تا بحال چند بار محصور ویترین وسوسه انگیز مغازه و فروشگاه شده اید که قصد خرید از آن را نداشتید؟ از نگاه یک تولیدکننده، ویترین به چه بخشی اطلاق می شود؟ ویترین یک تولیدکننده کالا، بسته بندی محصول است؛ اگر در چند قدمی تولید محصول یا کالای خاصی هستید، احتمالا دغدغه نوع بسته بندی بر ذهنتان سایه انداخته است. اولین قدم شما در بازاریابی موفق محصولتان، نوع بسته بندی است. حتما گوشتان پر شده از مزیت بسته بندی های خلاقانه و جایگاه بسته بندی در میزان فروش.
همه چیزهایی که شنیده اید و تحقیق کرده اید درست! اما ما میخواهیم از سبک ترین و کوچکترین عضو بسته بندی صحبت کنیم که زمزمه های ضرورتش به تازگی فراگیر شده است و کم کم مزیت رقابتی اش در بوق و کرنا می شود…
لیبل!
اگر زیر و بم بسته بندی محصول را بگردید، هیچ بخش کوچکی پیدا نمیکنید که مانند لیبل حاوی پیام مهم و تاثیرگذاری باشد. اگر بخواهیم از جنبه های روانی و بازاریابی و اقتصادی میزان مزیت محصول لیبل دار را بررسی کنیم مثنوی هفتاد من می شود که از حوصله شما خارج است اما به طور خلاصه میتوان این بخش کاربردی را زیر ذره بین گذاشت و پرونده سودهی تولیدات شما را مختومه کرد :
بله مهم است . چندوقتی است که لیبل مورد توجه دست اندرکاران صنعت قرار گرفته است؛ گول ظاهر ساده و کوچکش را نخورید، هویت و ماهیت محصول، نمک پرورده این برچسب نیم وجبی می باشد. سرنخ مزیت لیبل را باید از کف بازار دنبال کنیم. شرکت ها و کمپانی ها مدام در حال رقابت اند؛ آنهم نه هر رقابتی، یک رقابت فوق العاده سازنده و تنگاتنگ ! پروسه برندینگ هم نور علی نور است و به شکل جدی دنبال می شود و خلاصه امر اینکه همه در تب و تاب فتح قله موفقیت اند .
تا چندسال پیش حتی مقوله بسته بندی هم حائز اهمیت نبود، چه برسد به لیبل که عضو کوچکی از خانواده بسته بندی است. اما در حال حاضر غوغایی به پا شده است که بیا و ببین.
امروزه بخش عمده ای از مسئولیت جذب مشتری از طریق بسته بندی، به همین عضو کوچک واگذار شده است. در واقع علاوه بر این بسته بندی باید زبان گویا و وسوسه کننده ای داشته باشد، نیاز است که لیبل هم در انتقال سریع تر پیام وارد عمل شود.
در طراحی لیبل، محتوای درون بسته بندی، حرف اول را میزند. ممکن است یک لیبل برای یک محصول مناسب و حرفه ای باشد اما با همان کیفیت در برای محصول دیگر لقمه دندان گیری به حساب نیاید.