آخرین اخبار:
کد خبر:۷۸۲۱۶۳
اکبری در گفتگو با دانشجو:

مراکز رشد حلقه مفقود ارتباط دانشگاه با صنعت / دانشجویان با نگاه حل مشکلات جامعه وارد عمل می‌شوند

معاون مرکز رشد دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه‌ها نقش موثری در صنایع نداشتند و هیچوقت فرصت ایجاد نشد که صنایع از یک فکر بومی پا بگیرد و رابطه صنعت و دانشگاه از همان ابتدا با ناکارآمدی همراه بود.

دانشجویان مرکز رشد با نگاه حل مشکلات جامعه وارد عمل می‌شوند/مراکز رشد حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت

مجتبی اکبری، معاون مرکز رشد دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: دانشگاه گیلان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور است. دانشگاهی که طبق آمار پژوهشی و آموزشی جزو دانشگاه‌های سطح دو بوده و با ۱۷ هزار دانشجو می‌تواند یکی از دانشگاه‌های دارای تاثیر به حساب آمده و با وجود منابع و امکانات موجود و شرایط جغرافیایی در اطراف دانشگاه می‌تواند کارآفرینی را به طرز ویژه‌ای از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت انجام دهد.

اکبری با اشاره به فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه گیلان مطرح کرد: مرکز رشد این دانشگاه تبدیل به مکانی برای بروز خلاقیت در جامعه دانشگاه شده است. نقش دانشگاه‌ها به عنوان موتور رشد جامعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی همیشه مطرح بوده، ولی به نظر بنده این موتور توسعه علم تاکنون آنطور که باید و شاید نتوانسته نقش خودش را عملی کند و به خاطر صنعتی شدن در کشور‌های خاورمیانه و یا کشور‌های هم نسل ما در توسعه علم، صنایعی که در پیش از انقلاب وارد کشور شدند عموما کپی برداری بوده و نوآوری خاصی در این زمینه نداشتیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به سابقه ورود صنایع به ایران تصریح کرد: با توجه به رشد صنعتی شدن، دانشگاه‌ها نقش موثری در صنایع نداشتند و این رویه ادامه پیدا کرد و دانشگاه‌ها تحقیقات خود را جلو بردند و صنایع نیز راه خود را رفتند، این تناقض باعث شد تا صنایع مونتاژ شود و هیچوقت فرصت ایجاد نشد که صنایع از یک فکر بومی پا بگیرد و رابطه صنعت و دانشگاه از همان ابتدا با ناکار آمدی و کاستی‌هایی همراه بود.
 
کد ویدیو
 

وی در ادامه با یادآوری نوع ارتباط دانشگاه صنعت بیان کرد: در گذشته همیشه نگاه ما به این بود که صنعت چه موقع به سمت دانشگاه می‌آید و چه موقع دانشگاه به سمت صنعت می‌رود، در صورتی که نیاز‌های این دو حوزه یکسان نبوده بلکه در هم تنیده بود و نیاز مشترک حس نمی‌شد؛ یعنی صنعتگر در صورت بروز مشکل چشمش به خارج از کشور بود، چون تکنولوژی را از خارج تهیه کرده بود و دانشگاه هم برای اینکه به سمت تحقیق و توسعه برود به دنبال سرمایه و بودجه بود.

اکبری با اشاره به چگونگی کار و روند مرکز رشد و اهمیت آن اظهار کرد: مرکز رشد فضایی است که می‌تواند نگاه خلاق گونه را ایجاد کند که در این فضا ما برای ایجاد یک صنعت و ایجاد یک دانش نیاز به نگاه به ظرفیت و درون خود برای غلبه بر مشکلات داخلی داریم.

معاون مرکز رشد دانشگاه گیلان در ادامه تاکید کرد: مرکز رشد با ایجاد فضایی خلاق گونه و نگاه به بحث کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان ایده‌های خود را که برآمده از نگاه به داخل جامعه و بررسی مشکلات جامعه و تبدیل مشکل به مسئله است، با استفاده از تخصص‌های مختلف و در قالب یک کار تیمی، این مشکل را برای عده زیادی از اعضای جامعه حل می‌کنند و از این طریق مخاطبینی را پیدا می‌کنند که حاضر هستند برای رفع مشکلشان هزینه‌ای را پرداخت کنند و از این طریق اشتغال پایدار مبتنی بر حل مشکلات جامعه ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سابقه مرکز رشد دانشگاه گیلان افزود: دانشگاه گیلان در این زمینه دانشگاه نوپایی به حساب می‌آید که از سال ۹۴ در این زمینه وارد شده و در مسیر ایجاد واحد‌های رشد فناور گام برداشته و با تهیه زیر ساخت و فراهم کردن شرایط و کمک خیرین استانی پذیرای دانشجویان و اساتید برای ارتقای مرکز رشد می‌باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: نقشی که مرکز رشد می‌تواند در ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت داشته باشد استفاده از دانش آموختگان دانشگاه بوده که با ایجاد خودباوری در آن‌ها و شناسایی مشکلات و رویکرد حل مسئله، فضای کار آفرینی را برای دانش آموختگان فراهم کند. همچنین با ایجاد مراکز تحقیقات صنعتی بستر مناسبی برای حل مشکلات صنعت فراهم کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار