دومین نشست تفسیر اجتماعی قرآن در دانشگاه خوارزمی با موضوع جایگاه زن در قرآن و اسلام در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین نشست تفسیر اجتماعی قرآن با موضوع جایگاه زن در قرآن و اسلام و با سخنرانی علی اسودی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در سالن اجتماعات در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
اسودی در این نشست با اشاره به اینکه آیات زیادی در مقام کرامت زن نازل شده، گفت: با این حال برخی شبهات و به ظاهر تناقضاتی مطرح میشود که درباره جایگاه زن در اسلام، مباحث اساسی را به خود اختصاص داده است.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: سوالی که درباره موضوع زن در قرآن مطرح میشود این است که چگونه میتوان اثبات کرد که در قرآن زن به اندازه مرد حق و حقوق دارد، اما باید پیش از ورود به این بحث به دیگر تصورات غلط درباره زنان پرداخت.
وی به آیاتی از قرآن کریم که درباره زنان است، اشاره کرد و گفت: در قرآن چهار زن یعنی همسر نوح، همسر لوط، همسر فرعون و حضرت مریم به عنوان الگو معرفی شده اند و منظور از طرح این چهار شخصیت با دو الگوی شخصیتی متفاوت از زنان کفرپیشه و باایمان این است که نشان دهد زن اختیار دارد و هر زن با تصمیم خودش به سرنوشت متفاوتی دست یافته است.
اسودی یکی دیگر از موضوعاتی که از توجه اسلام به حقوق زن حکایت دارد موضوع مهریه است، افزود: مهریه جزو سنتهای پیش از اسلام بود، در آن دوران اجباری در پرداخت آن نبود، اما اسلام و قرآن ضمن حفظ این سنت اجبار به پرداخت آن کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص سهم زنان از ارث و اینکه گفته میشود چرا زن و مرد نباید برابر ارث ببرند باید به دو نکته توجه کرد یکی اینکه در زمان پیش از اسلام زن هیچ سهمی از ارث نداشت، اما قرآن ابتدا این حق را به رسمیت شناخت، به طوری که در آیه «.. لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ ۚ. فَإِنْ کُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَیْنِ...» قرآن به جای اینکه بگوید سهم زن از ارث نصف مردان است گفته سهم مرد به اندازه سهم دو زن است، در شرایطی که زنان هیچ سهمی از ارث نداشتهاند طرح موضوع سهم زن از ارث به نوعی ایجاد حق برای زنان است.
گفتنی است، این نشست به همت جهاد دانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد و موضوع جایگاه زنان در اسلام در جلسات بعدی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.