ایران با بازار ۱۴۵ هزار میلیاردی جهانی اقتصاد دیجیتال سهم یک درصدی در جهان دارد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، اقتصاد دیجیتالی یک اقتصاد مبتنی بر تکنولوژیهای محاسبات دیجیتال است، درواقع فعالیتهای اقتصادی که از طریق بازارهای مبتنی بر اینترنت و فضای وب صورت گیرد، اقتصاد دیجیتال نامیده میشوند. این اصطلاح اولین بار در ژاپن توسط یک استاد و پژوهشگر اقتصاد در زمان رکود اقتصادی ژاپن در سال ۱۹۹۰ مطرح شد، اما مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد شکل گرفته است.
با توسعه تکنولوژی و اینترنت در جهان اقتصاد جدیدی که قسمت اعظم آن بر پایه فناوریهای دیجیتال شامل شبکههای ارتباطی، رایانهها، نرمافزارها و سایر فناوریهای اطلاعاتی قرار دارد، شکل گرفت. در این اقتصاد، کسب و کارها از فناوری اطلاعات استفاده میکنند. فناوری اطلاعات هم به عملیات آنها کمک میکند و هم زمینهای برای رشد آنها فراهم میکند. ضمن اینکه کسب و کارها، بهتر و سریعتر به یکدیگر متصل میشوند.
در اینفوگرافی زیر روند رشد اقتصاد دیجیتال در ایران را نشان میدهد، بنابر اعلام آمارها، ایران در حوزه اقتصادی دیجیتال در بین ۱۳۹ کشور با دارا بودن ۱۷ بوت کمپ، ۱۶۵ استارتآپ و ۱۴ شتابدهنده در جایگاه ۱۰۰ قرار دارد.
همچنین؛ ۱۳ شرکت خلاق و ۲ شرکت دانش بنیان در حوزه اقتصاد دیجیتال فعال هستند و ایران توانسته با بازار ۱۴۵ هزار میلیاردی جهانی اقتصاد دیجیتال جهانی سهم یک درصدی دارد.