مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی گفت: مهارت آموزی یکی از اهداف عمده کشورهایی است که دارای سرباز وظیفه عمومی هستند، اما این موضوع در جمهوری اسلامی در گذشته به صورت جدی پرداخته نشده تا جایی که رهبر انقلاب دستور دادند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، همیشه واژه سربازی برای پسران کلمهای گاه شادی و گاه غمناک بوده است، اما اگر پای درد دل هرکدامشان که به این خدمت مقدس رفته اند بنشینی میبینی که بیشتر خاطرات خوش و کنار هم بودن با همسن سالان خود را براتان تعریف میکنند.
پسران با تمام شدن درسشان در هر مقطعی باید به این خدمت پا بگذارند و پس گذران آن با به عرصه اشتغال بگذارند، اما در این بین خیلی از آنان مهارتهای لازم را برای داشتن یک شغل مناسب ندارند و از مساله گلایه دارند که در این ۲ سالی که در خدمت بودم شاید میتوانستم به کلاس یا کارگاهی مراجعه کنم تا الان کاسه چه کنم چه کنم برای داشتن شغل را در دست نگیرم و حتی مساله ازدواجم به خاطر نداشتن شغل عقب نیوفتد.
حالا باید بگوییم که قرارگاه مهارت آموزی در سربازی این فرصت را ایجاد کرده تا پسران ایرانی و همیشه قهرمان با گذراند دورههای مهارتی بعد از پایان خدمت به راحتی و داشتن مدرک مورد تایید شغل مورد نظر خودشان را پیش بگیرند.
از همین رو بر آن شدیم تا با سردار موسی کمالی در این خصوص صحبت کنیم در ادامه مصاحبه خبرگزاری دانشجو با وی را میخوانید:
سردار موسی کمالی مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی با بیان اینکه خداوند به شمایی که موضوع مهارت آموزی و اشتغال جوانان ما را کمک میکنید ان شالله عجر و مزد الهی بدهد گفت: موضوع را از اینجا آغاز میکنم که سربازی سه تا چهارهدف عمده را دنبال میکند یکی از اهداف سربازی بحث مشارکت مردم در امر دفاع است، فراهم کردن امکان دفاعی مردمی با وجود اینکه بسیج را داریم در غالب سربازی ایجاد میشود ما سربازان را برای دفاع از مملکت ساماندهی میکنیم، زیرا هدف دوم سربازی تامین نیروی انسانی جوان باانگیزه برای نیروهای مسلح با هزینه کمتر است.
وی ادامه داد: سومین هدف سربازی برای کشورهایی که سرباز دارند مساله اقتصادی، هزینههای اقتصادی و تولید یا تامین امنیت کشوراست، این کشورها یک هدف عمده دارند که موضوع بحث ماست آن است، سربازی در کشورهای مختلف به اسامی مختلف مطرح میشود مانند ملت سازی، کادرسازی برای نظام و انقلاب به عنوان توانمندسازی جوانان و به عنوان مهارت آموزی دیده میشوند.
کمالی تصریح کرد: مهارت آموزی یکی از اهداف عمده کشورهایی است که دارای سرباز وظیفه عمومی هستند، اما این موضوع در جمهوری اسلامی در گذشته به صورت جدی پرداخته نشده تا جایی که مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا بارها به این موضوع تاکید فرمودند حضرت آقا تقریبا ۱۷۶ تدبیر درخواست سربازی دارند و صراحتا در مورد سربازی فرمودند« خوب است بد است» و ما این موضوعات را دسته بندی کردیم که دسته اول استفاده بهینه از سربازی و دسته دوم بحث تربیت آموزش و توانمندسازی مهارت آموزی سربازان قرار گرفت که چندین بار مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است و کج دارو مریز در نیروهای مسلح اداره میشود تا اینکه سردار باقری به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شدند این اتفاق همزمان شد با یک گزارشی که آقای حجت الاسلام قرائتی به آقا نوشتند و به امر مهارت آموزی و توانمندسازی در همه جا تاکید کردند از طلاب تا دانش آموزان و دانشجویان و سربازان، حضرت آقا این را به جاهای مختلف ارجاع دادند مثل دانشگاه آزاد، وزیر علوم و ستاد کل نیروهای مسلح تاجایی که سردار باقری قرارگاه مهارت آموزی را در خرداد ۹۶ تشکیل داد.
