بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه در بیانیهای اعلام کرد: تناسب و عدالت در تقسیم اعتبارات برنامهای وزارت آموزش و پرورش رعایت نشده و توسعه کمی و کیفی آموزش دانشآموزان به شدت کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تربت حیدریه در بیانیهای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی ایرادات اساسی به ساختار لایحه بودجه ۹۹ شد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی باسلام و درود به ارواح طیبه شهدا وروح پرفتوح حضرت امام (ره) و با آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری (حفظه الله)؛ احتراما به استحضار حضرتعالی میرساند که باتوجه به ارسال لایحه بودجه ١٣٩٩ به مجلس شورای اسلامی، توسط دولت نمایندگان در معرض یک انتخاب حساس و سرنوشت ساز قرارگرفته اند؛ همانطور که مستحضر هستید ایرادات اساسی وساختاری نسبت به لایحه بودجه ١٣٩٩توسط کارشناسان متخصص این حوزه وارد شده است؛ که طبیعتا شما نیز به عنوان قانون گذار و نماینده مجلس باید تاکنون به آنها بیش از بقیه واقف باشید، که ان شاالله تعالی، همینطور است
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرستان تربت حیدریه در راستای رسیدگی به وظایف و رسالتهای خویش در رابطه با مسائل تخصصی آموزش وپرورش، این مساله را تکلیف خود میداند که چند نکته را به نمایندگان محترم گوشزد نماید:
١-مسلما آموزش وپرورش نهادی است که در هر کشوری که به جایگاه اصلی آن توجه شود، عاملی خواهدبود برای پیشرفت آن کشور و در هر کشوری که در آن این مساله مهم به فراموشی سپرده شود، وسیله ودلیلی خواهد بود، برای نابودی و به قهقرا رفتن آن ملت و دولت.
متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید و شاید به مسائل آموزش پرورش پرداخته نمیشود که این خود دلیلی است بر بسیاری از کاستی ها. دررابطه با لایحه بودجه١٣٩٩ و در ادامه رعایت نشدن دو نکتهی قبل میتوان گفت که همچنان نشانههای بی توجهی به آموزش وپرورش مشاهده میشود. در این لایحه صرفا شاهد افزایش ظاهری عدد و درصد بودجه آموزش وپرورش و طراحی آن به دور از نظرات کارشناسانه هستیم.
٢-بودجه آموزش و پرورش در سال١٣٩٩ باعث افزایش تمرکز در حوزه ستادی این دستگاه خواهد شد؛ درحالیکه کاهش تمرکز در این حوزه و توجه به مدارس و اقتضائات آنها بر اساس سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین کاهش تمرکز و ارتقای نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و مأموریتها، یکی از رویکردهای مهم است که در نظام بودجهریزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
٣-با توجه به عدم پیشبینی برخی از هزینههای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه١٣٩٩، همچون پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پرداخت مطالبات حقالتدریسی، حقالزحمه برگزاری امتحانات،آموزش استخدامیهای ماده (۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش یکساله مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی، مطالبات معوق سالهای گذشته فرهنگیان و عدم برآورد نیاز واقعی نیروی انسانی در سال آینده، بیشبرآوردی منابع و کمبرآوردی هزینهها و از همه مهمتر ثابت ماندن بهای تمامشده برخی از برنامهها و فعالیتها میتوان گفت که سهم هزینههای پرسنلی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ با توجه به پیشبینی افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مزایای کارکنان، به بیش از ۱۰۰ درصد جمع کل اعتبارات این وزارتخانه خواهد رسید و آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ همچون سالهای گذشته با کسری بسیار شدید بودجه مواجه خواهد شد.
٤-تناسب و عدالت در تقسیم اعتبارات برنامهای وزارت آموزش و پرورش رعایت نشده است. بهنحوی که عموماً ردیفها و برنامههای مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی همچون برنامه کیفیتبخشی به فعالیتهای آموزشی، توسعه عدالت آموزشی، توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان به شدت کاهش یافته است.
اینها برخی نکات هستند که در رابطه با لایحه بودجه ۱۳۹۹ در زمینه مسائل آموزش وپرورش میتوان به آنها اشاره نمود؛ و متاسفانه بازهم عدم تخصیص اعتبار بصورت کارشناسانه را میتوان در جای جای این لایحه مشاهده کرد. بی شک عدم پردازش صحیح به مسائل آموزش وپرورش به عنوان نهاد متولی تعلیم و تربیت در این لایحه، در کنار اشکالات اساسی دیگری که در آن موجود است، خود به تنهایی میتواند دلیل بر عدم تایید آن و یا حداقل، تامل بیشتر بر روی بررسی این لایحه باشد. امید است که نماینده محترم، نسبت به حق الناسی که بر گردن ایشان است نهایت حساسیت را نشان داده و خود را در برابر خداوند و موکلانش یعنی مردم شریف این کشور میئول بداند.
دانشجویان بسیجی از نمایندگان ملت انتظار دارند در این ایام حساس با اصلاح هوشمندانه لایحه بودجه با رویکرد تحول در نظام تعلیم و تربیت وبا در نظر گرفتن مواد مورد نیاز آموزش و پرورش برای نسل آینده این ملت سرمایه گذاری کند.