولى برمى آید.
رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش کشور داشتند، دیدار تاریخى سال گذشته رهبرى در دانشگاه فرهنگیان درتکریم جایگاه معلم پرور فرهنگیان حجت را بر همگان در مورد ضرورت و اهمیت این دانشگاه تمام کرد.
امسال نیز این نگاه ویژه، در افزایش کمى و کیفى دانشگاه فرهنگیان بیان شده و به تربیت معلمانى با خصوصیات دینى و انقلابى اشاره شد.
یکى از مصادیق موثر در محقق شدن بیانیه گام دوم با توجه به آنچه که از نص بیانیه و بیانات امسال رهبرى در جمع فرهنگیان و معلمان برداشت میشود؛ قشر فرهنگى از جمله دانشجومعلمان هستند و از این حیث نیز ازجایگاهى والا و بى بدیل برخورداراند که با تاکید معظم له به جوانان در این بیانیه در راستاى تمدن سازى و ماموریت ویژه معلمین به عنوان پایه ریزان تمدنى نوین وبعنوان هویت سازان فرهنگى قابل انطباق و لازم الاجرا است.
مسئله بعدى سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مقام معظم رهبرى بیانات و تاکیدات جدى و مهمى در رابطه با آن در سال هاى اخیر داشتند.
اما متاسفانه با وجود اهمیت این سند که چشم انداز آموزش و پرورش را مینماید وقرار است آموزش و پرورش را به سرمنزلى که مدنظر است برساند و لزوم محقق شدن آن، شاهد بى مهرىها و کوتاهى مسئولین ذیربط به آن بوده ایم که اوج مظلومیت آن، ورود جریان انحرافى سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در نظام آموزش و پرورش بود که مناسبات آن با فرهنگ و هویت ملى را زیرسوال برده و تربیت فرزندان این مرزو بوم با محتواى بیگانه و به تعبیر رهبرى فلسفه زندگى غربى را در دستور کار قرار داده بود در حالى که سند ملى تحول در این خصوص وجود داشت.
در واقع میخواستند بدون کار روى سند تحول بدون هیچ توجهى، سند وارداتى ۲۰۳۰ را وارد عرصه تعلیم وتربیت کشور کنند که این ضربه مهلک به استقلال فرهنگى کشور با بیان صریح معظم له پیرامون سند مذکور و انتقادات جنبش دانشجویى و فرهیختگان خنثى شد.
اکنون پس از گذشت شش سال از تصویب سند تحول همت و عزم جدى در بخش هایى براى اجراى آن وجود ندارد. البته وزیر محترم زمینه هاى اولیه اجرا را فراهم کرده اند ولى کافى و قابل قبول نیست.
رهبر معظم انقلاب امسال نیز در برابر گزارش وزیر مبنى بر ابلاغ سند در آموزش و پرورش، آن را کافى ندانسته و در تسریع این مهم اذعان داشتند که طوری باید عمل شود که بدنه آموزش و پرورش آن را بخوانند و بفهمد که چه کار بناست در آموزش و پرورش صورت پذیرد و محقق شدن آن را مستلزم روحیه انقلابى دانستند.
امیرحسین امینی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.