مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: نسبت به معرفی گزینهای که خود را متعلق به جریان فتنهگر سال ۸۸ و متعلق به جریان تکمیل کننده سند عملیاتی دشمن در حوزه آموزش یعنی سند ۲۰۳۰ باشد، واکنش خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صدیقی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نشستی که به منظور بررسی مسائل و موانع پیش روی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان با حضور اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در خبرگزاری دانشجو برگزار شد گفت: نظام رسمی آموزش و پرورش در ایران با دو آسیب نگاه مقطعی و تصمیمات جزئی نگرانه مواجه است که اگر از این دو آسیب عبور نکنیم و تصمیم گیریها و تصمیم سازیها با افق انقلاب اسلامی تنظیم نشود و از طرفی به ازای این حرکت عظیم متغیرها و چالشهای آن هم به صورت یک کل به هم پیوسته لحاظ نشوند نمیتوانیم کشور را در گام دوم انقلاب پیش ببریم.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند به یک نگاه عمیق و استراتژیک است نه یک نگاه تکنیکی تصریح کرد: تصمیم گیری و اداره آموزش و پرورش در ایران دولتی است با این وجود دولتها عملکرد، حمایت ها، سیاستها و متغیرهای خود را در یک بازه زمانی هشت ساله ارائه میدهند و این در حالی است که تغییرات نسلی زمان بر و ۱۲ ساله است؛ بنابراین در یک بازه زمانی ۳ ساله و ۴ ساله نمیتوان به این موضوع نگاه کرد.
صدیقی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای اجرایی شدن چند الزام دارد، تصریح کرد: این سند یک مقدمه دارد که فهم درست از معنای تحول است با این وجود هنوز معنای درستی از تحول در دست اندرکاران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد نشده و هنوز فهم تحول به معنای آنچه رهبر معظم انقلاب طی این سی سال بر آن تاکید کرده اند جدی گرفته نشده است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اراده برای تحول و یک عزم جدی و مجاهدانه میخواهد، چون قرار است انقلابی در آموزش و پرورش صورت گیرد، تصریح کرد: موضوع ما اصلاح نظام آموزش و پرورش نیست بلکه باید یک انقلاب نو انجام شود.
وی با بیان اینکه مسئله آموزش و پرورش فقط مسئله وزارت آموزش و پرورش نیست گفت: اگر قرار است تحولی صورت بگیرد همه اجزای حاکمیت اعم از دولتی و نیمه دولتی باید سهم خود را نسبت به این امر تعیین کرده و وظیفه خود را انجام دهند در غیر این صورت وزارت آموزش و پرورش نمیتواند وظیفه خود را انجام دهد.
صدیقی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳.۵ میلیون دانش آموز، ۴۰ میلیون خانواده دانش آموز و یک میلیون معلم درگیر مسائل آموزش و پرورش هستند با این وجود اگر اغنای عمومی و خرد جمعی مردمی نسبت به سند تحول آموزش و پرورش صورت نگیرد و مردم به آن آری نگویند معتقدم تحولی شکل نخواهد گرفت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: باید آنچه را که رهبر معظم انقلاب در مورد تحول بیان کرده اند فهم شود و کسی که میخواهد در لایههای مختلف آموزش و پرورش مسئولیت بگیرد باید از عمق جان به این تحول اعتقاد داشته باشد و از طرفی همه ارکان حاکمیت باید سهم خود را نسبت به این تحول تعیین و آن را ادا کنند.
وی با بیان اینکه هدف گذاری ما در بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان جبهه سازی جریان انقلاب اسلامی در درون آموزش و پرورش است و این افق فراتر از آن چیزی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده و در واقع سند قسمتی از کار ماست، تصریح کرد: سال گذشته بیش از دو و نیم درصد از ظرفیت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند و همچنین هفت درصد از این دانشجویان به اردوهای راهیان نور و بیش از سه و نیم درصد نیز به اردوهای جهادی اعزام شدند که این ظرفیت چندین برابر دانشگاههای دیگر بوده است.
صدیقی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع معرفی گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس اشاره کرد و افزود: کسی که قرار است وزیر آموزش و پرورش شود باید خطوط قرمز نظام را به صورت عمومی و اختصاصی رعایت کرده و از آنها عبور نکرده باشد. برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست که کسی را حتی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی کنند که خودش را متعلق به جریان فتنه گر ۸۸ و متعلق به جریان تکمیل کننده سند عملیاتی دشمن در حوزه آموزش یعنی سند ۲۰۳۰ بداند. برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست که این آدم حتی یک روز در مقام سرپرستی قرار بگیرد چه برسد به اینکه بخواهند او را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و تعیین کننده سیاست ها به مجلس معرفی کنند. و اگر این اتفاق بیفتد ما حتما واکنش جدی خواهیم داشت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه ما در قبال معرفی گزینهای که خود را وابسته به جریان فتنه ۸۸ و تکمیل کننده سند ۲۰۳۰ معرفی کند واکنش جدی خواهیم داشت، تصریح کرد: امروز مثل سابق نیست که جریان نواندیش نظام آموزشی نسبت به هر نوع تغییری در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد هزینه برای سهم خواهی های حزبی خصوصا در مسئله انتخابات بی تفاوت باشد.
