دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش ارتباطات در شکلبخشی به فرهنگ یک جامعه گفت: اگر فرهنگ در جوامع شکل گرفته است، این فرهنگ در پرتو ارتباطات بوده که شکل گرفته است و اساساً فرهنگ بدون ارتباطات معنا پیدا نکرده و در بستر ارتباطات انسانی است که فرهنگ و اجتماعی شدن خلق میشود.
کیفیت فرهنگ یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد وی افزود: کیفیت فرهنگ و کیفیت یک جامعه بستگی به کیفیت ارتباطات آن جامعه دارد و اگر ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار باشد، آن فرهنگ بزرگ و متعالی خواهد بود و عضویت فرهنگی افراد منجر به احساس تعلق اجتماعی میشود.
عاملی با اشاره به لزوم تقویت ارتباطات سالم در هر جامعهای گفت: یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق اسلامی و الهی است که بر چگونگی ارتباطات اجتماعی تاثیر مثبت میگذارد.
وی افزود: باید توجه داشت که برخورد انسانها با یکدیگر بر اساس قضاوتهای پیشینی، کلیشهها و انگارههای ذهنی پیشساخته است یا اینکه به کرامتهای انسانی و اخلاقی توجه دارد؟
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران یادآور شد: یکی از شاخصههای کیفیت ارتباطات که بر کیفیت فرهنگ اثرگذار است حیات داشتن، پویا بودن و ماندگاری ارتباطات است.
وی ادامه داد: از همین روست که از نبود یک عزیزی حسرت میخوریم چرا که به سبب فقدان ارتباطات دلتنگیهایی برای ما رقم میخورد و در واقع ارتباطات کیفی نوستالوژی تولید میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم توجه به ارتباطات الهی در تعاملات اجتماعی خاطرنشان کرد: چیزی که در رفتارهای اغراق آمیز ما با جامعه گم میشود، رابطه با خداست و اینکه چقدر خداوند برای انسان بودن ما نقش کلیدی دارد.
وی افزود: وجوه عظمت الهی در نگاه به بشر و اینکه خداوند توجه و هدایت عالمی و جهانی برای همه بشریت دارد و با نگاهی دلسوزانه به هدایت انسان مینگرد که این معنا در سیره انبیاء سلف نیز کاملا انعکاس دارد. نگاهی الهی باید همواره مورد توجه انسانها باشد چرا که در ارتباطات مبتنی بر توجه به خدا، اختلالات ارتباطی و بد فهمیها به حداقل میرسد.
عاملی با اشاره به کنش و واکنشهای اجتماعی تحت تأثیر ارتباطات کیفی گفت: عنصر ارتباطات کیفی بسیار میتواند روی جنبه تعاملات اجتماعی مؤثر باشد.
وی افزود: در ارتباطات هرچه با پدیده ارتباط بیشتری داشته باشیم اختلال فهم کمتر است و لذا منطق ارتباطی اقتضا میکند انسان با سوژه خود درگیر باشد و در این مسیر باهم بودن اهمیت مییابد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به زحمات دکتر یونس شکرخواه در زمینه روزنامهنگاری برخط گفت: دکتر شکرخواه پایهگذار روزنامهنگاری برخط در ایران هستند و تجربه جامجم آنلاین و همشهری آنلاین حاصل زحمات ایشان بوده است.
وی افزود: امروزه از این مسیر به روزنامهنگاری هوشمند رسیدهایم که از توانش الگوریتمی بالایی برخوردار است و به دنبال آن فرد خودش به تعریف الگوریتم خبری و رسانهای میپردازد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در روزنامهنگاری هوشمند در بستر نرمافزاری که تعریف شده است، براساس فراوانی واژگانی که در متن تکرار میشود تیتر شکل میگیرد و روابط معنایی اطلاعات برجستهسازی میشود.
سرمایهگذاری ۳۲.۵ میلیارد دلاری کشورها در هوش مصنوعی نشان از قدرت آن دارد وی افزود: هوش مصنوعی آنچنان در دنیا به قدرت رسیده است که براساس آمار سال ۲۰۱۷ میلادی، در حدود ۳۸.۵ میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایهگذاری صورت گرفته است و معادل ۲ تریلیون دلار تولید ناخالص ملی کشورها درگیر موضوع هوش مصنوعی بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: براساس پیشرفتهای صعودی هوشمصنوعی برآورد شده است که میزان سرمایهگذاری در حوزه هوشمصنوعی در ۵ سال آینده به ۱۷.۵ تریلیون دلار برسد.
وی افزود: این آمار در شرایطی اهمیت پیدا میکند که بدانیم کل تولید ناخالص ملی جهان نزدیک ۱۱۷ تریلیون دلار است.
عاملی با اشاره به قابلیتهای هوشمصنوعی که میتواند به تکرار انسان در مسیر فکر و عمل منطقی بپردازد گفت: خوشبختانه با وجود بزرگانی، چون دکتر شکرخواه به سمت روزنامهنگاری هوشمند حرکت کردهایم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شخصیت برجسته یونس شکرخواه گفت: شکرخواه یک دوست مهربانی محسوب میشوند که ویژگی برجسته ایشان وجه اخلاقیشان است و همین وجه اخلاقی ایشان است که کیفیت ارتباطات را برای ایشان و به دنبال آن روزنامهنگاری کیفی که محصول ارتباطات کیفی است را رقم زده است.
وی با اشاره به لزوم پایبندی رسانه به اخلاق انسانی و اجتماعی افزود: روزنامهنگاری معتبر و روزنامهنگاری غیرمعتبر باید قابلیت احصاء پیدا کنند و از همین رو تفاوت بین تولید رسانه اجتماعی و رسانه سنتی معتبر باید در زمینه شاخصههای مربوط به اعتبار مورد توجه باشد.
استاد گروه ارتباطات خاطرنشان کرد: در همین کیفیت روزنامهنگاری باید از دکتر شکرخواه به عنوان فردی نام برد که هرگز آبروی کسی را نبردهاند و هرگز در حوزه رسانهای اجازه آبروریزی برای دیگران را ندادهاند.
وی افزود: ایشان بر درست نویسی و راست نویسی و حتی پرهیز از راستنویسیای که منجر به مسئله سازی اجتماعی میشود تأکید داشته اند.
عاملی با اشاره به اهمیت نقد در روزنامهنگاری گفت: ما حق نداریم با متنمان مردم را آزار دهیم و نقد روزنامه باید معطوف به حل مسئله باشد.
وی افزود: قدرت نقدی اثرگذار است که ما را در کوچه بنبست رها نکند و زبان نقد، زبانی است که باید در یک کوچه باز و در مسیر رو به حل مسئله پیش برود.