مسعود فراستی در نقد فیلم های دفاع مقدسی حاتمی کیا گفت: حاتمی کیا به نظرم مدیومش سینماست، قبل از دیدهبان یک فیلم دارد به نام هویت که فیلم خوبی است که رابطه و نگاه آدمها را به درستی میسازد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، میز بررسی و نقد برنامه «هفت» بامداد امروز(شنبه) در آستانه هفته دفاع مقدس به بررسی فیلم های سینمایی «دیده بان» و «مهاجر» ابراهیم حاتمی کیا اختصاص داشت که در ادامه گزیده ای ار این برنامه از نظرتان میگذرد. محمدتقی فهیم در ابتدای این برنامه گفت: حاتمی کیا یکی از مهمترین کارگردانانی هست که باعث خلق گونه دفاع مقدس است. دیده بان شروع سیر فیلمسازی در رده دفاع مقدس است که ما را با یک سینمای جدید آشنا کرد.
وی ادامه داد: دارای آدمهای انتراعی است که آنها را لمس میکنیم. شخصیتهای فیلم دیده بان هنوز قابل لمس است که متاسفانه در برخی فیلمهای اکران شده در حال حاضر این ویژگی وجود ندارد. این فیلم قصه گو است.
جواد طوسی نیز در ادامه برنامه گفت: چرا اساسا سینمای جنگ ما یک نقش هویتمند پیدا میکند. ما باید بپذیریم که یک تالیف درست داشته باشیم سینمای جنگ ما یک استثنا است. تمام این المانها و نشانهها میشود یک هویت یک فیلمساز. خود نوع مواجه دوربین با لوکیشن یک نشانه است. فرزند زمانه خود بودن در این دو فیلم خود را نشان میدهد. اما در جاهایی ممکن است مطابق با زمان این فرزند زمانه بودن تغییر کند.
طوسی گفت: حاتمی کیا در برخی موارد دچار یک سانسور ناخواسته میشود. کودک انتهای فیلممهاجر یک کارکتر خوب است و حاتمی کیا گفته کودکی خود اوست.
مسعود فراستی در این برنامه در خصوص فیلم «دیده بان» گفت: فیلم دیده بان فیلم خوبی است، ولی تدوین بد است. اشکالات تکنیکی مهاجر خیلی کمتر است. دیده بان خوب اندیشه شده است. تدوین در سکانس اصلی بد است. جای دوربین بیخودی از چپ به راست است.
وی ادامه داد: حاتمی کیا به نظرم مدیومش سینماست. قبل از دیده بان یک فیلم دارد به نام هویت که فیلم خوبی است که رابطه و نگاه آدمها را به درستی میسازد. اینجا یک سیری را بیان میکند سیر ترس از مرگ را به پذیرش مرگ تبدیل میکند. دیده بان سنگ بنای سینمای جنگ ماست.
فراستی گفت: حاتمی کیا آدم اصلی سینمای جنگ ماست. سفر به جذابه یک فیلم منحصر به فرد است. ابراهیم حاتمی کیا بدون اینکه آدم جنگی باشد، از دیدن رفقایش در جنگ سود برده و این فضا را شناخته است. کلید ابراهیم این است که وقتی یک عراقی را بالای دکل میبیند نمیزند و این انسانی است.
وی در پایان خاطرنشان گفت: مهاجر همچنان فیلم خیلی خوبی است و از دیده بان بهتر است. جای دوربین در لحظه شهادت خیلی خوب است. رئوفی در فیلم وجود دارد. ما در مهاجر با یک پایانی طرف هستیم یک نمای اسلوموشن است. پایان مهاجر فوق العاده است. همچنین معتقدم حاتمیکیا بهترین فیلمساز جنگ است.