رییس دانشگاه فنیوحرفهای گفت: در سال جاری قصد داریم ضمن توجه بیشتر به تجاریسازی آموزش و ارتباط دانشگاه و صنعت، فعالیتهای خود را مطابق با آنها برنامهریزی کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیمی صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در نشست اعضای هیئت علمی دانشجویان و مسئولان دانشکده شریعتی دانشگاه فنی و حرفهای با رئیس نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاهها، دانشگاه فنی و حرفهای را یکی از دانشگاههای بزرگ کشور از لحاظ تحصیلی حضوری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده فنی حرفهای در سراسر کشور فعال هستند، این دانشگاه یکی از دانشگاههایی محسوب میشود که با ۵۴ دانشکده مخصوص دختران در قالب تفکیک جنسیتی فعالیت میکند.
صالحی عمران در ادامه با اشاره به جمعیت ۲۳۷ هزار نفری دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفهای، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار ظرفیت برای آموزش مهارتی در کشور ایجاد شد که تنها ۳۵ هزار نفر از این ظرفیت پر شد و به دلیل تغییر نظام آموزشی به نظام ۶، ۳، ۳ حدود دو هزار و ۵۵۰ هزار ظرفیت خالی در دانشگاه داشته ایم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به حضور بیش از ۲۰ هزار حق التدریسی در دانشگاه فنی و حرفهای، اظهار کرد: هزار نفر از کادر آموزشی این دانشگاه رسمی هستند.
صالحی عمران با اشاره به این که برنامههای درسی دانشگاه فنی و حرفهای در دوره کاردانی تدوین شده است بیان کرد: در حال حاضر ما ۱۰۰۰ رشته کاردانی و ۶۰ رشته کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه فنی و حرفهای داریم.
وی با اشاره به اشتغال بیش از ۷۸ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای، تاکید کرد: میزان اشتغال فارغ التحصیلان در برخی از رشتههای فنی و حرفهای گاه به ۱۰۰ درصد نیز میرسد.
ابراهیمی صالحی عمران با بیان این که آموزش عالی کشور ابتدا با دانشگاه تهران آغاز شد، خاطر نشان کرد: در اوایل عمده فارغ التحصیلان دانشگاهی در ردههای مختلف اداری جذب میشدند و تربیت کادر اداری به یک فرهنگ در کشور تبدیل شده بود و ما نیز با شدت به کمبود نیروی انسانی در دوران بعد از انقلاب مواجه شدیم. به همین دلیل نیز دانشگاههای ما به منظور تربیت نیروی انسانی توسعه یافتند. در نتیجه امروز با جمعیت دانشجویی بیش از چهار و نیم میلیون و ۲۸۰۰ مرکز آموزش عالی مواجه شدیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با تاکید بر این که هدفمندی آموزش عالی و حرکت به سمت مهارت آموزی امروزه به عنوان یک هدف در کشور پیگیری میشود؛ عنوان کرد: تجربههای بینالمللی در عرصههای آموزش عالی بیان گر اصلاح این عرصه در کشور بود. اگر چه ما در این زمینه سیاست منفعلانه پیش گرفته و برنامههای اصلاح را با تأخیر شروع کردیم، اما یقیناً راه برون رفت از مشکلات فعلی حرکت به سمت مهارت آموزی است. همچنان که در کشورهای آمریکا و اروپا ۴۰ درصد از آموزشهای آنها مهارتی هستند. کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنای ما در سال جاری تجاری سازی آموزش و ارتباط دانشگاه و صنعت است. تلاش میکنیم با توجه به ظرفیت ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه فنی و حرفهای بتوانیم در رشد اقتصادی و تجاری سازی علم کمک کنیم. همچنین در این راستا بازنگری برنامههای درسی و انطباق آن با نیازهای کشور را آغاز کردهایم.