رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم گفت: خشکسالی امنیت غذایی کشورها را مورد تهدید قرار میدهد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در ششمین کنفرانس بین المللی منطقهای تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم امروز جزو مسائل امنیتی کشور ما محسوب میشود. اتفاقی که در اقلیم افتاده بروز رخدادهای حدی را افزایش داده است. یکی از اساسیترین موارد تأثیرگذار بر تغییر اقلیم، حمل و نقل است و حمل و نقل هوایی یکی از پروژههایی است که نقشی بسیار تأثیرگذار در تولید گازهای گلخانهای و دی اکسید کربن دارد.
تاج بخش افزود: امروز مسائل مرتبط با تغییر اقلیم و رخداد پدیدههای حدی جزو پرمخاطرهترین مسائل اقتصادی دنیا است. ۴.۵ میلیارد نفر در دنیا متأثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶ درصد از آن متأثر از پدیدههای مربوط به هوا است.
وی خاطرنشان کرد: رویدادهای همراه با تلفات و خسارات از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ در دنیا روند رو به افزایش داشته است. اساساً اتفاقی که به رویداد پدیدههای حدی منجر شده، گرمایش زمین است که به ویژه در ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه افزایش دمای زمین در عرضهای شمالی، منجر به تغییر روند بارش در جهان شده است. قسمتهایی از خاورمیانه و بخشهای بزرگی از شمال افریقا متأثر از خشکسالی است که تأثیر آن روی کاهش تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) کاملاً محسوس است.
رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: چنانچه این روند گرمایش ادامه داشته باشد ناامنی غذایی در کشورها را به دنبال خواهد داشت که خاورمیانه و شمال آفریقا جز متأثرترین مناطق از خشکسالی به شمار میروند.
وی گفت: هشدارهای مربوط به افزایش سه درجهای دمای زمین به معنای آن است که بخش اعظم این کشورها دچار ناامنی غذایی خواهند شد. اگر به سمت دو درجه سانتیگراد افزایش دما برویم، روند طوفانهای حارهای در کل دنیا بیشتر میشود. اثر دیگر افزایش تراز دریا است که برای کشورهایی که تجمع جمعیت و ساحل دارند، مشکل بزرگی محسوب میشود.
تاج بخش اظهار داشت: از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ انتشار دی اکسید کربن جهش قابل ملاحظهای داشته و مخاطرات اقلیمی با ادامه این روند، افزایش خواهد داشت. امواج گرمایی هم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ افزایش محسوس داشته و نقش حمل و نقل در این موضوع ۱۴ درصد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل و نقل منابع سوخت متعددی دخالت دارد که بخشی مربوط به حمل و نقل زمینی است و حدود ۱۰ اگزاژول مربوط به حمل و نقل هوایی است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در فضای ایران ایجاد شده و طول مسیرهای هوایی ما از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یافته و منجر به کوتاه شدن مسیرها شده است. برای مثال پرواز بندرعباس به تبریز در مسیر قدیم ۱۲۱ دقیقه زمان میبرد و ۹۷۰ مایل بود که اکنون در مسیر تازه به ۱۰۴ دقیقه زمان و ۸۳۶ مایل کوتاه شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید گازهای گلخانهای میشود و فقط در همین مسیر روزانه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرفه جویی سوخت داریم.
تاج بخش تصریح کرد: مسیر دیگر که از شمال غرب کشور ما در آلرام به خلیج فارس شکل گرفته ۲۸۱ مایل و ۲۸ دقیقه کوتاه شده است. ۷۰ درصد پروازهای عبوری از اروپا به کشورهای حاشیه خلیج فارس از این مسیر عبور میکند. با در نظر داشتن میانگین مصرف سوخت برای هر پرواز شاهد کاهش مصرف سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم سوخت برای هر پرواز و برای ۷۰۰ پرواز عبوری بیش از دو میلیون و ۶۱۳ هزار کیلوگرم کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که هفت میلیارد تومان در روز کاهش هزینه و بیش از هفت هزار تن در روز کاهش انتشار گازهای گلخانهای را به دنبال دارد.
رئیس سازمان هواشناسی در پایان خاطرنشان کرد: با تبدیل فضای کشور به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و محیط زیستی میتوانیم حرکتمان را به سوی حمل و نقل سبز گسترش دهیم.