گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از روشهایی که وزارت راه و شهرسازی در پروژههای تولید مسکن خود در پیش گرفته، شیوه مشارکتی است. قرار است تولید200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و ۱۴۶ پروژه توسط سازمان ملی زمین و مسکن با مشارکت انبوه سازان اجرا شود. شیوهای که در آن وزارت راه و شهرسازی زمین و پروانه ساخت را تامین کرده و انبوه سازان به عنوان شریک، عملیات ساخت را انجام خواهند داد. در نهایت هر یک، مالک سهم خود از واحدهای تولید شده خواهند شد که می توانند آن را در بازار مسکن عرضه نمایند و به قیمت روز به فروش برسانند. در این پروژه ها با توجه به قیمت زمین محل پروژه سهم انبوه ساز از 75 درصد در شهرهای جدید و تا 40 درصد در پروژه های مربوط به سازمان زمین و مسکن در شهر تهران می تواند متغیر باشد.
اجرای این مدل انبوه سازی در گذشته با تجربه های ناموفقی همراه بوده است. توقف 12 ساله این مدل از سال 86 تاکنون، در پروژه های تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی هم گواه این ماجراست. در روزهای اخیر نیز کارشناسان و نمایندگان مجلس انتقادات خود را در مورد این مدل تولید مسکن بیان کرده اند. هر چند وزارت راه و شهرسازی تلاش بسیاری را برای رفع نواقص مدل های قراردادی انجام داده است، ولی دو نکته بسیار مهم هنوز پابرجاست و قابل رفع نیست:
لازم به ذکر است دو سیاست تبدیل واسطه مالکیتی به مدیریتی و همچنین تاخیر در پرداخت هزینه زمین، در مدل فروش اقساط زمین (تام فاز) که از مدل های وزارت راه و شهرسازی است، مورد توجه قرار گرفته و در گذشته هم در مسکن ویژه تهرانسر استفاده شده بود و این وزارتخانه به آسانی می تواند بجای مدل مشارکتی از این الگو استفاده نماید.