صندوق اعتباری هنر به اعتراض اخیر جمعی از اهالی خانه سینما با موضوع بیمه درمان تکمیلی پاسخ داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در پی اعتراض اهالی خانه سینما، صندوق اعتباری هنر اطلاعیهای منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:
ما نیز در کنار اصحاب فرهنگ و هنر طی سالهای فعالیت خود توانسته ایم با تلاش جمعی همکاران، به نیاز اعضا در زمینههای درمانی و معیشتی پاسخ دهیم. حتی در بحرانیترین شرایط اقتصادی دست از حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نکشیده و میدانیم که حوزه فرهنگ و هنر چه نقش سرنوشت سازی در یکپارچگی و انسجام یک کشور ایفا میکند. در خصوص اعتراض اخیر جمعی از حوزه سینما طی هفتههای گذشته (اگرچه مطالب به شکل کلی و بعضاً توهین آمیز مطرح شده) لازم به توضیح است:
۱- صندوق اعتباری هنر از سال ۸۸ با ایجاد پوششهای درمانی تکمیلی برای اعضاء در سراسر کشور تلاش کرده است امکان خوبی برای تأمین بخش مهمی از هزینههای مازاد بر تعرفههای بیمه تأمین اجتماعی بیمه شدگان و افراد تحت تکفل ایشان ارائه دهد. از آن سال تاکنون هرساله این صندوق اعضا خود در سراسر کشور را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار داده و تاکنون با بیمههای ایران، آرمان، رازی و سرمد همکاری کرده است.
۲- صندوق اعتباری هنر در راستای به کارگیری و ارائه ابزارهای خدمات نوین به اهالی فرهنگ، هنرورسانه، تمرکز زدایی فعالیتها از تهران و برخورداری عادلانه اعضای سراسر کشور از امکانات این سازمان در سال ۹۶ از سامانه اینترنتی خدمات درمانی استفاده است. سامانه آنلاین امکان نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمه، ارتقا پاسخگویی، ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را فراهم کرده است. امکان مشاهده وضعیت اسناد درمانی وریز هزینههای دریافتی بیمه شده اصلی و افراد تحت تکفل به تفکیک نیز در این سامانه امکانپذیر است.
۳- در قرار داد سال ۹۷ بیش از ۱۱۵هزار هزینه درمانی توسط اعضا در سامانه ثبت و بارگذاری شد و بیش از ۲۳۱میلیارد ریال خسارت به بیمه شدگان توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت شد. لازم به ذکر است تاکنون بیش از ۱/۸۰۰/۰۰۰برگ سند درمانی از سوی اعضا در این سامانه بارگذاری شده است.
۴- در تنظیم قرار داد سال ۹۸، با توجه به افزایش تورم و همچنین افزایش هزینههای درمانی، نرخ شرکتهای بیمهای در حوزه بیمه تکمیلی بیش از ۳برابر رشد داشت در حالی که صندوق اعتباری هنر با توجه به رضایت اعضا از خدمات بیمه درمان تکمیلی در سال ۹۷، توانست برای رفاه حال اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشوربالاترین سطح پوشش خدمات در قالب سه طرح متنوع را با افزایش اندکی نسبت به سال قبل از طریق شرکت بیمه سرمد به هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارائه دهد.
۵- صندوق اعتباری هنر با هدف کاهش دغدغههای درمانی فعالان فرهنگی و هنری، بخشی از حق بیمه اعضا و افراد تحت تکفل را در قالب یارانه متقبل میشود. علاوه بر یارانه اختصاص داده شده به کلیه اعضا، بخشی از پرداختی اعضا خانه سینما نیز توسط معاونت ذی ربط در سال ۹۷ و ۹۸پرداخت شده است.
۶- بیمه سرمد خدمات خود را در دو بخش بستری و پاراکلینیکی با شرکت کمک رسان ایران (sos) به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارائه میدهد. صندوق اعتباری هنر با بیش از هزار و ۷۰۰ مرکز درمانی و بیمارستانی قرار داد دارد واعضا از طریق ارائه کدملی میتوانند به صورت آنلاین از خدمات درمانی بدون پرداخت هزینه استفاده نمایند. همه خدمات بستری و صدور معرفی نامه (به جز دندان پزشکی) به عهده شرکت کمک رسان ایران (SOS) است.
۷- صندوق اعتباری هنر افتخار این را دارد با توجه به وظیفه حمایتی خود، هزینههای درمانی خارج از تعرفه بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین را به دور از هیاهوی رسانهای در قالب بیمه تکمیلی به طور کامل پرداخت نماید و هیچگاه نسبت به انتشار آن اقدام نخواهد کرد.