وی عنوان کرد: در ابتدای کار و همان سال ۹۶ مشخص بود سمت و سوی قرارگاه چگونه است، اما قرارگاه یک برنامه ۵ سالهای را مدون و ۵ سال ابتدایی آن را نامگذاری کرد، سال ۹۷ را به عنوان «رویش» طرح مطرح کرد در ۹۶ با اینکه برنامه نداشتیم برای آموزش هزار نفر را برنامه ریزی کرده بودیم که ۱۰۳ هزار نفر محقق شدند و برای سال دوم که ۹۷ بود ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند و طرح سال ۹۸ را به عنوان «پرورش بسترها» پیش بینی کرده بودیم که همه بسترهایی که برای توانمندسازی و مهارت آموزی سربازان وجود دارد را آماده کنیم تا ۲۰۰ هزار نفر عمومی ۲۰۰ هزار نفر هم تخصصی آموزش بدهیم سال سوم نیز «خیزش اشتغال» نام گذاری شد که در سال ۹۹ باید طرح ما منجر به اشتغال شود.
کمالی با بیان اینکه در سال ۹۹ باید درصد اشتغالها رصد شود تا ببینیم این اتفاق افتاده یا نه اضافه کرد: قرار شد سال چهارم «گسترش طرح» و سال پنجم به عنوان «پویش ملی» باشد، ما برای رسیدن به هدف ۱۵ لایه پیش بینی کردیم که از وضع موجود به مطلوب برسیم که این ۱۵ لایه دارای ۵۴ شاخص هست که ۴ لایه هدفی است یکی افزایش نشاط دوم، افزایش جذابیت سربازی، سوم آمادگی شغلی سربازان، چهارم اشتغال و ۱۱ لایه دیگر هم هست که بحث آموزش اجتماعی، عمومی، تخصصی، فرهنگسازی شبکه همکاران و... میباشد، یعنی زمانی که میگوییم نشاط یعنی چی، ما گام گام گفتیم مهارت آموزی چیست و چگونه تحقق مییابد همچنین از این مرحله چه انتظاری داریم.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی درباره ثبت نام در کارگاههای مهارت آموزی بیان کرد: ما ۴ سامانه طراحی کردیم گام اول ثبت نام در سامانه سرباز ماهر است بعدی سامانه ماهر ساز است یعنی برای به ثمر رسیدن این کار سراغ همه ارگانها از جمله جهاد کشاورزی، شیلات، دامپروری و طیور و آموزش و پرورش از ارگانها پرسیدیم چه مهارتی تولید میکنند از آموزش و پرورش خواستیم تا آمار دانش آموزان فنی حرفهای را در اختیارمان بذارد که گفتند که دانش آموزان بین ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت آموزش میبینند و فرد تقریبا متخصص و ماهر فارغ التحصیل میشود ما در برنامه ۵ ساله بنا داریم این عدد را به ۵۰ درصد برسانیم؛ طبق آمار چیزی حدود ۹۴۵ هزار نفر دانش آموز پسر در فنی و حرفهای درس میخوانند به عنوان ماهر هستند.
وی با اشاره به اینکه اکثر پسرانی که در سرباز ماهر ثبت نام میکنند ماهر اولی هستند و در مرحله بعد پسرانی هستند که بیرون مهارت دارند تصریح کرد: سومین طرح سامانه جامع نیروی انسانی است که فرد از اول سرباز ماهر وارد طرح سامانه جامع میشود اطلاعاتش ثبت و بین نیروهای مسلح تقسیم میشود آخرین طرح نیز ماهر سان است سامانه ماهر سان میگوید آن فردی که مهارت را تولید کرد و ساخت این یکی ثبت نام کرد بعد در نیروهای مسلح تقویت شد در مرحله بعد ماهرساز میگوید اشتغال به کجا رسید.
