معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها گفت: تنها «خودسازیِ ناظر به جامعهسازی» است که خروجی آن، عنصر تاثیرگذار اجتماعی برای مبارزه فرهنگی است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، حجتالاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مراسم افتتاحیه دومین دوره از نهمین طرح ضیافت رضوی با اشاره به روح واحد حاکم بر زندگی ۲۵۰ ساله اهل بیت (ع) گفت: شرایط سیاسی اجتماعی اهل بیت (ع) در این ۲۵۰ سال شباهت بسیاری با شرایط انقلاب اسلامی دارد؛ بر این اساس، آگاهی از راهبردهای ایشان در آن زمان برای ما بسیار راهگشا خواهد بود.
وی در تبیین سیر زندگی اهل بیت (ع) پس از واقعه کربلا تصریح کرد: امام سجاد (ع) به عنوان اولین امام طراحی کننده سیاستهای اهل بیت (ع) بعد از امام حسین (ع)، حتی ۲۰ شیعه مطیع و پارکاب نداشتند، لذا با تبیین معارف در قالب دعا، نهضت فرهنگی را آغاز کردند که در زمان امام باقر (ع) زمینه یک نهضت فکری وسیع را فراهم کرد.
مبارزه فرهنگی با جهتگیری انقلابی حجتالاسلام صالحی درباره راهبردهای اثرگذاری جامع و پرقدرت امام باقر (ع) که حتی علمای فرهیخته مکاتب مختلف را جذب کرده بود، اظهار کرد: نخستین راهبرد حضرت، مبارزه با تحریف بود که دستاویز معاندان برای قلب اسلام ناب ظلم ستیز به اسلام سکولار قرار گرفته بود و این شبکه وسیع تحریف معارف دینی، از زمان پیامبر (ص) تا زمان حال همواره وجود داشته است.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اضافه کرد: امروز عجیبترین تحریفها و تفسیرها از اسلام در داعش متجلی شده است، به حدی که هر کلیدواژه مقدسی را که انگیزه فعالیت اجتماعی به یک مسلمان میدهد، مصادره کرده و از همه ابزارهای شست و شوی فکری استفاده کردهاند.
وی، مقابله با جریان تحریف در داخل و خارج را از مولفههای قدرت جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: یک نمونه داخلی از تحریف در زمان ما این است که برخی چهرههای اجتماعی که میتوانند سرمایه اجتماعی داشته باشند، رسانه را ابزار قرار داده و با تطمیع، تحریف یا تغییر محاسباتی، چنان افکار عمومی را در خدمت میگیرند که مرجعیت عمومی یافته و دین از زبان آنها تفسیر شود.
حجتالاسلام صالحی با اشاره به اینکه بهرهمندی از قدرت و حاکمیت، ضریب نفوذ یک فکر در جامعه را افزایش میدهد، افزود: حکومت اموی کاملا تفکرات مردم را تغییر داده و آنقدر زمینه تحریف فراهم شده بود که وقتی آیه شریف «اطیعوالله و اطیعوالرسول و...» که جزء آیات راهبردی قرآن کریم است، در معرض تفسیر غلط دین قرار گرفت (هر که به قدرت برسد ولو از فاسدترین راهها، اولوالامر است)، جامعه بهراحتی آن را پذیرفت.
خودسازی بدون رویکرد انقلابی حاصلی جز بردگی استعمار ندارد وی ادامه داد: در چنین جامهای که مقیاسهای اساسیاش دچار تغییر شده است، هر چه به احکام و خودسازی پرداخته شود، جز بردگی در برابر استعمار، حاصلی ندارد. از این رو رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از تعبیر «خودسازیِ ناظر به جامعه سازی» استفاده میکنند که خروجی آن، عنصر تاثیرگذار اجتماعی است.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: مبارزه امام باقر (ع) در برابر تحریفات نیز یک مبارزه فرهنگی با جهت گیری انقلابی بود، به گونهای که با ظلم و فساد و طاغوت سازش نداشت؛ نه فقط بیان احکام و معارف. به همین دلیل بود که جامعهای که در زمان امام سجاد (ع) حتی ۲۰ شیعه پارکاب نداشت، به جامعهای تبدیل شد که صدها نفر در مسجد منتظر تفاسیر و تعالیم امام باقر (ع) مینشستند.
عزت امروز تشیع، بینظیر است/ به بهانه وجود حاکمیت دینی، شانه خالی نکنیم وی با تأکید براینکه از وظایف امروز ما این است که اهل مبارزه فرهنگی بوده و دغدغههای اجتماعی، اولویت اول ما باشد، یادآور شد: در این ۴۰ سال که از انقلاب اسلامی میگذرد، تقریبا همه مؤلفههای سیاسی اجتماعی زمان اهل بیت (ع) از جمله مبارزه با تحریف، جنگ مسلحانه، جنگ روانی و اقتصادی را تجربه کردهایم، اما عزتی که امروز تشیع دارد در هیچ برهه تاریخی نداشته است.
حجتالاسلام صالحی تأکید کرد: اکنون که در یک هماورد و پیچ تاریخی سرنوشتساز هستیم، نمیشود صرف اینکه حاکمیت دینی برقرار است، بیتوجه بوده و از خود سلب مسئولیت کنیم. عنصر دینی جریانساز و اثرگذار امروز، جوان مؤمن، متدین و انقلابی است.
شبکه سازی اجتماعی وی، تشکیلات سازی را دومین راهبرد امام باقر (ع) در کنار مبارزه فرهنگی دانست و گفت: ایشان اولین امامی هستند که شفاف و هوشمندانه به شبکه سازی اجتماعی پرداختند. در دنیای پیچیده امروز نیز بدون همافزایی، نمیتوان کاری از پیش برد.