مدیر عامل یک استارتآپ حوزه کشاورزی با اشاره به آنلاین شدن ۲۰ هزار کشاورز در یک نرم افزار، گفت: بزرگترین مشکل محدودیت در دسترسی کشاورزان به اینترنت است.
یوسف بیارش، مدیر عامل استارت آپ امداد کشاورز و کارشناس ارشد MBA دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره کسب و کار امداد کشاورز، اظهار کرد: کسب و کار امداد کشاورز از سال ۱۳۹۴ در زمینه امکان سنجی نرم افزار امداد کشاورز با انجام پروژههای مختلف آغاز شد، پروژههای انجام شده با شکست روبرو شدند تا این که سرانجام در سال ۹۶ با تلاش فراوان موفق به راه اندازی سایت و نرم افزار اندروید امداد کشاورز شدیم.
بیارش با بیان اینکه نرم افزار امداد کشاورز پر مخاطبترین نرم افزار پلتفرم در حوزه کشاورزی در ایران است؛ تصریح کرد: ۲۰ هزار نفر کاربر کشاورز آنلاین از این نرم افزار استفاده میکنند. این نرم افزار با کمک کارشناسان متخصص، به کشاورزان سراسر کشور در حوزههای مختلف کشاورزی مشاوره رایگان میدهد. سعی کردهایم کارشناسانی را انتخاب کنیم که علاوه بر اخذ مدرک کارشناسی کشاورزی، فعالیت حرفهای نیز در این زمینه انجام داده باشند به طوری که با تجربه کاری بالا بتوانند به کشاورزان مشاوره دهند.
مدیر عامل استارت آپ امداد کشاورز با اشاره به اینکه بعد از راه اندازی این نرم افزار بسیاری از مشکلات کشاورزان حل شد؛ افزود: اعضای استارتآپ امداد کشاورز به دلیل اینکه اکثرا کشاورز زاده هستند با بسیاری از دغدغههای کشاورزان در این حوزه آشنایی دارند و در صدد رفع آنها هستند.
وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان اطلاعات کاملی از این صنعت به سبک مدرن ندارند. با راه اندازی این نرم افزار قصد داریم اطلاعات کشاورزان را افزایش دهیم تا در وضعیت دانش و معیشت آنها بهبود حاصل شود و به طبع آن اقتصاد کشور که یکی از مهمترین مسائل آن کشاورزی است نیز رو به جلو حرکت خواهد کرد.
مدیر عامل استارتآپ امداد کشاورز با اشاره به اینکه علاوه بر مشاوره رایگان ویژگیهای دیگری را نیز در اختیار کشاورزان قرار داده ایم؛ اظهار کرد: کشاورزان میتوانند بدون واسطه در بازار عرضه و تقاضا قرار گیرند و محصولات خود را ارائه دهند؛ همچنین در این نرم افزار فضای تعاملی ایجاد شده تا به واسطه آن کشاورزان از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. همچنین تفاهم نامهای را با شرکت بازرگانی دولتی به امضاء رساندهایم که طبق آن، در این نرم افزار قابلیت استعلام زنجیره گندم برای کشاورزان فراهم میشود، به طوری که کشاورز با استفاده از این نرم افزار میتواند از میزان گندم فروخته شده و قیمت تمام شده آن با خبرمی شود.
وی یادآور شد: کشاورزان میتوانند با استفاده از این نرم افزار از عضویت خود در سامانه پهنه بندی با خبر شوند. ما قصد داریم در آینده، بازار نهادههای کشاورزی را نیز به این نرم افزار اضافه کنیم زیرا کشاورزان برای قیمت نهادهها از جمله کود، نهال و بذر سردرگم هستند.
بیارش با بیان اینکه کارهای فنی و کامپیوتری بازار نهادههای کشاورزی انجام شده و به زودی رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: کشور هندوستان به عنوان کشور پیش رو در حوزه کشاورزی از این روش جهت افزایش اطلاعات کشاورزان خود بهره برده است. ما با راه اندازی این نرم افزار برای اولین بار در ایران توانستیم در جهت رفع مشکلات کشاورزان اقدام کنیم و در تلاشیم با تقویت این نرم افزار آن را به بازار جهانی ارائه دهیم.
مدیرعامل استارتآپ امداد کشاورز تصریح کرد: با توجه به اینکه کاربر مستقیم این نرم افزار قشر کشاورز جامعه است ، مشکل عمده دسترسی محدود کشاورزان به اینترنت بوده و در حقیقت بسیاری از کشاورزان در مناطقی زندگی میکنند که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، به همین دلیل نمیتوانند از همه خدمات استفاده کنند.
بیارش با اشاره به دانش بنیان بودن این استارت آپ بیان کرد: کسب و کار ما نوپا بوده و نیازمند حمایت از سوی شرکتهای دولتی جهت معرفی به سایر کشاورزان است. در این راستا برخی از شرکتها کمکهایی را انجام داده اند که از جمله میتوان به ایجاد قابلیت استعلام کشاورزها بر روی نرم افزار اشاره کرد. از آنجایی که ما دانشجو هستیم و یک استارت آپ دانش بنیان را راه اندازی کرده ایم نیازمند کمک رسانی از سوی دولت هستیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: کمبود مالی برای ساخت این نرم افزار را نداشتهایم، اما اگر از کمکهای مالی برخوردار شویم میتوانیم گامی مهم در جهت تقویت این نرم افزار برداریم. همچنین، تا امروز هیچ کمکی از ارگانهای دیگر دریافت نکرده ایم و با وجود پیگیریهای بسیار نتیجه مطلوبی به دست نیاوردهایم.