طبق تصمیم فرمانداری بجنورد بناست از ابتدای ترم آتی طرح جدیدی برای ایاب و ذهاب دانشگاه بجنورد به اجرا در بیاید.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از بجنورد، دور بودن دانشگاه بجنورد از مرکز شهر چند سالی است که مشکلات زیادی را به وجود آورده؛ تقریبا در هر ترم دانشجویان به نحوی از خدمت رسانی اتوبوسرانی گلایه میکنند. فاصله ۴ کیلومتری دانشگاه بجنورد از شهر از یک سو و کمبود اتوبوس در استان از سوی دیگر، کار را برای برنامه ریزی سختتر کرده است، اما اخیرا اتفاق تازهای مشکلات دانشجویان در این حوزه را وارد فاز جدیدی کرد.
در گذشته و طبق توافقات، سازمان اتوبوسرانی موظف شده بود ۶ اتوبوس را در اختیار دانشگاه قرار دهد و دانشگاه نیز برنامه حرکت این اتوبوسها را معین کند؛ اما در آخرین تصمیمهای گرفته شده توسط فرمانداری بجنورد، بنا شده است با شروع ترم آتی طرح جدیدی به اجرا در آید.
در این طرح اتوبوسها به حالت عمومی درآمده و دیگر مختص دانشجویان نیست. از طرفی مسیر بسیار طولانی تری توسط اتوبوس طی خواهد شد و به این ترتیب دانشجو باید مدت زیادی پیش از شروع کلاسش سوار بر سرویس ایاب و ذهاب شود.
بهمن شیردل، فرماندار شهرستان بجنورد در این خصوص میگوید: این طرح به مدت یک ماه و به صورت آزمایشی اجرا میشود و پس از دریافت بازخوردها، در صورت عدم رضایت از وضعیت موجود، طرح در کمیسیون دانشجویی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.
تصویب این طرح بهت آور است! اما مشکلات طرح جدید چیست؟ در این باره محمد حاچمی، مسئول روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه بجنورد میگوید: این طرح که در ترم گذشته نیز پیشنهاد شد، با مخالفت نمایندگان دانشجویان در شورای صنفی مواجه شده بود، ولی اکنون به یکباره برای اجرا به تصویب فرمانداری بجنورد رسید؛ که بسیار بهت آور است.
حاچمی ادامه میدهد: در جلسه تصمیم گیری، اجرای این طرح با مخالفت تمامی دستگاههای اجرایی و امنیتی مواجه شده بود، اما اتوبوسرانی بجنورد خود را مسئول هر گونه مشکلات ناشی از اجرای این طرح میداند.
مسئول کمیته روابط عمومی شورای صنفی دانشگاه بجنورد به بیان علل مخالفت شورا با این طرح میپردازد و خاطرنشان میکند: به موقع نرسیدن دانشجویان به کلاس درس به علت مدت حدود ۴۰ دقیقهای مسیر اتوبوس و اشغال بودن ظرفیت اتوبوسها توسط افراد عادی و امکان سریع پر شدن اتوبوسها از جمله این موارد است، زیرا در ترمهای گذشته با وجود ۶ اتوبوس اختصاصی، در پیک کلاسها باز هم مشکلات فراوانی از جهت پر بودن سرویسها داشتیم و حال با وجود مسافران عادی معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد.
وی به وجود آمدن مشکلات اخلاقی، امنیتی و اجتماعی را دیگر معضل عمومی کردن سرویسهای ایاب و ذهاب میداند و میافزاید: هدر رفتن وقت دانشجویان و بی تدبیری در زمان پیک جابجایی دانشجویان، از دیگر مشکلات اساسی این طرح است.
فرار رو به جلو اتوبوسرانی حاچمی تصریح میکند: پاسخ اتوبوس رانی به مخالفتهای شورای صنفی، تنبلی دانشجویان است و این سازمان مصر بر اجرای این طرح است.
عضو شورای صنفی دانشگاه بجنورد در پایان میگوید: علت اصلی اجرای این طرح فرار رو به جلوی اتوبوسرانی در اضافه نکردن ۲ اتوبوس تخصیص داده شده به دانشگاه بجنورد است.
اما مشکلات صرفا به این موراد ختم نمیشود. برخی از خوابگاههای خودگردان در مسیرهایی هستند که خط مشخص شده برای اتوبوسها از محل آنها عبور نمیکند. همچنین عده زیادی از دانشجویان در منطقههایی خارج از محدوده اعلام شده، اقدام به اجاره خانه کرده اند که با اجرای این طرح عملا این دانشجویان به سختی میتوانند از ایاب و ذهاب تدارک دیده شده استفاده کنند.
البته مسئولان سازمان اتوبوسرانی در جلسه برای اجرای این طرح مدعی شده اند که بر اساس این طرح ،خدمت دهی تا ۵۰ درصد نیز رشد میکند. اما آنچه اهمیت دارد این است که دانشجویان نیاز خاصی به عبور اتوبوس حین برگزاری کلاسها ندارند و پیش از شروع کلاسها باید اتوبوسها به صورت همزمان خدمت دهی کنند؛ اما طبق این طرح اتوبوسها به صورت پیوسته و با فاصله زمانی خاصی عبور و مرور میکنند. به این ترتیب در بازه مورد نیاز دانشجویان تعداد سرویسها اندک است و بسیاری از اتوبوسها نیز در زمان بی فایدهای مسیر دانشگاه را طی خواهند کرد.
این تصمیم که اعتراضات زیادی را به همراه داشته، بناست از چند روز آینده اجرایی شود. باید دید با شروع سال تحصیلی جدید دانشجویان ومسئولان چگونه این موضوع را مدیریت می کنند. خبرگزاری دانشجو نیز با بررسی مشکلات دانشجویان، پیگیریهای لازم را انجام خواهد داد.