جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین به صورت خودجوش با برگزاری جلسهای به گفتمانسازی سند تحول بنیادین پرداختند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین به صورت خودجوش با برگزاری جلسه ای به گفتمانسازی سند تحول بنیادین پرداختند.
مهدی مرادی، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین گفت: کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۵ سند توسعه آموزش که به سند ۲۰۳۰ معروف شده را به تصویب رسانند که ۱۷ هدف اصلی دارد و شعار اصلی آن یادگیری مادامالعمر و باکیفیت است. این سند ۱۶۹ هدف ویژه و ۲۰۸۳ مؤلفه دارد و کشورهای امضاکننده آن متعهد میشوند از اول ژانویه ۲۰۱۶ در سیاستهای کلی خود مفاد این سند را اجرا و تا سال ۲۰۳۰ تمام بندهای آن را به مرحله اجرایی شدن برسانند. اجرای این سند در ۲۰ آذرماه سال ۹۵ توسط کمیسیون ملی یونسکو با حضور وزرای آموزشوپرورش و علوم در کشور ما رونمایی و در ۲۵ شهریور ۹۵ تصویب شد.
مرادی مطرح کرد: روند توافق این سند در کشور ما برخلاف قانون اساسی تصویب شده است؛ چرا که طبق اصل ۷۷ و ۱۵۷ قانون اساسی دولت قبل از امضای هر عهدنامه بینالمللی باید لایحه پیشنهادی را به مجلس بفرستد تا بعد از تصویب در مجلس و بررسی آن در شورای نگهبان در باب عدم مخالفت با قانون اساسی و شرع مقدس مورد توجه قرار بگیرد که این قانون در خصوص سند ۲۰۳۰ انجام نشده است.
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان ضمن انتقاد شدید از اجرایی شدن و تصویب این سند تأکید داشتند که جمهوری اسلامی تسلیم این سند و امثال آن نمیشود و اجرای بیسروصدای آن مجاز نیست، از سوی دیگر به دستگاههای مسئول هم اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت میکرد و اجازه نمیداد کار تا جایی پیش رود که ما مجبور به جلوگیری از اعمالنفوذ سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی شویم چرا که در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی معنا ندارد.
وی در ادامه افزود: برخی از بندهای این سند در تلاش است تا افکار نسل آینده کشور را در دست بگیرد همچنین بندهایی مغایر با قانون اساسی است، در اولین بند این سند موضوع آموزش مسائل جنسی مطرح است و در صفحات ۲۹ و ۷۵ میگوید باید آموزش جامع جنسی یاد داده شود. در راستای اجرای این بند از سند تعداد ۹۰۰۰ جلد کتاب در مهدکودکها و پیشدبستانیها در خصوص آموزش مسائل جنسی پخش شد.
مرادی بیان کرد: از سوی دیگر این سند به دنبال حذف الگوهای اسلامی انقلابی و فرهنگ ایثار و شهادت با بهانه ترویج خشونت در دروس است و شاید بتوان گفت: حذف درس ۱۵ هدیههای آسمانی کلاس ششم با عنوان «رهبران کوچک» بر این اساس انجام شد که البته با فشار افکار عمومی درس جدیدی با محوریت مناطق عملیاتی جنوب به این کتاب اضافه شد.
این فعال دانشجویی اظهار کرد: از مهمترین دلایل تعارض این سند با نظام تربیتی کشور ما میتوان به این نکته اشاره کرد که سبک و فرهنگ و تمدن ما با نظام غرب متفاوت است. از سوی دیگر وقتی در سند تحول بنیادین که عدالت آموزشی و تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران در آن لحاظ شده چه نیازی به سندی به نام ۲۰۳۰ وجود دارد؟ از سوی دیگر در سند ۲۰۳۰ به مواردی از جمله تربیتمعلم با کیفیت اشاره شده این در حالی است که سالهاست با تأسیس دانشگاه فرهنگیان این موضوع در کشور ما مورد توجه است.
سند ۲۰۳۰ موجی از ویرانگری را در کشور ما به وجود میآورد سیده نفیسه حسینی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنتالهدی صدر قزوین خاطرنشان کرد: مدتهاست دانشگاه فرهنگیان تحتفشار بسیار است و عدهای درصدد برچیدن این دانشگاه هستند، اما مقام معظم رهبری برخلاف هرساله که معلمان در حسینیه امام خمینی (ره) گرد هم میآمدند، این بار خود به دیدار فرهنگیان در دانشگاه پردیس خواهران رفتند، این حرکت و توجه موجب تقویت دانشگاه فرهنگیان در مقابل هجمهای بود که علیه این دانشگاه در حال فعالیت است.