وی با اشاره به اینکه دریافت ما از سند ۲۰۳۰ دریافت درستی نیست چرا که آنچه از این سند بیان میشود، فقط ناظر به بخش سخیف آن بوده که عمدتا مربوط به مسائل جنسی و اخلاقی است، افزود: سند آموزشی ۲۰۳۰ یک سند همه جانبه است که برای اقتصاد در آموزش، آموزشهای مهارتی، پیش دبستانی ها، دبستانی ها، آموزش متوسطه و هم برای جنسیتهای مختلف و جغرافیاهای مختلف برنامه دارد و در واقع همه ابعاد نظام آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده است.
صدیقی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدام در خصوص اجرایی شدن سند آموزشی ۲۰۳۰ تذکر میدهند، چون رسانهها فقط به مسائل جنسیتی این سند میپردازند، تصریح کرد: طراحیهایی که در حوزههای ساختاری و محتوایی در قالب سند آموزشی ۲۰۳۰ انجام شده به مراتب خطرناکتر از لایحههای رویین ناهنجاریهای اجتماعی است. مثلا طرحی مثل خرید خدمات آموزشی که مطرح شده به معنای حقیقی شالوده آموزش و پرورش را از هم میپاشد و مسئله حاکمیتی بودن آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار میدهد و از جهتی جایگاه معلم را تنزل خواهد داد و همه این مسائل در پازل سند آموزشی ۲۰۳۰ اجرا میشود، ولی چون ما این سند را در حوزههای دیگر مانند مسائل جنسی میبینیم متوجه این اتفاقات نیستیم. در هر حال امروز سند آموزشی ۲۰۳۰ در پوسته سند تحول بنیادین اجرا میشود.
قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست گفت: وزارت آموزش و پرورش وظیفه خطیری برعهده دارد چرا که رسالت این وزارتخانه تربیت نیروی انسانی برای آینده و نسلهای بعدی است بنابراین اگر نیروی انسانی شایستهای نداشته باشیم تمدنی هم نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش کلید فتح آینده است و در تحولات کشور نقش کلیدی، محوری و بنیادین دارد، تصریح کرد: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب آموزش و پرورش را منبع حیات جامعه میدانند.
قائم پناه با انتقاد از نوع نگاه دولتمردان و مسئولان به آموزش و پرورش گفت: متاسفانه نگاه دولتمردان ما به این مقوله نگاه هزینهای و بودجهای است لذا آنها باید به این درک برسند که هزینه در نظام تعلیم و تربیت سرمایه گذاری است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث معرفی گزینه آموزش و پرورش به مجلس اشاره کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش حساسترین نهاد در ایران است با این وجود شخصی باید به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود که ولایتمدار بوده و دارای صلاحیت، توانمندی و انگیزه از نوع الهی باشد، چون ما به قداست آموزش و پرورش اعتقاد داریم.
وی با تاکید بر اینکه گزینه وزارت آموزش و پرورش باید جزو بدنه این وزارتخانه باشد و از طرفی گزینه سیاسی انتخاب نشود، چون ما از نگاه سیاسی در این وزارتخانه رنج میبریم، اظهار کرد: اعتقاد وزیر آموزش و پرورش باید اعتقاد راسخ به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد و برای اجرای این سند برنامه داشته باشد.
قائم پناه همچنین بر ضرورت انتخاب گزینه جوان برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: این وزارتخانه با جوانان درگیر است بنابراین وزیر آن نیز باید از بین جوانان انتخاب شود همچنین وزیر آموزش و پرورش باید درد جامعه فرهنگیان را بداند و برای رفع معیشت معلمان و ارتقای منزلت آنها تلاش کند و از طرفی باید دارای سوابق مدیریتی قوی باشد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه باید انقلابی بودن گزینه وزارت آموزش و پرورش ثابت شود و نسبت به موضوعات مختلف مواضع متفاوتی نداشته باشد، تصریح کرد: چه طور ممکن است یک سرپرست در وزارت آموزش و پرورش روی کار بیاید که قرار بوده مدیر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی شود، اما صلاحیت او تایید نشده است و از طرفی چه طور ممکن است کسی گزینه اصلی وزارت آموزش و پرورش باشد که جزو اولین مدیران استانی بوده که برای اجرای سند ۲۰۳۰ در استان محل خدمت خود پیشقدم شده است. چنین شخصی در حال حاضر برای اینکه رای اعتماد نمایندگان را کسب کند از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دفاع میپردازد و از طرفی در حالی که او مخالف پرداخت حقوق به دانشجو معلمان بوده الان مدافع پرداخت حداقل حقوق شده است.
