دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تدوین مقررات جدید برای رسانههای اجتماعی و ارتباطات شبکهای تأکید کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، جلسه دیدار سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه اعضای هیات مدیره انجمن سواد رسانهای ایران ضمن ارائه گزارش فعالیتهای گذشته این تشکل، به ارائه چشمانداز پیش رو پرداختند.
شواری عالی انقلاب فرهنگی سرپرستی جریان سواد رسانهای و اطلاعاتی را عهده دار شود حسن بشیر رئیس هیات مدیره انجمن سواد رسانهای ایران و استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ابتدای این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سواد رسانهای و اطلاعاتی در کشور، انتظار میرود شواری عالی انقلاب فرهنگی به نوعی سرپرستی تحقق این جریان در سطح کشور را عهدهدار شود تا شاهد نیل به هدف مشترک یعنی بسط و توسعه نهضت سواد رسانهای باشیم.
وی برنامهریزی برای گفتمان سازی، اجتماعی کردن موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی، اسلامی سازی و بومی سازی سواد رسانهای را مورد تاکید قرار داد و افزود: از این روزنه میتوانیم بسیاری از مشکلات آموزشی در کشور را مرتفع کنیم.
جدی گرفتهنشدن، مشکل امروز سواد رسانهای و اطلاعاتی است بشیر تصریح کرد: جدی گرفتهنشدن، مشکل امروز حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی در کشور است و امید است با توجه به اهمیت استراتژیک موضوع رسانه و فضای مجازی، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
سیدمرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران در این جلسه اظهار کرد: انجمن سواد رسانه ای ایران با حکم وزیر کشور فعالیت خود را بیش از دو سال و نیم است که آغاز کرده و تا امروز 16 دفتر نمایندگی در استانهای کشور را فعال کرده است و در افق پیش رو در تمام استانهای کشور نمایندگی فعال خواهد داشت.
وی افزود: انجمن سواد رسانه ای ایران می تواند بازوی یاریگر مناسبی برای نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نیازمند حمایت دستگاهها در زمینه پیشبرد اهداف مشترک است.
عاملی: سواد رسانه ای مفهوم جامعی برای وضعیت جدید ارتباطی و اطلاعاتی نیست در ادامه این جلسه سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک و گرامیداشت میلاد امام هادی(ع) و عید غدیرخم گفت: مهمترین ظرفیت این انجمن حضور اعضای آن است که در این زمینه تلاش جدی و تخصص لازم را دارند.
وی ادامه داد: مفهوم سواد رسانه ای که توسط یونسکو توسعه یافت و ذیل آن سواد اطلاعاتی و مجازی مطرح شد امروزه با چنان گستره ای همراه شده است که فراتر از مفهوم صرف سواد رسانه ای است.
وی افزود: مباحثی چون خدمات هوشمند ، اینترنت اشیا و یا نانو-بایو دیوایس ها (Nano-Bio Devices) که در آن تمامی پدیده های هستی در مقیاس نانو متصل به دیوایس می شوند و امکان ارتباطات شبکه ای جدیدی را خلق می کنند.
عاملی گفت: در واقع سواد رسانه ای پوشش دهنده سواد مرتبط با فضای دوم زندگی که مجموعه ای از پدیده های مرتبط با حکمرانی، کسب و کار، خدمات پزشکی از راه دور و البته خدمات رسانه ای را شامل می شود نیست و سواد رسانه ای به هیچ وجه مفهوم جامعی برای وضعیت جدید ارتباطی و اطلاعاتی نیست و شاید بهتر بود انجمن به سواد سواد مجازی و اطلاعاتی یا سواد مجازی و رسانه ای حرکت می کرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت افزود: سواد رسانه ای مفهومی با سابقه حدوداً 60 ساله است که هم اکنون نیازمند بازنگری جدی است.
کندوی ادامه داد: سواد یک مفهوم اجتماعی است که متناسب با شرایط اجتماعی تغییر پیدا می کند چنانکه قبل از گوتنبرگ سواد به توانائی استفاده از حافظه و خطاطی و خوش نویسی اطلاق می شد و هرکسی را که می توانست خوش نویسی کند با سواد می دانستند و بعد از انقلاب گوتنبرگ، سوای مفهوم خواندن و نوشتن و پیوند خوردن به نوشتارهای صنعتی را بوجود آورد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: امروزه با توسعه فضای مجازی و دو فضایی شدن زندگی بشری، سواد به مفهوم توانائی و کار و زندگی مؤثر و مفید در فضای دوم و فضای اول بصورت همزمان است.