کمالی توضیح داد: موضوع دیگر بحث لایهها و بحث گامها هست ممکن است سوال شود چه مهارتهای را آموزش میدهید ما کلیه مشاغلی که در کشور و دنیا و بعضی از ارتشهای دنیا را بررسی کردیم و مشاغلی که در نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران است نیز بررسی شد تا آمار بگیریم برای این مشاغل چه مهارتهایی نیاز است بعد از بررسی هزاران شغل به این نتیجه رسیدیم به چیزی حدود ۵۷۰ مهارت در ایران وجود دارد و میتوانیم ۵۷۰ مهارت آموزش بدهیم البته باید بگویم همه مهارتها نیاز همه سربازان نیست مانند کشت زعفران که جای خودش را میطلبد لذا از این رو مهارتها را بومی سازی کردیم و مشخص شد ۳۱ استان چه مهارتهایی دارند و به نوعی باید بگویم مهارتها بومی سازی شد مثلا در استانی مانند اصفهان ۱۳۴ مهارت آذربایجان شرقی، ۱۰۹ تهران ۴۴۹ و آذربایجان غربی ۲۷ مهارت دارد.
وی ادامه داد: این بومی کردن مهارتها باعث شد بتوانیم بازار کار را تقسیم بندی کنیم و آینده شغلی آن استان مشخص شدهمچنین کمیتهای تشکیل دادیم تا ببینیم در آینده در استان چه مهارتهایی نیاز است مثلا دیدیم در آینده شغلهایی مانند حسابداری و بانکداری به شدت سقوط میکند، ولی پرستار به خصوص پرستار افراد سالمند بازار خوبی پیدا میکند یک سری مشاغل این چنینی را شناسایی کردیم.
کمالی گفت: همچنین سراغ سازمانها و وزارت خانهها و از آنها درخواست کردیم که فعالیتهای خود را برای ما شرح دهند مثلا وزارت کار عنوان کرد که در سازمان فنی حرفهای خودش میتواند آموزشهای لازم را بدهد و از طرفی نیز بخضی به نام اشتغال دارد که میتواند به جریان سرباز ماهر کمک کند، در این مساله تا جایی پیش رفتیم که با ۲۱ وزارت خانه و بنیاد تفاهم نامه امضا کردیم.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی عنوان کرد: روش مهارت آموزی سه روش است در اولین روش زمانی که فرد ادعا میکند مهارتی ندارد خودمان کلاس میگذاریم و مطابق برنامه سازمان فنی حرفه ای، وزارت جهاد آموزش و مدرک معتبر بین المللی میدهیم روش دیگر این است فرد ادعا میکند این توان را دارم یعنی میگوید آرایشگرم این یک هفتاد درصد برای فنی ۳۰ درصد برای آزمون امتیاز دارد یک فرد در آزمون شرکت میکند سوالات عمومی که مربوط به آرایشگری است رامی پرسند بعد در آزمون عملی شرکت میکند و متخصصان فرد را مورد ارزیابی قرار میدهند و سومین روش که امسال راه اندازی شد ما بهش استاد شاگردی میگوییم در این روش فرد در مشاغل مختلف نیروی مسلح کار میکند و بعد به سازمان مربوطه مراجعه و گواهی و مدرک کاری خود را میگیرد.
سلام جناب سردار عزیز.
سوالی داشتم خدمتتان
ممنون میشم جوابمو بدید .بنده در سال 1362به خدمت رفتم و در سال 1364منقضی خدمتم شدم .چطور و از کجا باید کارت ایثارگریم بگیرم ؟؟
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
سوالی داشتم خدمتتان
ممنون میشم جوابمو بدید .بنده در سال 1362به خدمت رفتم و در سال 1364منقضی خدمتم شدم .چطور و از کجا باید کارت ایثارگریم بگیرم ؟؟