
غفاری در دانشگاه شیراز:
بخشی از پژوهشهای دانشگاهی باید به سمت زندگی دانشجویی سوق داده شود / آغاز سال جدید تحصیلی با فرهنگ عاشورا
معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها، «صنعت و جامعه» را مورد مطالعه قرار میدهد؛ اما خودش را کمتر مطالعه میکند و لازم است بخشی از پژوهشهای دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی سوق داده شود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه شورای معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاههای منطقه ۷ کشور با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست در خصوص آئین نامه نشریات دانشجویی، فعالیتهای تشکلهای اسلامی، راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی اجتماعی و راهکارهایی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست به موضوع هویت دانشجویی و دانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: رشد بی حساب و کتاب و نگاه کمی گرایانه در سالهای گذشته سبب بی هویتی برخی دانشجویان شده و تلاش زیادی شده به این اوضاع سامان داده شود.
غفاری اظهار داشت: دانشگاه به عنوان یکی از بخشهای مهم جامعه هم محل تجمع فرهیختگان است و هم افراد را برای حضور در جامعه و پذیرش مسئولیت آماده میکند.
معاون فرهنگی وزیر علوم تصریح کرد: برخی فقط کارکردهای آموزشی و پژوهشی را برای دانشگاهها تصور میکنند و این در حالی است که توجه به این دو موضوع کفایت نمیکند.
وی افزود: برای اتصال و پیوند با بدنه اجتماعی ضروری است در کنار آموزش و پژوهش، سایر توانمندیهای دانشجویان تقویت شود.
غفاری بیان کرد: دانشجویان با حضور در دانشگاه باید آمادگیهای لازم را برای زندگی و مناسبات اجتماعی کسب کنند که توجه به این مهم ضرورت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها را نشان میدهد.
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به آهنگ پرشتاب در تحولات اجتماعی تاکید کرد: امروز با نسل جدیدی مواجه هستیم که مسائل جدید دارند و باید تلاش شود تا با استفاده از منابع متعدد و ظرفیتهای مختلف، سامان دهی و پاسخگویی متناسب با نیازهای دانشجویان صورت گیرد.
وی گفت: دانشگاه ها، «صنعت و جامعه» را مورد مطالعه قرار میدهد؛ اما خودش را کمتر مطالعه میکند و لازم است بخشی از پژوهشهای دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی سوق داده شود؛ چرا که وجود حدود ۴ میلیون دانشجو در کشور با ویژگیها و شرایط خاص میتواند زمینه ساز پیشرفت در زمینههای مختلف گردد.
غفاری با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاهها و همزمانی با ماه محرم و صفر بیان کرد: تلاش شده تا برنامههایی مرتبط با فرهنگ عاشورا در سطح دانشگاههای کشور اجرا شود.
توجه به مطالبات جدید صنفی، پوشش دانشجویان، هنجارپذیری و فضای با نشاط سایسی؛ از دیگر موضوعاتی بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاون فرهنگی دانشجویی منطقه ۷ کشور به بیان آنها پرداخت.
علیرضا افشاریفر قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز هم در این نشست گفت: انتظارات از دانشگاهها از یک سو و پیچیدگیهای حوزه فرهنگ و تحت تأثیر قرارگرفتن آن از فعالیتهای سیاسی سبب شده تا انجام برنامههای فرهنگی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
افشاریفر افزود: خوشبختانه در دانشگاه شیراز برنامههای جدید تدوین شده است که میتواند الگوی سایر دانشگاهها باشد؛ اما تنگناهای مالی باعث شده نتوانیم جوابگویی مناسبی را برای بدنه دانشجویی داشته باشیم و نتیجه آن عدم رضایت تشکلها و بدنه دانشجویی است.
محمد هادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم در جمع معاونان فرهنگی دانشجویی منطقه ۷ کشور گفت: فعالیتهای دانشگاهها ذیل گفتمانهای انقلاب اسلامی و فرهنگ و معارف اهل بیت (علیهم السلام) صورت میگیرد و میتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
عسکری با اشاره به اجرای برنامههای راهیان نور و ستاد اربعین در دانشگاهها خاطرنشان کرد: برای اجرای مناسب برنامههای فرهنگی، دانشگاهها باید به سراغ تنوع بخشی به منابع بروند و تلاش شود تا از ظرفیتهای مختلف به خوبی استفاده شود.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته موفقترین سال برای فعالیت کانونهای فرهنگی دانشجویی بوده و جشنواره دانشجویی رویش در ۸۶ دانشگاه کشور و در قالب ۳۲ زمینه فرهنگی اجرا شده است که نشان از پویایی دانشگاههاست.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.