محمد اسحاق روستا، دانشجوی دانشگاه پردیس شهید رجایی قزوین مطرح کرد: سند ۲۰۳۰ ساختهوپرداخته ما نیست و عباراتی، چون توسعه و پیشرفت که در این سند اعلان میشود با تعریف ما در خصوص این واژگان متفاوت است و هر کدام از ما تعریف خاص خود را در این خصوص داریم. مفاهیم به دلیل تفاوت فاحش جهانبینیها با هم متضاد است، فلسفه و جهانبینی دنیای غرب مادیگرا و سکولار است و دنیای آنها محدود به همین دنیای پیرامون است و آخرتی برای انسان متصور نیستند، اما ما معتقد به سرای آخرت و زمینهسازی این دنیا برای ورود به دنیای دیگر هستیم و این موارد تضادهای مختلفی را به سبب این تغییر جهانبینیها به وجود میآورد و همین امر باعث میشود اجرای جهانبینی غرب در کشور ما با تکیه بر سند ۲۰۳۰ موجی از ویرانگری را به وجود بیاورد.
سیده نفیسه حسینی اظهار داشت: این ویرانگری گریبانگیر غرب نیز شده و اگر در سال ۲۰۳۰ کشورهای مختلف این سند را اجرایی کنند به سمت نزول پیش خواهند رفت و از هم خواهند پاشید، زیرا این سند براساس سبک زندگی معیوب غرب تدوینشده و نیاز است مسئولان به این موضوع نگاه جدی داشته باشند.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: سند ۲۰۳۰ یک سند همهجانبه است که در حوزههای مختلف ورود دارد و تنها محدود به آموزشوپرورش نیست بلکه میخواهد در سال ۲۰۳۰ کشورهای مختلف را به تمدن غربی برساند و سنگر اصلی این سند نیز در آموزشوپرورش است. برخی سند تحول بنیادین را با عباراتی، چون آرمانخواهانه بودن در کف مدارس اجرایی نمیکنند درحالیکه اجرای سند ۲۰۳۰ موجب وقوع بحران در مدارس میشود، زیرا تضادهای سند ۲۰۳۰ با سند تحول نشأت گرفته از تفاوت جهانبینیهاست.
جهانبینی سند ۲۰۳۰ با جهانبینی کشور ما در دو ریل کاملاً متفاوت قرار دارد زینب عزتی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنتالهدی صدر قزوین گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی ما به دنبال تمدن سازی هستیم و پایه این تمدن، فرهنگ بهعنوان مجموعهای از عقاید و افکار افراد مختلف قرار دارد و جهانبینی ما را ایجاد میکند و نوع نگاه ما را به دنیا، انسان، خدا و هستی نشان میدهد. اهمیت این موضوع باعث میشود تا بدانیم جهانبینی سند ۲۰۳۰ با جهانبینی ما در تعارض است و هر کدام در ریلی متفاوت در حال حرکت هستند که هیچ تناسبی با هم ندارد و به هم نمیرسد.
چرا باید به سراغ سند بیگانه برویم؟! مهشید سوری دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنتالهدی صدر قزوین اظهار کرد: هر جامعهای فرهنگ مختص خود را دارد که مطابق با آن پیش میرود، حال سندی به نام ۲۰۳۰ به دنبال آن است که تمامی کشورها را به سمت تمدن غرب بکشاند و دیگر فرهنگها را نابود کند. ممکن است این سند نکات مثبتی هم داشته باشد، اما جای تأمل در این نکته وجود دارد که کشور ما خود سندی قوی و کامل به نام سند تحول بنیادین دارد، حال وقتی خود ما سند مهمی، چون سند تحول داریم چرا باید به سراغ سندی بیگانه برویم؟!
مهدی مرادی بیان کرد: کشورهای امضاکننده سند ۲۰۳۰ باید تمامی مفاد آن را رعایت و اجرایی کنند، در حال حاضر این سند توسط برخی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد در حال اجرا است و در برخی دیگر از جمله فرانسه و مصر اجرا نمیشود. در کشور ما نیز پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت بسیاری با آن مخالف هستند و از لحاظ قانونی نباید این سند اجرا شود؛ شاید به گفته مسئولان این سند بهصورت رسمی اجرا نمیشود، ولی شاهد پیشروی آن بهصورت خزنده هستیم چرا که عزم جدی در اجرای سند تحول بنیادین در کشور وجود ندارد. این سند مختص آموزش و پرورش نیست و از مصادیق اجرای آن میتوان به وزارت ارتباطات و صداوسیما و وزارت علوم نیز اشاره کرد.
سیدهنفیسه حسینی خاطرنشان کرد: بهظاهر اعلام میشود که سند ۲۰۳۰ در کشور اجرا نمیشود، اما شاهد هستیم این سند بهصورت چراغ خاموش در جوانب مختلف در حال اجرایی شدن و پیشروی است. در حال حاضر مظاهر برخی رفتارهای جامعه شبیه به غرب شده است که نشان از پیشروی سند ۲۰۳۰ در جامعه دارد، انتقادی که از مسئولان داریم این است که برای سند تحول بنیادین آنقدر کارگروه تشکیل نشده که برای سند ۲۰۳۰ تشکیلشده و در حال فعالیت است و حتی در برخی موارد گزارشهایی هم در خصوص اجرای آن داده میشود.
