آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۲۷۳۲۳
در نشست خبری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مطرح شد

قصه گویی یک تفنن نیست بلکه یک رویداد فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام است

مهمترین صحبت ها پیش از آغاز بیست و ششمین جشنواره قصه گویی به این شرح است: قصه گویی باید بتواند با پردازش درست آن را به کنشگر اجتماعی تبدیل کند و این رویداد فرهنگی را در مسیر تبدیل قصه از محتوا به پیام تسهیل سازد.

به گزارش خبرنگار دانشجو، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری یکی از بزرگترین آئین‌های قصه گویی در جهان بوده که به نام جمهوری اسلامی مزین شده است. قصه گویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آورده‌های آن در عرصه‌های دیگر فرهنگی، هنری ظهور و بروز می‌یابد. فیلم زیبا صدایم کن که اقتباسی از رمان زیبا صدایم کن کانون پرورش فکری بوده، بن مایه آن قصه است. قصه گویی یک تفنن نیست بلکه یک رویداد فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام است. که در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام استفاده می‌شود.

قصه گویی در کانون پرورش فکری وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شده است


وی افزود: امروز جریان قصه گویی در کانون پرورش فکری نه تنها از مرحله زایش و تولد گذشته است بلکه هم اکنون دوران تثبیت خود را می‌گذراند. و وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی در امر قصه گویی شده است. یکی از اقداماتی که از سال گذشته انجام دادیم عجین کردن رسانه با قصه گویی بود. از سال گذشته به این جشنواره ضریب رسانه‌ای داده ایم. معتقدم نمی‌توان کار عمومی و مردمی را بدون کمک از رسانه انجام داد. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: قصه گویی ابزار انتقال پیام تربیتی و آموزشی و آسان‌ترین و دسترس ترین ابزار تربیتی در دستان پدر و مادر است. بومی سازی و مردمی سازی قصه گویی یکی از رویکردهای اصلی ما در فضای  قصه گویی به شمار می‌رود. در این حوزه، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را پای کار آوردیم تا نقش آفرینی کنند. حتی قهرمان فیلم چشم بادومی پدربزرگ بود. یکی از سیاست‌های کانون پرورش فکری این است که قصه گویی باید به بسته آموزش و پرورش اضافه شود و مسئولیت تحقق این امر برعهده کانون پرورش فکری است. 

جشنواره بین المللی قصه گویی در دوره بیست ششم چند بخش دارد؟


وی افزود: تعداد بخش‌ها تا پیش از دوره بیست و ششم جشنواره قصه گویی، شش بخش بود و در این دوره از جشنواره از شش بخش به ۱۳ بخش افزایش یافت. قصه‌های سنتی و کلاسیک، مدرن و نوآورانه، آئینی و سنتی، پادکست، قصه گویی مینیمال ۱۰۰ ثانیه‌ای، زبان اشاره، قصه‌های منظوم، قصه گویی محیطی، قصه گویی دینی، قصه گویی علمی، قصه‌های ایثار و شهادت و قصه‌های پیشرفت و قهرمانان از جمله بخش‌های این دوره از جشنواره به شمار می‌رود. در این دوره از هیأت داوران خواستم به محتوا بیش از شکل قصه دقت کنند. برای شکل قصه اهمیتی قائل نشوند زیرا الباقی حاشیه است. قصه باید در دسترس باشد. این نوع پرداختن به قصه گویی، قصه گو را به کنشگر اجتماعی تبدیل کرده و بیشتر چیزی شبیه تئاتر خیابانی است.

حدود ۳۴ هزار قصه ثبت شده است و هیأت داوران پس از داوری در بخش ملی و استانی نهایتاً به ۶۰۰ قصه رسید

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه نشست گفت: بیست و ششمین جشنواره قصه گویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن با شعار «راز قصه‌ها، ساز زندگیست» در یزد برگزار می‌شود. حدود ۳۴ هزار قصه ثبت شده است و هیأت داوران پس از داوری در بخش ملی و استانی نهایتاً به ۶۰۰ قصه رسید. همچنین پس از داوری نهایی ۹۸ قصه به مرحله داوری راه یثافته‌اند و همه ۹۸ قصه روی استیج برای مخاطبان جشنواره اجرا می‌شوند. بیش از ۳۴ هزار نفر در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی شرکت کرده اند و این درحالی است که در دوره بیست و پنجم جشنواره، ۲۰ هزار نفر شرکت داشتند. همچنین سال گذشته ۱۴ کشور در جشنواره حضور داشتند و امسال بیش از ۲۵ کشور در این دوره میزبان شان خواهیم بود.

علامتی درباره مهمانان خارجی جشنواره گفت: حدود ۱۵ مهمان خارجی از ۲۵ کشور در بیست و ششمین جشنواره قصه گویی حضور دارند. رویکرد امسال جشنواره حمایت از کودکان مظلوم غزه و لبنان است.

علامتی در پاسخ به لزوم گسترش فعالیت‌های قصه‌گویی و برگزار زنگ قصه‌گویی در مدارس کشور گفت: به رغم مخالفت با افزایش زنگ‌های درسی، در صورت همکاری با کانون پرورش فکری، امکان برگزاری فعالیت‌های قصه‌گویی در مدارس وجود دارد.


توجه به نسل جدید در قصه‌گویی


فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوال  خبرنگار د انشجو درباره تنوع در شیوه‌های اجرایی و محتوای قصه‌ها، بیان کرد: برای جذب نسل جدید، علاوه بر حفظ روش‌های سنتی و نقالی، از ابزارهای نوین و شیوه‌های مدرن نیز استفاده شده است. به گفته ایشان، در این جشنواره، شاهد بخش قصه‌‍گویی نوین و شیوه‌های قصه‌گویی جدید بوده‌ایم که به جذابیت‌های این رویداد افزوده است.
در ادامه آقای علامتی در خصوص بخش قصه گویی علمی اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره، بخش علمی آن است. در این بخش، ۱۸۹ اثر علمی به دبیرخانه ارسال شده که همگی تولیدات جدید و جذاب برای ترویج علم و دانش به‌وسیله قصه‌گویی بودند.

بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با توجه به آمار بالای مشارکت و تنوع در بخش‌های مختلف، گام‌های بلندی را در جهت ارتقاء این هنر در جامعه برداشته است. از سوی دیگر، برنامه‌های بلندمدت کانون و تلاش برای گسترش فعالیت‌های قصه‌گویی در مدارس و مناطق مختلف کشور، نشان از اهمیت و ضرورت این فعالیت فرهنگی در دنیای امروز دارد.

خبرنگار: مریم شکیب حسینی 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار