رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تحول در دانشگاه پایانپذیر نیست، گفت: برای تحول و ارتقاء علوم انسانی باید افراد مستعد و با انگیزه جذب دانشگاه آزاد شوند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد در نخستین همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر که با حضور مسئولان هیئتهای اندیشهورز استانی برگزار شد، با اشاره به برنامههای این دانشگاه برای تحول در حوزه علوم انسانی گفت: برای تحول و ارتقاء علوم انسانی باید جایگاه و منزلت این علوم تقویت شده و افراد مستعد و با انگیزه جذب دانشگاه شوند. با توجه به این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی نگاه فرآیندی به مدیریت دانش را به نگاه موضوعی تغییر داد و معاونت علوم انسانی و هنر در ساختار جدید این دانشگاه تشکیل شد تا بتوانیم در این حوزه فکر، اجرا و اقدام را تحت عنوان یک معاونت با هدف تحول علوم انسانی و کسب مرجعیت علمی پیش ببریم.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه، منشاء تحول است، گفت: مقام معظم رهبری میفرمایند که پیشرفت علمی در کشور دشمن دارد و اگر زمینههای پیشرفت علمی را مهیا کردیم، باید آمادگی مواجه با دشمنان را داشته باشیم و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از جهاد مستمر علمی یاد میکنند، نه جهاد مقطعی و به همین دلیل مستمر بودن جهاد علمی به لحاظ استمرار دشمنیهاست.
وی با بیان اینکه اگر فکر و اندیشه جوانان کشور را بر ریل صحیح قرار دادیم، اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد، اظهار داشت: در مرحله اول، کانونهای اندیشهورز باید به این اتفاقات بزرگ باور داشته باشند که خوشبختانه با حضور خسروپناه که پرچمدار تعالی، بومیسازی و حکمیسازی علوم انسانی در کشور است، حرکت جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.
طهرانچی ادامه داد: دکتر داوری اردکانی در کتاب «سیر تجدد و علم جدید در ایران» اشاره میکند که بیش از ۱۰۰ سال است که دانشگاه در کشور ما وارد شده، اما هنوز کپیبرداری میکنیم و کاری به چرایی و سیرت آن نداریم و صورتگرایانه به علم و عالم نگاه میکنیم.
وی تصریح کرد: علم دینی، بومیسازی و تعالی علوم از جمله موضوعاتی است که باید در چرایی نهاد علم به آن توجه شود و اگر به چرایی دانشگاه بپردازیم، مسلماً چگونگی هم تغییر میکند، چرا که دانشگاه را وارد کردیم و آن را نمیشناسیم و هر کسی به شرق یا غرب رفت، تصوری از دانشگاه به دست آورد و از آن به عنوان تعریف دانشگاه استفاده کرد، بنابراین ما در چیستی هم دچار مشکلات بنیادین هستیم.
طهرانچی ادامه داد: مقام معظم رهبری دانشگاه را به عنوان یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور میدانند که در این فرآیند استاد نقش ویژه ای در ساختن و پرورش قوه عاقله برای اداره کشور دارد و اگر دانشگاه بخواهد نقش خود را در ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور به درستی ایفا کند، باید خود را از مسائل کشور جدا نداند و چالشهای کشور برای دانشگاه مسائل واقعی، حقیقی و اصلی باشد.
طهرانچی با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، پیشرانی در علم و تمدن جهانی حیات طیبه را تأمین میکند، گفت: ملت باید بتواند در مجموعه دانش جهانی و مدنیت جهانی حالت پیشرانی داشته باشد و جلو برود. همراه شدن حرکت علمی با آرمانهای والای معنوی و انقلابی، زمینهساز به سامان رسیدن مسائل کشور و الگو شدن آن برای منطقه و دنیای اسلام و جهان خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیر محیط شغلی اساتید بر محیط آموزشی آنان در دانشگاه، اظهار داشت: اساتید در دو محیط تربیتی درگیر هستند، یک محیط کلاس های درس با دانشجویان و محیط دیگر محیط شغلی آنها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه است. بنابراین محیط شغلی اساتید نیز باید محیط تربیتی و آموزشی آنها باشد تا مصداق «ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش» نشود. اساتید نباید در محیط شغلی خود درگیر آیین نامه ارتقا باشند و باید در این محیط رشد و تربیت یافته تا بتوانند دانشجویان را نیز در محیط آموزشی به درستی تربیت کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سازمان دانشگاه، سازمانی است که عده ای در این محیط شغلی قرار گرفته اند تا با جامعه ایجاد رابطه کرده و با تحقیق و تألیف راهکار ارائه داده، حل مسأله کرده و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کنند تا در مدارس و دانشگاهها قابل ارائه و ادامه باشد.
وی با بیان اینکه محتوای آموزشی باید برگرفته از تحقیق و تألیف بوده و به جامعه وصل باشد، گفت: در حال حاضر رشته های دایر در دانشگاههای ما، رشتههایی است که در دانشگاههای غربی تعریف شده و محتوای برآمده از تحقیق و تألیف از نیاز جامعه نادیده گرفته میشود که دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد این مسیر را اصلاح کرده و رشتههای وارداتی را تعطیل کند، چرا که معتقدیم عناوین آموزشی و رشتههای دانشگاهی باید مبتنی بر نیازهای جامعه باشد.
وی در پایان گفت: تحول در دانشگاه لازمه کار است و تحول در دانشگاه پایان پذیر نیست.