عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه قیمت فعلی خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد به مردم توصیه کرد فعلاً وارد این بازار نشوند چراکه جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است که تولید را افزایش خواهد داد و بهمحض رونق تولید متضرر میشوند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا نجفیمنش، عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان خودرو به حضور دلالان در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: از آنجایی که بحث بازار خودرو بخشهای مختلفی از جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد، افراد زیادی نیز در این خصوص دخالت و ورود پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه تولید خودرو در سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: کمبود قطعات سبب شده است خودروسازان در سال جاری نیز به تولید مورد نظر خود دست پیدا نکنند و فضا برای جولان دلالان این حوزه فراهم شود.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان خودرو با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک حباب ۲۰ تا ۳۰ درصدی در قیمت خودروها وجود دارد به مردم توصیه کرد در این بازار حبابی وارد نشوند چرا که جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است که تولید را افزایش خواهد داد و بهمحض اینکه کار خودروسازی رونق پیدا کند متضرر خواهند شد.
نجفیمنش خاطرنشان کرد: علت ایجاد این حباب قیمتی، نقدینگی بالا در اقتصاد کشور است که هر روز بیش از هزار میلیارد به حجم آن افزوده میشود. از آنجایی که تولید کالا افزایش پیدا نکرده است، رشد نقدینگی، افزایش قیمت کالا در بازار را بهدنبال داشته است.
وی نوسانات نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: میتوان گفت: تغییرات نرخ ارز با تغییرات قیمت خودرو خصوصاً انواع وارداتی برابری میکند. افزایش قیمت ارز، مواد اولیه، دستمزد و... منجر به رشد قیمت قطعات و در نهایت خودرو شده است.
این خودروساز در ادامه عنوان کرد: سال گذشته سازمان رقابت فرمولاسیونی برای تعیین قیمت خودرو اعلام کرد که خودروسازان ناچار به تبعیت از آن شدند، اما فروش خودرو با آن قیمت سبب ضرر ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان شد.
نجفیمنش ادامه داد: زیان سال گذشته خودروسازان سبب شد طلب قطعهسازان پرداخت نشود و در نتیجه قطعهسازان نیز بهدلیل کاهش توان مالی قادر به تولید بهموقع قطعات مورد نیاز خودروسازی نبودند. ازسوی دیگر تحریمها موجب شد خرید قطعات مورد نیاز خودرو با افزایش ۲۰ درصدی هزینه مواجه شود.
وی با ابراز اینکه در سال جاری خودروسازی تجاری نشد، تأکید کرد: امسال تولید خودرو داشتیم، اما بهدلیل کسری و کمبود قطعات آن گونه که باید به دست مشتری نرسید. در حال حاضر بیش از ۱۷۰ هزار خودرو در کف کارخانهها و پارکینگ آنها وجود دارد که نقص قطعه دارند. عمده آن قطعات الکتریکی هستند که سازنده آنها در دنیا تنها دو کشور هستند و بهدلیل تحریم قادر به خرید آنها نیستیم.
عضو هیئت مدیره انجمن قطعهسازان خودرو در خصوص عملکرد وزارت صمت گفت: تمام کارهای این وزارتخانه از روی خیرخواهی و کنترل کردن بازار بوده است. وزارت صمت برای جلوگیری از تلاطم بازار پیشنهاد داد ۳۰ درصد تولید خودروسازان در حاشیه بازار بهفروش برسد که متأسفانه خیلی موفق نبود و فرصتی برای سودجویان بهوجود آورد، البته اگر پیشفروش صورت نمیگرفت قیمت بسیار بیشتر افزایش مییافت.
نجفیمنش به نقش مردم در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در زمان بلایای طبیعی همه مردم برای کمک عجله میکنند، وضعیت فعلی ما نیز با این حجم تحریمها و فشارها از سوی آمریکا مانند یک بلاست که یاری همهجانبه مردم را میطلبد. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد افراد برای حفظ ارزش پولشان وارد بازار خودرو میشوند که موجب دامن زدن بحران میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که "چرا پس از سالها خودروسازی در کشور تا این حد تحت تأثیر تحریم قرار میگیریم؟ "، تشریح کرد: یک خودرو دارای ۳ هزار و ۳۰۰ قطعه است که هیچ کشوری قادر نیست ۱۰۰ درصد قطعات را تولید کند، کشور ما هم توانایی تولید چند قطعه را ندارد و به واردات وابسته است.