فعال فرهنگی گفت: در اسلام آمریکایی مسائلی را به دین، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نسبت میدهند که اساس عدالتخواهی را زیر سوال میبرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی، فعال فرهنگی و رسانه ای در اولین دوره مدرسه عدالتخواهی که به همت جنبش عدالتخواه دانشجویی در محل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است، گفت: عدالتخواهی یعنی تلاش برای تغییر و اصلاح مناسبات هویت یعنی تلاش برای اینکه خودمان در جایگاه درستی نسبت به خدا و جهان قرار بگیریم.
وی با بیان اینکه هویت گام اول عدالتخواهی است، گفت: عدالتخواهی مهم است، اما هویت بر آن مقدم است، یعنی اینکه من کیستم و کجای جهان قرار دارم،
جلیلی بیان کرد: عالمی که ربی و توحیدی نیست، مفهوم مناسبات در آن متفاوت می شود، یا حتی گاهی اعتقاد به خدا وجود دارد اما در تعریف نسبت ها دچار اعوجاج می شوند، مثل اسلام امریکایی که در آن به وجود خدا و ائمه معتقدند ولی تعاریفشان متفاوت است به گونه ای که چیزهایی را به دین، پیامبر (ص) و اهل بیت نسبت می دهند که اساس عدالتخواهی را زیر سوال میبرد.
وی با اشاره به اینکه ظلم مصادیق گوناگونی دارند، اما سوال این است که قران چه کسانی را ظالم ترین میداند، تصریح کرد: در قران امده کسانی که مسائل غلط را به خدا و دینش نسبت می دهند ظالم ترین مردم هستند.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، نسبت بین عدالتخواهی و ساختارهاست، گفت: سوال این است که ساختارها فسادزا هستند یا ساختارهای خوبی وجود دارد که آدم های فاسد آن ها را خراب می کنند؟ و دیگر اینکه آیا در جمهوری اسلامی کسانی که درست تربیت نشده اند میتوانند عدالت را به پیش ببرند؟ همچنین اگر یک ساختار خوب می تواند همیشه خروجی خوبی بدهد و یا بالعکس چطور استفاده از یک ساختار در دوره های متفاوت، نتایج و خروجی های متضادی را به بار می اورد؟ مثل شهرداری ها که در همه جا با یک ساختار انتخاب شده اند؛ اما در یک شهر افراد شهرداری را خوب و پاک و خدوم می بینیم و در شهر دیگر بالعکس، و طبیعتا خروجی های متفاوتی هم دارد
جلیلی بیان کرد: اینکه گفته می شود ساختارها مهم و مقدم بر افراد است، به این دلیل است که ظرفیت انسان شناخته نشده است.