کد خبر:۷۸۶۳۵۵
خسرو پناه مطرح کرد
ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی / باید زمینه ساز تعامل علمی استادان در رشتههای مختلف باشیم
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد گفت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشتههای مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه آزاد، همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئتهای اندیشهورز استانی صبح امروز ۲ شهریور ۹۸ در سالن کتابخانه دکتر حبیبی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توانمندسازی هیئتهای اندیشهورز در خصوص تعالی علوم انسانی و هنر از اهداف این همایش است؛ گفت: نقش هیئتهای اندیشهورز، اجرایی نیست، بلکه این جمع اندیشهورز و فرهیخته نقشی کاملاً اندیشهورزی دارند. در واقع هیئتهای اندیشه ورز بازوان فکری مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر هستند.
وی درباره ویژگیهای اعضای هیئتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این افراد باید فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، از دانش و توانمندیهای علمی لازم برای ارائه تدابیر در جهت تعالی علوم انسانی و هنر برخوردار باشند. اعضای هیئتهای اندیشه ورز باید عالم و در ارائه پیشنهادهای اندیشه ورزانه توانمند باشند.
فعالیت هیئتهای اندیشهورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد
خسروپناه با تأکید بر اینکه تعالی علوم انسانی و هنر از اولویتهای مهم و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: این تعالی با به روزرسانی، بومیسازی و حکمیسازی علوم انسانی و هنر صورت میگیرد و عملکرد و فعالیت هیئتهای اندیشه ورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد.
وی هفت مأموریت اصلی برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: هیئتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تحقق و اجرایی شدن مأموریتهای معاونت علوم انسانی و هنر باشند. به عبارتی دیگر اعضای این هیئتها باید با اندیشه ورزی، فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده در راستای مأموریتهای این معاونت گام بردارند.
ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایاننامهها و رسالهها از طریق پایش و تدوین نظام موضوعات، تقویت علمی مدرسان از طریق توانمندسازی، کشف نخبگان علمی، تدوین و تقویت کتب درسی، کمک درسی و کتابهای مرجع و احیا تراث اسلامی را از مأموریتهای اصلی این معاونت برشمرد.
خسروپناه بر ساماندهی رسالهها و پایاننامههای دانشجویی تأکید کرد و افزود: بهترین ابزار برای کار پژوهشی و حل مسائل جامعه، رسالهها و پایان نامه هاست، بنابراین با ساماندهی این گونه تولیدات علمی میتوان بخش اعظمی از مشکلات کشور و جامعه را حل کرد. در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود.
باید زمینه ساز تعامل علمی استادان در رشتههای مختلف باشیم
وی درباره تقویت علمی مدرسان اظهار داشت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشتههای مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد میشود. همچنین باید نخبگان علمی را از بین اساتید، مدرسان و دانشجویان شناسایی کنیم و از توانایی و استعداد آنها برای اندیشه ورزی و حل مشکلات بهره ببریم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این دانشگاه اساتید و فرهیختگانی در حوزههای مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عرب، فقه و ... داریم که از ظرفیت و پتانسیل علمی آنها چندان استفاده نشده که باید تدابیری در جهت بهره مندی از توان علمی این اساتید اتخاذ کنیم.
هیئت اندیشه ورز باید مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را رفع کند
خسروپناه احیا تراث اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: هیئتهای اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق شناسایی و تصحیح نسخ، کشف مکاتب علمی در دوره تمدن اسلامی و کاربست آن در تمدن نوین اسلامی، تراث اسلامی را احیا کنند، چرا که تراث و میراث اسلامی از اهمیت فوق العادهای برخوردار هستند، اگر بخواهیم به تاریخ، اندیشه، سیاست، تاریخ و ... در گذشتههای دور راهی پیدا کنیم باید به میراث مکتوب خود مراجعه کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هیئتهای اندیشه ورز زینت المجالس نمیخواهد، بلکه میخواهد اعضای این هیأتها اندیشه ورزی و مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را برطرف کنند.
عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توانمندسازی هیئتهای اندیشهورز در خصوص تعالی علوم انسانی و هنر از اهداف این همایش است؛ گفت: نقش هیئتهای اندیشهورز، اجرایی نیست، بلکه این جمع اندیشهورز و فرهیخته نقشی کاملاً اندیشهورزی دارند. در واقع هیئتهای اندیشه ورز بازوان فکری مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر هستند.
وی درباره ویژگیهای اعضای هیئتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: این افراد باید فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، از دانش و توانمندیهای علمی لازم برای ارائه تدابیر در جهت تعالی علوم انسانی و هنر برخوردار باشند. اعضای هیئتهای اندیشه ورز باید عالم و در ارائه پیشنهادهای اندیشه ورزانه توانمند باشند.
فعالیت هیئتهای اندیشهورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد
خسروپناه با تأکید بر اینکه تعالی علوم انسانی و هنر از اولویتهای مهم و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: این تعالی با به روزرسانی، بومیسازی و حکمیسازی علوم انسانی و هنر صورت میگیرد و عملکرد و فعالیت هیئتهای اندیشه ورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد.
وی هفت مأموریت اصلی برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: هیئتهای اندیشه ورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به دنبال تحقق و اجرایی شدن مأموریتهای معاونت علوم انسانی و هنر باشند. به عبارتی دیگر اعضای این هیئتها باید با اندیشه ورزی، فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده در راستای مأموریتهای این معاونت گام بردارند.
ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایاننامهها و رسالهها از طریق پایش و تدوین نظام موضوعات، تقویت علمی مدرسان از طریق توانمندسازی، کشف نخبگان علمی، تدوین و تقویت کتب درسی، کمک درسی و کتابهای مرجع و احیا تراث اسلامی را از مأموریتهای اصلی این معاونت برشمرد.
خسروپناه بر ساماندهی رسالهها و پایاننامههای دانشجویی تأکید کرد و افزود: بهترین ابزار برای کار پژوهشی و حل مسائل جامعه، رسالهها و پایان نامه هاست، بنابراین با ساماندهی این گونه تولیدات علمی میتوان بخش اعظمی از مشکلات کشور و جامعه را حل کرد. در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود.
باید زمینه ساز تعامل علمی استادان در رشتههای مختلف باشیم
وی درباره تقویت علمی مدرسان اظهار داشت: باید زمینه ساز تعامل علمی بین استادان در رشتههای مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد میشود. همچنین باید نخبگان علمی را از بین اساتید، مدرسان و دانشجویان شناسایی کنیم و از توانایی و استعداد آنها برای اندیشه ورزی و حل مشکلات بهره ببریم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این دانشگاه اساتید و فرهیختگانی در حوزههای مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عرب، فقه و ... داریم که از ظرفیت و پتانسیل علمی آنها چندان استفاده نشده که باید تدابیری در جهت بهره مندی از توان علمی این اساتید اتخاذ کنیم.
هیئت اندیشه ورز باید مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را رفع کند
خسروپناه احیا تراث اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: هیئتهای اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق شناسایی و تصحیح نسخ، کشف مکاتب علمی در دوره تمدن اسلامی و کاربست آن در تمدن نوین اسلامی، تراث اسلامی را احیا کنند، چرا که تراث و میراث اسلامی از اهمیت فوق العادهای برخوردار هستند، اگر بخواهیم به تاریخ، اندیشه، سیاست، تاریخ و ... در گذشتههای دور راهی پیدا کنیم باید به میراث مکتوب خود مراجعه کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هیئتهای اندیشه ورز زینت المجالس نمیخواهد، بلکه میخواهد اعضای این هیأتها اندیشه ورزی و مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را برطرف کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.