علی کامرانی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: مسئلهای که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که در این وزارتخانه به صورت تاریخی با مسئله تکنیک محوری مواجه هستیم به گونهای که یک روز شاهد اجرای مدل ۶-۳-۳ و یا یک روز شاهد اجرای مدل ۴-۵-۳ بوده ایم و همین تکنیک محوری نیز در بحث تامین اعتبار آموزش و پرورش و تالیف کتب درسی اجرا شده است به گونهای که میتوان گفت این مسئله یک آموزش و پرورش بیمار را برای ما ساخته که فقط با یک راهبرد بلند مدت بنیادین که براساس مبانی فکری و فلسفی ما رقم خورده میتوان آن را درمان کرد.
وی اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب سند تحول را نسخه شفابخش آموزش و پرورش میدانند دلیلش این است که ایشان به راهبرد محوری اعتقاد دارند.
کامرانی تصریح کرد: با وجود اینکه در کشور برنامه ملی درسی و اسناد دیگر را داریم، اما امروز کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شده، چون سند عملیاتی آن تهیه نشده است و در واقع اجرای سند بیشتر در حد حرف گفته شده است.
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: متاسفانه امروز کسانی که میخواهند در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت بگیرند به دفاع از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازند و این در حالی است که آنها سبقه خوبی در دفاع از سند نداشته اند.
وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک برنامه جامع و راهبردی براساس مبانی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که میتواند راهگشا باشد؛ اما متاسفانه اعتقادی به اجرای این سند وجود ندارد در هر حال سند تحول یک سند راهبردی است که براساس مبانی نظری شکل گرفته و راهکارهای متعددی نیز در این سند آمده، ولی برنامه عملیاتی آن براساس زیرنظامها تهیه نشده است.
رفیعی، یکی دیگر از اعضای شورای تبیین مواضع دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در دوران ریاست مهرمحمدی در دانشگاه فرهنگیان مسیر جذب دانشجو معلمان متناسب با افق نگاه تحولی و البته نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش نبود، تصریح کرد: در این دوره پذیرش دانشجویان فرهنگیان از ۲۴ هزار جذب به ۸۰۰۰ جذب کاهش یافت و به همین دلیل ماهیت دانشگاه فرهنگیان و ادامه حیات آن دچار مشکل شده بود که با توجه به حضور رهبر معظم انقلاب در این دانشگاه و همچنین با حضور تیم مدیریتی جدید ظرفیت جذب قوت گرفت به گونهای که در سال جاری ۲۵ هزار نفر از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند.
وی با بیان اینکه حضور رهبر معظم انقلاب یک جریان دهی و خط دهی برای توجه به مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت در کشور بود، تصریح کرد: با توجه به حضور رهبر معظم انقلاب در این دانشگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز گامهای جدی را در جهت مطالبات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برداشته است.
رفیعی افزود: بدون تبدیل شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به یک گفتمان قالب در بین معلمین کشور ابلاغهایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر میشود صورت خوشی نخواهند داشت به همین دلیل بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضرورت کاری خود را سند تحول بنیادین قرار داده و در این مسیر شناخت سند و ساده سازی آن، تولید محتوا برای سند و مطالبه از مسئولان را در راستای گفتمان سازی محور کار خود قرار داده است.
وی افزود: ما در راستای گفتمان سازی در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام به برگزاری دورههای متعدد آموزشی به صورت ستادی و صفی در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری نشستهای متعدد با حضور مفاخر تعلیم و تربیت، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی با هدف بررسی مسائل نظام آموزش و پرورش، مطالبه گری پیرامون اجرای سند و برگزاری مناظرات دانشجویی پرداخته ایم.
رفیعی با بیان اینکه سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و همچنین معاون سیاسی امنیتی استانداری این استان بوده که به دلیل نارضایتی وزارت کشور استعفاء داد، تصریح کرد: برکناری این فردی نشان دهنده نگاه سیاسی او به آموزش و پرورش بوده است؛ بنابراین نمایندگان مردم باید بدانند که برای هر تایید یا رد صلاحیتی نه تنها در قبال جامعه معلمین کشور بلکه در قبال کل ملت مسئول خواهند بود؛ مطالبه ما از همه نمایندگان این است که نسبت به خطوط قرمز نظام حساس باشند و به عملکرد افراد برای وزارت آموزش و پرورش نگاه جدی داشته باشند.