حدود ۱۰۰ دانشجوی خراسان شمالی در دوره طرح ولایت کشور در مشهد حاضر هستند. به سراغ آنها رفتیم و این دانشجویان علاوه بر دعوت دیگر دانشجویان برای حضور در این دوره در سالهای آتی، انتقاداتی نیز به روند طرح وارد کردند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از بجنورد، بسیاری از اوقات سعی داشته ایم به هر نحوی شده و با استدلالهایی به جوانان بفهمانیم که این کار بد و آن کار خوب است. این فعل گناه است و آن یکی ثواب دارد. استدلالهای عقلانی هم بیان میشود، اما در مواقع بسیاری بی فایده است. باید بررسی کرد که چرا یک استدلال از نظر بعضیها منطقی به نظر میرسد و از نظر دیگری خلاف عقل؟ آیا عقلها با یکدیگر متفاوت است؟
شما فرض کنید که میخواهید موضوع به حق بودن ولایت فقیه را برای دانشجویی اثبات کنید. میتوانید استدلالهای بسیاری از دین بیاورید، اما در انتها فرد مقابل شما بگوید دین؟ من قبولش ندارم. باید به او بگوییم خداوند گفته دین دار باشیم. بگوید من خدا را نیز قبول ندارم. بگوییم با منطق و بدون آیات و روایات به تو ثابت میکنیم که خداوندی یگانه و قادر وجود دارد. بگوید من عقل و علم را قبول ندارم؛ و در انتها به او بگوییم وجود عقل و علم را نیز اثبات میکنیم. آن زمان دیگر اگر فرد مغرض نباشد میتواند سخنی بگوید؟
به همین منظور دورهای تحت عنوان «طرح ولایت»، ۲۴ سال است که در کشور برگزار میشود. در این دوره ۴۵ روزه دانشجویان سراسر کشور گرد هم میآیند تا مبانی عقلی و دینی خود را تقویت کنند. زمانی که وارد این دوره میشوید به شما گفته میشود در کلاس کافر باشید؛ هر سئوال و شبههای دارید بپرسید. از وجود خدا گرفته تا عصمت ائمه؛ از اصالت اسلام تا حقانیت ولایت فقیه. اما در پایان این دوره دانشجویان با خیالی آسوده و فکری آکنده از یقین راهی دانشگاه خود میشوند.
در این دوره به ترتیب ۶ کتاب «معرفت شناسی»، «خداشناسی»، «انسان شناسی»، «فلسفه اخلاق»، «فلسفه حقوق» و «فلسفه سیاست» تدریس میشود تا دانشجویان با ارکان و مبانی تفکر توحیدی آشنا شوند.
این دوره اکنون در دانشگاه فردوسی مشهد درحال برگزاری است و دانشجویان خراسان شمالی نیز در آن حضور پررنگی دارند. حدود ۱۰۰ دانشجوی دختر و پسر از دانشگاههای سراسر استان در این دوره حاضر شدند تا پس از طی این مدت به دانشگاه خود برگشته و فعالیتهای اثرگذار تری را انجام دهند.
لزوم تدریس کتبهای طرح ولایت در دانشگاهها برای بررسی وضعیت دانشجویان خراسان شمالی حاضر در دوره به مشهد مقدس رفتیم و با آنها صحبت کردیم. نکته مشترک بین سخنان تمام دانشجویان، ارائه مطالب مفید و پایهای در این دوره بود. البته نقدهای بسیاری نیز به روند برگزاری، برنامه ریزی و دیگر موضوعات مطرح شد.
مهرشاد گریوانی، دانشجوی بجنوردی حاضر در توصیف شرایط دوره میگوید: فراگیری مبانی دین و رفع شبههها از اصلیترین ویژگیهای این دوره است. کاش میشد در کلاسهای عمومی دانشگاهها به جای برخی مسائل بیهوده این مطالب به صورت پیوسته و مستمر تدریس میشد تا تمام دانشجویان با این تفکر اصیل آشنا شوند و بدانند چه منطق محکمی پشت تمام سخنان دین وجود دارد.
گریوانی، اما از مشکلات درون دوره گلایه میکند و ادامه میدهد: با توجه به حضور حدود ۴۵۰۰ دانشجو در این دوره، تعداد خادمین کم بود و این امر باعث وجود مشکلاتی شده است. بی نظمی در ساعت شروع برنامهها و عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع از مشکلات دیگر به شمار میآید.
انتقادهایی به دوره طرح ولایت محسن نجفی، دیگر دانشجوی بجنوردی حاضر در طرح ولایت معتقد است که باید محتوای تدریس شده مقداری به روزتر شده و مسائل تازه تری در کتابها گنجانده شود.
نجفی ضعف برخی اساتید در پاسخگویی را دیگر مشکل طرح عنوان میکند و بیان میکند: در برخی موارد شاهد بودیم که کلاسی حتی استاد نداشت. این اتفاقها شایسته برگزاری چنین دورهای نیست و امیدواریم سالهای آتی این مشکلات رفع شود تا دانشجویان با خیال آسوده تری بتوانند به فراگیری این علوم مشغول شوند.
این دانشجو رشد و بالندگی فکر، رفع شبهات و منطق محور شدن تفکر را خاصیت حضور در این دوره میداند و میگوید: به دانشجویان توصیه اکید میکنم که سال بعد در این دوره شرکت کنند و فکر نکنند که ۴۵ روز عمرشان هدر میرود بلکه معتقدم این لحظات کاملا مفید است.
جلوگیری از سطحی نگری با حضور در طرح ولایت دانشجویان دختر شرکت کننده در طرح ولایت نیز نظرات مشابهی داشتند. آنها ضمن مفید دانستن این طرح از وجود برخی ضعفها گلایه میکردند.
زهرا معصومی کادر درمانی ضعیف، وجود مشکلات رفاهی و خدماتی و عدم فضاسازی مناسب را به عنوان چند نمونه از مشکلات عنوان میکند و میگوید: با رفع این مسائل قطعا روند یادگیری موضوعات بسیار بهتر خواهد شد و تاثیر بسزایی بر دانشجویان خواهد گذاشت.
فاطمه بیابانی نیز که در این دوره حاضر است ضمن مفید خواندن این طرح در راستای رشد تفکر دانشجویان و جلوگیری از سطحی نگری آنان خاطرنشان میکند: افراد خارج از لیست که بدون آزمون و تایید مرکز اعزام در دوره پذیرش شدند قطعا سطح دوره را ضعیف میکرد. اگر کیفیت را فدای کمیت نکنیم بازدهی بیشتری خواهیم گرفت.
این دوره که برای نخستین بار حدود ۴۵۰۰ دانشجو را با خود همراه میدید با برنامه ریزی دقیقتر میتواند شرایط مناسب تری را نیز مهیا کند. ضعف برنامه ریزی و ناهماهنگی از اساسیترین مشکلاتی است که دانشجویان حاضر در این دوره هرساله بیان میکنند و این نشان از یک ضعف دارد که با اندکی برنامه ریزی دقیق قابل حل است.