۸- خدمات ارائه شده در حوزه بیمه درمان تکمیلی در چند سال اخیر از طریق صندوق اعتباری هنر به تمامی صنوف ارائه شده است. بیمه درمان تکمیلی سینماگران در سالهای ۹۶و ۹۷مانند دیگر صنوف فرهنگی و هنری ذیل قرار داد بیمه صندوق اعتباری هنر قرار داشته است. با این تفاوت که مسئولیت پیگیری و دریافت خسارت بیمه شدگان با شرکت بیمه، رأساً توسط نماینده خانه سینما دنبال میشد. از جمله وظایف وی دریافت خسارتهای افراد در موعد مقرر و ارسال به شرکت بیمه بوده است. در سال ۹۸صندوق عهده دار ارسال مدارک خسارت بیمه شدگان خانه سینما به شرکت بیمه شد.
۹- خسارتهای پرداختی بیمارستانی و پاراکلینیکی (به غیرازهزینههای دندانپزشکی و مراکز خدمات آنلاین) به خانه سینما که توسط نماینده این خانه پیگیری شده است؛ در سالهای ۹۶ (بیمه رازی) بیش از ۳۰میلیارد ریال و در سال ۹۷ (بیمه سرمد) نیز بیش از ۳۱میلیارد ریال بوده است.
۱۰- عمده موضوعات مطرح شده در فضای رسانهای مرتبط با عدم پرداخت خسارتهای سال گذشته میباشد که صندوق مسئولیتی در این رابطه نداشته و نماینده قبلی خانه سینما در امور بیمه درمان تکمیلی مسئول پیگیری اسناد درمانی و احقاق حقوق بیمه شدگان هستند با این وجود طی ماه جاری صندوق با همکاری خانه سینما و شرکتهای بیمه رازی و سرمد نسبت به تعیین تکلیف و پرداخت هزینههای معوق سالهای گذشته اقدام نمود.
۱۱- در سال ۹۸ با توجه به تفاهم انجام شده با خانه سینما مسئولیت دریافت، پیگیری و پرداخت خسارتهای اهالی سینما بر عهده صندوق اعتباری هنر میباشد و صندوق در این رابطه تمام تلاش خود را در بررسی اسناد، هماهنگی با شرکت بیمه و پرداخت به موقع انجام خواهد داد.
۱۲- علی رغم درج فایل راهنمای بارگذاری اسناد درمانی در سامانه و پیگیری خسارتهای درمانی در سایت صندوق اعتباری هنر و پاسخگویی همکاران صندوق به مراجعین حضوری، برای آموزش کار با سامانه، سهولت در ثبت اسناد درمانی و رفع اشکالات احتمالی، صندوق نماینده خود را نیز در خانه سینما مستقر کرده است.
۱۳- تلفنهای پشتیبانی صندوق اعتباری هنر در ساعات اداری پاسخگوی سوالات احتمالی اعضا در بخشهای عضویت، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، تسهیلات، طرح تکریم و کمک مستمری است. طبق بررسیهای انجام شده به طور میانگین بیش از ۹ هزار تماس با صندوق اعتباری هنر در طول هفته برقرارمی شود که بیش از ۶ هزار تماس مرتبط با واحد بیمه تکمیلی است که سعی همکاران ما در این بخش پاسخگویی به سوالات اعضا در سراسر کشور است با این وجود با توجه حجم بالای تماسها ممکن است بعضی از تماس گیرندگان در صف انتظار قرار گیرند که در تلاش هستیم با ارائه آموزشهای لازم از طریق نمایندگان صندوق در استانها و جلسات با خانه و انجمنها و در صورت لزوم استقرار نمایندهای از صندوق در محل خانهها و انجمنها برای پاسخگویی و رفع ابهامات بیمهای از میزان تماسهای ورودی کاسته شود.
۱۴- کاستن دغدغههای معیشتی، درمانی و ... هنرمندان عضو، توسعه و توزیع منطقی و عادلانه منابع و کسب اعتماد اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از اهداف مهمی است که صندوق اعتباری با تلاش مستمر، علی رغم مشکلات بسیار و محدودیتهای منابع آن را دنبال میکند. میدانیم در این راه کاستیهایی وجود دارد، اما امیدواریم با تلاش جمعی و همراهی و همدلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بتوانیم با افتخار به عنوان حامی و خدمت رسان در کنار جامعه فرهنگ وهنر کشور باشیم. متأسفانه انتظار ایجاد فرصت برابر برای اطلاع رسانی و پاسخگویی از طریق برنامه هفت بی فایده است و حمله و اعتراض یکسویه فرصتی برای پاسخگویی در اختیار این مجموعه قرار نداد.
با اینهمه امیدواریم جلسات صنفی و داخلی خانه سینما با مسئولین محترم صنوف منجر به روشنگری شود و زمینه درک این واقعیت مهم که همگی برای یک هدف تلاش میکنیم بیشتر فراهم شود.
صندوق اعتباری هنر آماده پاسخگویی در جلسات کارشناسی و فنی و نیز پیگیری اعتراضات میباشد و امیدوار است فضای مفاهمه و همدلی به توهین و تخریب آلوده نشود.