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنتالهدی صدر قزوین تاکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در تأکیدات خود بر مضرات و آسیبهای سند ۲۰۳۰ تأکید دارند نشان از کمکاری مسئولان و جامعه تعلیم و تربیت به این موضوع دارد. حال این مطالبه جدی ما از مسئولان است که در حوزه نشاط و شاداب سازی سالم و حتی آموزش مباحث جنسی از دیدگاه اسلام قانونهای لازم را تدوین و خلأهای موجود پر شود چرا که در دین اسلام خلأ و نقصانی در موضوعات مختلف از جمله این زمینهها وجود ندارد و این از کمکاری و عدم پیگیری ما ناشی میشود که دیدگاههای اسلام را در این زمینه استخراج نکردهایم از اینرو باید قوانین لازم از آن استخراج کنیم.
زینب عزتی افزود: در حقیقت سند ۲۰۳۰ باعث میشود تا معلم مؤمن و انقلابی ما در کلاس درس بهجای تربیت سربازی برای امام زمان (عج) سربازانی برای نظام سلطه و دنیای غرب تربیت کند، زیرا خروجی این سند چیزی جز تربیت سربازهایی برای نظام سلطه نیست.
اجرایی شدن زیرپوستی و چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ در مدارس مهدی مرادی با اشاره به کلیپ های پخش شده در مدارس گفت: کلیپهای پخششده در جامعه با موضوع رقص و همخوانی آهنگهای غیرمجاز در مدارس را شاید بتوان اقدامی برنامهریزیشده با بهانه جشن و شادی در مدارس دانست که نتیجه آن اجرایی شدن زیرپوستی و چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ در مدارس و پیشروی آن است.
سیدهنفیسه حسینی اظهار کرد: پخش این کلیپها در فضای بدون کنترل مجازی که زمینه هوشیاری را در جامعه ایجاد کرد، اهداف شومی داشت، این کلیپها به دنبال بسترسازی در راستای اهداف نهفته خود از جمله ایجاد زمینه گسترش اینگونه اقدامات و عادیسازی آن و دامن زدن به بیاعتمادی به معلمان بودند و فضاسازی و اهداف شوم سیاسی در آن مشهود است. بااینحال این کلیپها تلنگری را برای همه ما در پی داشت و منجر به هوشیار شدن همگان شد.
محمد اسحاق روستا با اشاره به کنترلی در فضای مجازی نیست اظهار کرد: نباید نشاط و سرزندگی را محدود به آهنگ و موسیقی کرد بلکه باید زمینهای را ایجاد کرد تا استعداد دانشآموزان شکوفا شود بیشک اگر این اتفاق رخ دهد نشاط و شادابی در بین دانشآموزان ایجاد خواهد شد. اگر نظام حافظه محور تغییر یابد و دانشآموز خلاق پرورش یابد نشاط ایجاد میشود از سوی دیگر فضای فیزیکی مدارس مانند زندان است که دانشآموز در ساعاتی در آن محصور میشود و معلم یکهتاز در این مباحث است و دانشآموز در مدرسه فقط با دروس سروکار دارد و همین خمودگی را در پی دارد، این بیتحرکی دانشآموزان منجر به خستگی آنها میشود لذا اینروند باید اصلاح شود و به سمتی حرکت کنیم تا با فعالیتهای فوقبرنامه و تغییر فضای نامناسب فیزیکی مدارس با اضافه شدن بسترهایی برای ورزش کردن آنها و یا ایجاد فضاهای هنری بانشاط شود.
سیدهنفیسه حسینی مطرح کرد: بحث نشاط یکی از مباحث مهمی است که مغفول واقعشده و دشمن با هوشیاری روی این نقاط مغفول مانده بهراحتی مانور میدهد و روی آن برنامهریزی دارد. امروز برخی درصدد القای این مفهوم هستند که شادی را محدود به داشتن آهنگ و موسیقی کنند چرا که به تعبیر آنها جامعه راحتتر قبول میکند که با یک آهنگ نشاط داشته باشد، اما چه میزان میپذیرد که با فضایی سالم، چون ورزش این نشاط را داشته باشد؟
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: این تعبیر و تعریف از نشاط صحت ندارد، زیرا میتوان بهراحتی از طرق سالم به نشاط دست یافت. منظور از نشاط و شادی این است که سرزنده بوده و کسل و خمود نباشیم بلکه اهل کار و فعالیت باشیم چرا که این امر موجب سرعت گرفتن روند امور میشود.