وی افزود: امروز مفهوم سواد مجازی سه قلمرویی شده است و شامل سواد عمومی مجازی، سواد اختصاصی مجازی که مرتبط با زیست بوم و سواد مجازی فرهنگی زندگی است و البته سواد تخصصی که به موازات همه تخصص های علمی جدید سواد مجازی جدید بوجود آمده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره 35 ساله ای را پشت سر گذاشته است که بیشتر دستور جلسات آن در قالب طرح بوده و در آن نقش آفرینی مستقیم ذی نفعان کم رنگ بوده است.
وی با اشاره به جلسه دیدار با مدیران و صاحبنظران رسانه ها عنوان کرد: در آن جلسه تشکیل کمیسیون معین رسانه ای با مشارکت متولیان رسانه طرح شد که با توجه به ظرفیت غیردولتی و مردم نهاد بودن انجمن سوادرسانه ای می توان از ظرفیت این انجمن نیز در تشکیل آن کمیسیون استفاده کرد.
عاملی خاطرنشان کرد: در زمینه تدوین اسناد سیاستی مرتبط با حوزه سواد رسانه های اجتماعی نیز انجمن میتواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند.
وی افزود: در تدوین این اسناد بایستی 5 لایه سواد شامل سواد اطلاعاتی، سواد دانشی، سواد معرفتی، سواد حقوقی و سواد تحلیلی مورد توجه قرار گیرند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیتها و چالش های فضای مجازی و ارتباط آن با عرصه زندگی اجتماعی خاطرنشان کرد: همه مواردی که در فضای واقعی ماهیت جرم دارد در فضای مجازی نیز دارای همان ماهیت جرم هستند منتهی روش و چگونگی آن تغییر می کند.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال دزدی که در فضای مجازی از مسیر هک کردن و نفوذ در سیستم های رایانه ای اتفاق می افتد؛ دسترسی به حساب مالی یک فرد یا نهاد را فراهم می کند و در نتیجه مقررات گذاری های جدید برای فضای رسانه های اجتماعی و ارتباطات شبکه ای یک ضرورت جدی است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما اکنون وارد جامعه شبکه ای شده ایم که اعضای آن در سطوح مختلف به صورت همزمان تأثیر و تأثر دارند اما در این زمینه مقررات گذاری نشده است.
عاملی با اشاره به تفاهم نامه ای که میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی امضا شده است خاطر نشان کرد: در زمینه ایجاد رشته های جدید دانشگاهی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نقش محوری دارند و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه نقش همکار را ایفا می کند.
وی افزود: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ظرفیت همکاری در ارائه رشتههای جدید دانشگاهی را دارند.
وی افزود: انجمن سواد رسانه ای می تواند در زمینه زندگی شبکه ای همکاری کند و با توجه به مسائلی چون توسعه پایدار و سلامت اجتماعی می توان نگاه اسلامی را در تشکیل جامعه اسلامی تعمیم داد.
انجمن سواد رسانه ای می تواند در رشته های تخصصی همکاری های بسزایی را انجام دهد عاملی ادامه داد: انجمن سواد رسانه ای می تواند در زمینه رشته های تخصصی نیز همکاریهای بسزایی را انجام دهد چنانکه در حوزه پزشکی در حدود 24 تله (Tele) به وجود آمده و نیازمند بررسی تخصصی در زمینه ترویج سواد اطلاعاتی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسؤولیت محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علم و فناوری و فرهنگ خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی 3 سند مرجع، 85 سند سیاستی و حدود 2269 مصوبه دارد که سه سند مرجع نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرکدام دارای برنامه اقدام های متعددی هستند.
سند مهندسی فرهنگی حدود 304 برنامه اقدام دارد وی افزود: سند مهندسی فرهنگی حدود 304 برنامه اقدام دارد که با توجه به برگزاری اولین جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور مباحث مربوط به رسانه را می توان در برخی جلسات این ستاد پیگیری کرد.
در این دیدار حسن بشیر رئیس هیات مدیره انجمن سواد رسانهای، سیدمرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانهای، حمیدرضا کمالی ـ نایب رئیس انجمن سواد رسانهای، امیدعلی مسعودی عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن سواد رسانهای، معصومه نصیری عضو هیات مدیره و خزانهدار انجمن سواد رسانهای و محمدصادق افراسیابی مدیرعامل سابق انجمن سواد رسانهای حضور داشتند.