داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بینالمللی قصهگویی گفت: گرچه امروز من را با قصهها به یاد میآورند، اما مادر برای من شیرینترین خاطرهام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه میگفتیم. در واقع مادرم محبوبترین قصه گو برای من است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «بهرام شاه محمدلو» داور بخش ملی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی است. او از دهه ۶۰ تاکنون سمبل قصه گویی در ایران شناخته میشود که این بُعد از شخصیت او بی شک متأثر از اجرای برنامه و قصه گوییاش در تلویزیون است. آقای قصه گو، اما مادرش را محبوبترین قصهگوی زندگیاش میداند.
شاه محمدلو درباره اولین خاطرهاش از واژه قصه در گفتگو با فارس گفت: گرچه امروز من را با قصهها به یاد میآورند، اما مادر برای من شیرینترین خاطرهام از قصه است، زیرا از نخستین قصه گویان همراه من بوده که با هم به صورت اشتراکی قصه میگفتیم. در واقع مادرم محبوبترین قصه گو برای من است.
شاه محمدلو در ادامه درباره شیوه قصهگویی توضیح داد: هر عنصر و عمل خلاقانهای اگر با طبیعت انسان ارتباط مستقیم و واقعی داشته باشد، بر دل مخاطب مینشیند، حال این انسان در هر سنی که باشد، جذب میشود. ما شیوههای قصه گویی را به تناسب گروههای سنی مخاطب در نظر میگیریم.
زمانی مادربزرگها دور کرسی مینشستند و قصه گویی میکردند و به این شیوه مادربزرگ نماد قصه گویی شد، اما کودک امروز بنا به شرایط جدیدی که دارد، چندان مشتاق پذیرش این شیوه نیست. ارتباط انسانی به درک ما از مخاطب و آماده سازی خوراک مناسب برای روحش کمک میکند. نیازهای کودک باید شناخته شود تا امکان برقراری ارتباط نزدیک با کودک مهیا شود و بر این اساس قصه برای کودک گفته شود. در غیر این صورت قصه گویی نتیجه و تاثیر ندارد. اگر فاکتورهای لازم در قصه گویی رعایت شود، نیاز کودک با قصه شنیدن برطرف خواهد شد.
این قصهگو درباره تاثیر قصهگویی بر تربیت کودکان و نوجوانان تاکید کرد: قصه گویی به شدت بر تربیت کودکان در هر دورهای از تاریخ تاثیر داشته است. ابزار قصه گویی مغز انسان و بیان خلاق و توانمندیهایش در زمینه قصه گویی است. هر چه کار قصه گو غنی، به روز و مختص مخاطب باشد، آموزش از طریق قصه اثرگذارتر خواهد بود. در این دوران محتوای قصه باید بالاتر از میانگین فرهنگی زمانه باشد تا امکان تاثیرگذاری قصه بر شنونده بیشتر شود. ما امروز در حوزههایی که فراتر از سطح متوسط پیش میرویم، مخاطب را بیشتر جذب میکنیم و شیوههای تازه زیستی را به کودکان میآموزیم.
این هنرمند درباره ابزارهای جذب نسلهای جدید به قصه گویی گفت: قصه گو امروز باید از راههای مختلف مخاطبان خود را آگاه کند. نسل امروز باید قصه را به عنوان یک سرگرمی بشناسد. مسئولیت این آشنایی در بعد وسیع بر عهده رادیو، تلویزیون، شبکههای مجازی و صحنههای اجرا و همچنین جشنوارههایی مانند جشنواره قصه گویی است.
وی در ادامه افزود: البته پیش از هر اتفاق و اطلاع رسانی باید بدانیم که ما در این قصهها چه پیامی داریم و هدفمان از این پیامها چیست. اگر از نخستین عوامل لازم برای جذب مخاطب مورد نظرمان از جمله تناسب پیام، بیان و تنوع موضوع قصهها اطمینان داریم، در این صورت باید به فکر دیگر راههای جذب نسل جدید مانند، تبلیغات و رسانهها باشیم.
شاه محمدلو درباره تاثیر جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری بر جامعه اشاره کرد: جشنواره قصه گویی حتماً تاثیراتی بر جامعه خواهد گذاشت، گرچه به نظرم هنوز برای رسیدن جشنواره به نقطه مطلوب راه باقی است، اما با دست اندرکاری گروههای جدید، احساس میکنم اتفاقهای خوبی در راه است و در این دو دوره با نظم بیشتر و به نحوی جدیتر درباره این جشنواره اطلاع رسانی شده است.
وی همچنین یادآور شد: برپایی جشنوارهای مثل قصه گویی کمک میکند علاقه مندانی که میخواهند در این عرصه تجربیات جدید و جدیتری داشته باشند، بیاموزند و بیاموزانند و این فرصت برایشان فراهم شود تا بتوانند جایگاهی پیدا کنند و راه پیشرفتشان در این حوزه بازتر شود. واقعیت این است که قصه و قصهگویی متعلق به همه افراد و فرهنگهاست و همه حق دارند از فرصتهایی که در این زمینه ایجاد میشود استفاده کنند.
شاه محمدلو در پایان در رابطه با آنچه هنگام داوری آثار برایش اهمیت دارند، گفت: در جریان داوری برای من پیام قصه، بیان واضح و به روز بودن قصه، اهمیت زیادی دارد. نکته دیگری که به آن توجه دارم این است که قصه بتواند ارتباط نزدیکی با مخاطب برقرار کند.